Ik vind creatieve vakken heel belangrijk en ontzettend leuk om te geven. Ik merkte dat de kinderen er wel een beetje erop uit gekeken waren om elke week een liedje te oefenen. Ik wilde dus om op een andere manier met muziek aan de slag gaan. Ik bedacht een muziekles waarbij een aantal kleuters zelf hun muziek mee kan nemen. Daar gaan we goed naar luisteren en we ontdekken de verschillen. Ik heb er woordkaarten bij gemaakt, zodat iedereen betrokken blijft tijdens de les. 

Luisteren naar muziek

Laat de kinderen muziek mee nemen die ze leuk vinden. Natuurlijk kun je de muziek ook opzoeken op Youtube of Spotify.

Praat over waarom ze het hebben mee genomen. Waarom vinden ze het mooi? Is het muziek die ze zelf graag luisteren, of is het muziek van hun ouders?

Dan kun je naar verschillende onderdelen van de muziek gaan luisteren.
Je kunt praten over tegenstellingen in de muziek: hard/zacht en langzaam/snel.

Je kan met de kinderen luisteren naar de instrumenten: welke instrumenten kun je in het muziekstuk herkennen?

Je kunt praten over de soorten muziek: pop en klassiek bijvoorbeeld.

Om te helpen bij het luisteren, heb ik woordkaarten gemaakt. Je kunt alle kinderen een kaart geven en deze omhoog laten steken als ze het horen.
Of je laat zelf een van de kaarten zien, de kinderen steken hun vinger op of gaan staan als ze de kaart horen.

woordkaarten muziekles

Woordkaarten muziekles