Op mijn vorige school hadden we een continurooster, nu werk ik weer volgens een ‘regulier’ rooster. Ik maakte een lijstje met voor- en nadelen van het continurooster. 

Ik schrijf vanuit mijn beleving. Op mijn vorige school hadden we een vijf gelijke dagen model. Nu werk ik weer volgens een ‘regulier’ rooster met de woensdag- en vrijdagmiddag vrij.

Continurooster

Voordelen

1. De rust in de school
De kinderen zijn de hele dag in de klas, onder het kielzog van de leerkracht. Er zijn dus geen extra ruzies op te lossen van bijvoorbeeld het overblijven.

2. Elke dag vroeg naar huis
Omdat we bij mijn vorige school alleen ‘s middags een kwartier pauze en gelijke dagen hadden, kon ik vroeg naar huis. 16.30 uur was mijn eindtijd, zodat ik mijn zoontje op tijd van de opvang kon halen. Natuurlijk werd het wel eens later, maar om 17.00 uur was het gebouw meestal wel echt leeg. Nu ben ik later thuis.

3. Veel tijd in de middag
Om 14.00 uur waren de kinderen uit, dus had ik altijd lang om van alles en nog wat te doen.

4. Kinderen blijven in de klas
Het is fijn voor de kinderen om in de eigen klas te kunnen eten. Ook hoeven ze niet weer aan een ander te wennen, zoals een overblijfkracht, die het vaak toch net even anders doet dan de leerkracht.

5. Regelmaat
Voor de kinderen is de regelmaat heel fijn. Elke dag is hetzelfde, geen ‘korte en lange dag’ meer.

6. Binnenkomst maar een keer
De binnenkomst van de kinderen hoef je maar eenmaal te doen. Sommigen komen dus maar een keer te laat en de overgang naar de middag is niet zo rommelig.

7. Langere middag thuis
De kinderen hebben een fijne lange middag voor sport of om lekker te spelen.

8. Effectieve leertijd
Omdat je de overgang van thuis naar school tussen de middag niet hebt, blijft er meer effectieve leertijd over.

Nadelen

1. Veel werk
Ik had veel tijd na 14.00 uur, maar die werd dan ook al snel ingepland met allerlei gesprekken en administratie onder het mom van ‘Je hebt toch tijd genoeg’.

2. Geen pauze
Wettelijk is vastgelegd dat je na X aantal uur een pauze moet hebben en dus niet door mag tot 14.00 uur. Tenzij je als team beslist dat dit wel mag. Ik vond het toch wel vervelend dat ik de hele dag scherp moest zijn en niet even op adem kon komen.

3. Veel voor kleuters
Ik vond het veel voor kleuters: vijf gelijke dagen naar school en dus evenveel uur draaien als de bovenbouwkinderen. Op vrijdagmiddag waren ze dan ook vaak heel erg moe.

4. Gestoei met rooster
Het is best een geplan. Je moet ruim de tijd nemen voor de lunch en vervolgens heb je nog maar een kleine middag over waar je meestal nog van alles in wil doen.

5. Dure BSO
Ouders geven nog wel eens aan dat het duur is om de BSO een lange middag te betalen.

6. Niet thuisblijven in de middag
Vooral bij kleuters wordt er nog wel eens besloten om de middag thuis te blijven. Dat besluit nemen is nu wat moeilijker, omdat ze dan op school zijn.

7. Geen rust tussendoor thuis
Voor sommige kinderen is het prettig om tussendoor even een rustmomentje te hebben thuis. Dat hebben ze niet met het continurooster.

Waar kies ik voor?

Vanwege alle voordelen kies ik voor het continurooster (al vind ik nu de vrijdagmiddag vrij heerlijk ;)). Wel zou ik dan een goede pauze voor de leerkrachten regelen, want een hele dag is echt pittig. En de kleuters kunnen wellicht toch een middag vrij zijn.

Lees ook: WEEKPLANNING KLEUTERS

Uitgelichte foto:  Shutterstock