Door Miranda. Kinderyoga, peuter- en kleuteryoga, wobbelyoga, steeds vaker kom je ook in het onderwijs deze termen tegen. Door veel mensen wordt yoga nog afgedaan als ‘zweverig’,  maar ik heb ontdekt dat yoga in de klas echt een verrijking kan zijn voor zowel de kinderen als de leerkracht.

Yoga in de klas

Yoga in de klas kun je op verschillende manieren vormgeven. Het kan zijn dat de les wordt gegeven door een kinderyogadocent. Deze gaat dan een half uur tot een uur per week met de kinderen aan de slag met yoga. Helaas lijkt dit voor veel scholen niet haalbaar. Dus als leerkracht kun je ook zelf yoga in de klas geven. Dit zijn dan korte interventies tijdens of tussen de lessen. Eigenlijk zijn het bewegingstussendoortjes, maar dan met een ander onderliggend doel.

Kinderen vs volwassenen

Yoga voor kinderen is anders dan yoga voor volwassenen. Wanneer volwassenen yoga beoefenen, zijn zij vooral bezig met naar binnen keren. Yoga voor kinderen richt zich meer naar buiten, kinderen moeten namelijk de wereld nog leren kennen. Bij yoga voor kinderen maak je gebruik van verhalen, spelletjes, prentenboeken. Je gaat mee in de verbeeldingswereld van de kinderen.
Yoga maakt gebruik van houdingen ofwel fysieke oefeningen, ademhalingsoefeningen en oefeningen met de zintuigen.

Waaraan werk je met yoga in de klas?

Het doel van yoga in de klas is om niet alleen te werken met je hoofd, maar ook te voelen met je lichaam. Door yoga oefeningen in de klas te gebruiken, kun je werken aan de volgende punten:
– evenwicht en stabiliteit
– coördinatie en ritme
– concentratie
– kalmte en emotionele stabiliteit
– (zelf)vertrouwen
– inspiratie en creativiteit
– positief denken
Met de bovenstaande punten krijgen de kinderen tools om rustiger te worden en steviger in hun schoenen te staan. Ze creeëren hiermee respect voor zichzelf, voor anderen en voor de wereld waarin we wonen.

Enkele oefeningen voor yoga in de klas

Hieronder een voorbeeld van enkele makkelijk in te passen oefeningen.

Fysiek, de boom

Met deze houding oefenen de kinderen hun evenwicht en balans. Om in deze positie te komen, is ook concentratie nodig.
Vertel de kinderen dat ze gaan staan als een stevige boom. De handpalmen gaan tegen elkaar, voor de borst. Kijk naar één vast punt vlak voor je en breng één been omhoog. De voet gaat tegen de zijkant van de knie. Als het kind het gevoel heeft stevig te staan, kan het de handen omhoog brengen. Om op deze manier te blijven staan is concentratie en balans nodig.

Adem, de paardenbloem of het veertje

Als het het juiste seizoen is, kan deze oefening goed worden gedaan met de pluisjes van een paardenbloem. Buiten dat seizoen kan er ook een veertje gebruikt worden.
De kinderen houden de paardenbloem of het veertje tussen duim en wijsvinger. Ze ademen in door hun neus en langzaam uit door hun mond. De pluisjes gaan nu vliegen of het veertje wappert zachtjes. Het is de bedoeling dat de uitademing langer is dan de inademing. Doordat er gebruik gemaakt wordt van de paardenbloem of het veertje, gebeurt dit automatisch.
Een stapje moeilijker is om het veertje op je handpalm te leggen en zo zachtjes te blazen dat het wel wappert, maar niet weg dwarrelt.
Deze ademhaling kunnen kinderen gebruiken wanneer ze iets spannend vinden, bijvoorbeeld vlak voor een toets of spreekbeurt. Het heeft een kalmerende werking.

Zintuig, schoolbord

De kinderen tekenen of schrijven iets op elkaars rug. De kinderen zitten in duo’s. Van tevoren vragen ze toestemming aan elkaar om elkaar aan te raken op de rug. Hier kan ook heel goed een lesdoel uit een andere les in verweven worden, bijvoorbeeld het schrijven van een pas aangeboden letter in groep 3. Het ene kind zit met de rug naar het andere kind toe. Dat kind schrijft volgens de opdracht iets op de rug van het kind voor hem. Dit kind moet zich focussen en concentreren op wat er gebeurt. Hiermee oefen je de focus, maar ook het lichaamsbewustzijn.

Lees ook tips om te ontspannen

Meer lezen?

Wil je meer lezen en bekijken over yoga in de klas, klik dan hier.

Er zijn verschillende boeken op de markt die je een stukje op weg kunnen helpen. Onder andere van Femmy Brug en Helen Puperhart

Afbeelding van fizkes/Shutterstock