Als ouder en leerkracht zijn we vaak gehaast. We hebben weinig tijd en veel te doen. Maar toen ik echt even de tijd nam en de kinderen zelf liet ontdekken, gebeurde er zoveel moois. Kinderen gebruiken hun nieuwsgierige houding om vanuit zichzelf te leren. Drie voorbeelden van zelf ontdekken

Zelf ontdekken

Ik loop met mijn zoontje door het bos. Het is mooi weer en ik heb zin in een stevige wandeling. Maar al snel wil mijn zoontje (anderhalf) de buggy uit. Hij wil zelf op ontdekkingstocht! De dreumes rent kraaiend heen en weer en kijkt goed om zich heen. Dan ziet hij iets wat hij van dichterbij wil bekijken. ‘Pannestoel, pannestoel!’ En ja hoor, in een hoekje staat een kleine paddestoel tussen de blaadjes verscholen. ‘Wat heb je dat goed gevonden, ik had hem nog niet eens gezien!’ zeg ik.
We wandelen verder. Ineens blijft hij staan en zakt door zijn knietjes. Met zijn handen friemelt hij wat tussen de blaadjes. ‘Kikkej, kikkej’! roept hij. Ik zie de kikker weg springen, op zoek naar een rustiger plekje. En weer heeft de dreumes meer gezien, gehoord en gevoeld dan ik. Hij ziet van alles en leert zelf  over het bos, de bladeren en de dieren die er leven. En wij ontdekken als ouders met hem mee.

Een voorbeeld uit de klas
Achter op het plein staat een rijtje bomen. Hier zijn door de herfst al veel blaadjes vanaf gevallen. Bij het buiten spelen zie ik een groepje kinderen bij een berg bladeren staan. Ik loop erop af, benieuwd wat ze aan het doen zijn.
‘We maken een berg bladeren juf’, zegt een meisje. ‘Ja en dan springen we erin!’, zegt een jongen. En nog een andere jongen: ‘Ja, en dan vliegen de bladeren weg, net als door de wind’. Ik grap nog even dat het dan wel een bladerenblad lijkt, net zoals een ballenbak. Er valt geen overtogen woord, er is geen ruzie, er heerst concentratie en rust. En bovenal is er samenwerking. Ze hebben zelf de bladeren gevonden. Ze hebben samen bedacht wat ze ermee gaan doen. En zijn samen aan het werk gegaan om dat te bereiken.

Ik heb bij deze voorbeelden de tijd genomen voor de kinderen. Tijd om ze zelf te laten ontdekken en tijd om de kinderen erover te laten vertellen. Een waardevolle les, zeker voor mezelf.