Zelf onderwijs ontwikkelen, Linda kan dat

Zelf onderwijs ontwikkelen, Linda kan dat

Linda is bekend van haar succesvolle website klasvanjuflinda.nl en haar cursussen over spelenderwijs leren. Zij kreeg op haar school de kans om zelf het onderwijs voor de onderbouw te ontwikkelen. Ze vertelt graag haar verhaal.

Zelf onderwijs ontwikkelen, Linda kan dat

Hoe het begon

Ik begon mijn onderwijscarrière in groep 2. Vervolgens groep 1/2 gedaan. Om verder te gaan naar groep 3 en ook 2/3. Ik heb ook wat jaren 3/4 gedraaid en zelfs 4/5 op dezelfde school. Hiernaast viel ik in of werkte ik voor mijn website, dus werkte ik er altijd drie dagen in de week. Acht jaar lang werkte ik op die school met dezelfde directeur. Ik groeide hierin als persoon. In het kleine, fijne team dat er was had ik veel mogelijkheden om te oefenen en mezelf te ontwikkelen. Via school mocht ik de Master SEN volgen en zo kreeg ik steeds meer kennis.

Hoe het ontwikkelen begon

Ik kreeg op een moment een enkele groep 3 en daar had ik zoveel zin in! Het eerste jaar moest ik echt wennen en volgde ik de methode om het werken in groep 3 goed in de vingers te krijgen. We hadden wel al snel door dat het wel een heel strak regime was. We hadden wel wat hoeken, maar niet echt in thema’s.

Toen kreeg ik groep 2/3 met mijn duo samen en dacht ik: dit moet echt anders! We wilden het goed kunnen combineren en daarom kozen we ervoor om met de hele klas in thema’s te werken. Ik las toen veel blogs van Amerikaanse leerkrachten en ontwikkelde het spelenderwijs leren beetje bij beetje. Ik testte alles gewoonweg uit in de klas. Onze directeur vond het allemaal prima en was er voorstander van.

We stapten over op de methode Lijn 3 in groep 3 en zij werkten ook al veel meer vanuit thema’s. Dus eigenlijk ging het heel geleidelijk. In de loop van de jaren groep 3 kreeg ik steeds meer ervaring en durfde ik ook de methode meer los te laten.

En toen groep 4

Ik kon in groep 3/4 varen op mijn ervaring in groep 3. Zo begint de methode in groep met zelfstandige naamwoorden. Ik wist meteen dat dit veel te moeilijk zou zijn in mijn groep, dus verplaatsten we dat naar januari, na de kerstvakantie. Ik schreef alle leerdoelen uit voor dat jaar en plande dat samen met mijn duo over bepaalde periodes. Zo had ik goed inzicht in wat kinderen moesten kunnen en kennen in dat leerjaar. Zo konden we ook goed beslissen of al die herhaling in de methode wel nodig was, of dat we juist andere doelen moesten herhalen.

Dit kost natuurlijk heel veel energie en tijd voor jezelf, maar uiteindelijk betaalt dat zich terug omdat je hele duidelijke keuzes kunt maken voor je klas.

Autonomie

Ik kreeg die autonomie voor het mogen ontwikkelen van mijn directeur. Ik heb nooit een plan hoeven schrijven of me hoeven verantwoorden. Het ontwikkelen van het onderwijs voor mijn klas is heel geleidelijk gegaan, ik kan ook geen startpunt aanmerken. Mijn directeur was altijd geïnteresseerd, kwam elke dag even in de klas om te checken hoe het met me was. Hij wist wat er op de werkvloer speelde. Hij zag enthousiaste kinderen en ouders en mooie resultaten, laten we dat ook vooral niet vergeten. Zolang die resultaten goed zijn, is de directeur ook enthousiast.

Maike: Ik vind de kracht van Linda dat ze spelenderwijs leren heeft ingezet, maar wel op zo’n manier dat ze juist vanuit de doelen werkt. Het is dus niet alleen OGO, maar ze maakt ook gebruik van EDI lessen. Het ene sluit het andere niet uit. Ze boekt daar prachtige resultaten mee. Lees meer over haar cursussen en lidmaatschap hiervoor op haar website. 

Stuur je verhaal!

Heb je ook een inspirerend verhaal over je autonomie pakken in het onderwijs? Stuur me een bericht. Je kunt er ook dit blog over lezen.