Yes, I did it! Cursus creatieve therapie

Yes, I did it! Cursus creatieve therapie

Door Helga. Yes, I did it! Cursus creatieve therapie wat me helpt in mijn praktijk. Ik laat je mijn eindwerkstuk zien. 

Yes, I did it! Cursus creatieve therapie

Na de lesstof en opdrachten doorgelopen te hebben kon ik het examen doen. Bij elke les (in totaal 10 lessen) hoorde opdrachten die ik trouw inleverde. Voor mezelf had ik een strakke planning gemaakt, want met een groot gezin en mijn eigen praktijk was dit wel nodig. Goede organisatie is dan van belang. Van de docent kreeg ik elke keer een beoordeling en opmerkingen. Alle lessen moesten met een voldoende beoordeeld worden voordat ik examen mocht doen. Ja… en toen was het zover, ik mocht het examen gaan doen. Leuke opdracht… maar hoe ga ik het doen en wat wil ik doen? Het betekende voor mij ‘met de billetjes bloot gaan’, en dat is altijd spannend! Ik ging een deel van mezelf laten zien: hoe zou dat overkomen bij de docent? Zou het voldoende zijn om het examen te halen?

Lees ook: LEREN LUISTEREN NAAR JE HART DOOR SPELEN EN CREËREN

Mijn eindwerkstuk. 
Maak een vrije tekening op A4 formaat en geef deze een passende titel!
Bekijk je werk vervolgens aandachtig en beschrijf de (kern-)betekenis ervan.

Yes, I did it! Cursus creatieve therapie
Titel: ‘Een nieuw begin’.
De betekenis: “Het mooiste dat je kunt worden is jezelf”.
De scheidingslijn laat zien waar het ene ophoudt en het andere begint, een grens. De scherpe lijnen staan voor kracht. De puzzel staat voor mijn moeilijke periode (daarom donkere kleuren) die ik goed doorstaan heb en uiteindelijk de puzzel in elkaar is gevallen. Deze staat dus aan de linkerkant omdat dat verleden tijd is. Het andere gedeelte van de puzzel (rechterkant) is nog niet klaar omdat ik aan dat nieuwe stuk van mijn leven ben begonnen en ik deze nog niet helemaal heb afgerond. Daar staat de mandala met daarin mijn logo “vlinder” omdat deze de nieuwe periode betekent waaraan ik begonnen ben, mijn toekomst. Deze vlinder mandala staat centraal omdat die voor mij de betekenis heeft van wat ik allemaal bereikt heb de afgelopen periode. Dat wil ik graag laten zien en daarom is de vlinder groot en is deze deels geel gekleurd; mijn ego- ik. De vlinder staat voor een transformatie proces en verandering maar ook voor groei en ontwikkeling: “het mooiste wat je kunt worden is jezelf”. Daar vrolijke kleuren gebruikt die staan voor geluk, balans, genieten en plezier in het leven hebben. Binnen de cirkel is het prettig en veilig, maar ook een niet prettig gevoel omdat ik geneigd ben om over mijn grenzen heen te gaan. Ik wil soms meer ruimte omdat ik een benauwd gevoel krijg. Ik heb bij het zoeken naar mijn doel mijn hart, wensen, interesses en gevoel (intuïtie) gevolgd. Het hart staat ook voor liefhebben, passie en bevlogenheid. Deze eigenschappen/talenten passen erg bij mij.

De reactie van mijn docent
Beste Helga,
Fijn om te lezen dat deze cursus je veel heeft opgeleverd. Je hebt gelijk dat tekenen en schilderen voor kinderen kan zijn als ‘praten op papier’. Het analyseren is inderdaad nog een hele kunst, maar het kan zeker een andere ingang bieden bij het begeleiden van- en in gesprek komen met kinderen, wat je al doet binnen je praktijk. Je eindwerkstuk ‘Een nieuw begin’ toont 2 delen: links een puzzel en rechts een mandala met een vlinder (mooi logo!). De puzzel is vrij donker en lijkt te zeggen dat ‘donkere periodes’ een plek kunnen krijgen in een groter geheel… wellicht nodig zijn om de puzzel compleet te maken? De puzzel lijkt nog niet klaar (is open aan de rechterkant)… zal de mandala opgenomen worden in de puzzel? Ik zie een toverstokje: is er ook wat magie/toverkracht voor nodig om uit het donker te komen? Prima gedaan Helga!

Wat vond ik er zelf van?
Ik vond het heerlijk om creatief bezig te zijn. Ik ben met allerlei technieken bezig geweest en heb verschillende materialen gebruikt. Ik kwam erachter dat veel materialen in de kast blijven liggen terwijl ze zo waardevol zijn om mee te werken; denk aan houtskool, pastelkrijt en boetseerklei. Ik vond het een mooie ontdekking om bij elke tekening/werkstuk mezelf terug te zien, maar ook nieuwe dingen over mezelf te leren. Dingen die ik van mezelf nog niet wist en op papier verschenen. Dus ja, bij mij heeft het helend gewerkt, maar ook ontspannend. Ik voelde me in harmonie met mezelf tijdens de verschillende creatieve bezigheden en ik genoot ervan. Innerlijk was er veel beweging waar te nemen: soms fijn en soms vervelend. Het ene moment plezierig en het andere moment frustrerend en een enorme worsteling. Stilstaan bij je gevoel is niet altijd even makkelijk. Het was een boeiend proces. Uit mijn creatieve werkjes kon de docent veel halen, heel interessant en knap. Want het is nog best wel lastig om het een en ander over een tekening/werkstuk te zeggen. Wat gebeurt er eigenlijk? Wat zie je? Wat vertelt deze jou? Wat haal je daaruit? Wat zie je daarin terug? Allerlei vragen die je jezelf stelt.
“Het doel van de kunst is niet het uiterlijk van dingen weer te geven, maar het innerlijk”.

Creatieve therapie “gewoon… omdat jij bijzonder bent”.
Wat een kind verbaal niet kan uiten kan ik terug lezen op papier. Het kind kan zijn emoties uiten zonder dat het veel hoeft te zeggen want niet elk kind praat graag. In een tekening of werkstuk wordt zichtbaar wat een kind mij (de kindercoach) wil vertellen, maar omgekeerd leert het kind zichzelf beter kennen. Daarnaast heb ik altijd een aanknopingspunt om samen in gesprek te komen. Kinderen leren zichzelf losmaken van belemmerende oude overtuigingen, patronen en denkbeelden waarin ze vastzitten. Het is altijd goed, wat een steentje bijdraagt aan het zelfvertrouwen van het kind. Voor kinderen kan het zeker helend werken en rust in het hoofd brengen. Kinderen laten ontspannen en in contact te laten komen met zichzelf en wat hij of zij voel.

“Je bent prachtig zoals je nu bent”.

BewarenBewaren