(Door Deveney) Voor veel kinderen is pesten een moeilijk onderwerp. Zeker voor kleuters is het lastig om hierbij gevoelens te uiten en te verwoorden. Ik kreeg van uitgeverij Leopold het boek ‘Stop, hou op!’ opgestuurd. Dit boek met de bekende figuren van Woezel en Pip belicht het onderwerp pesten op een duidelijke manier voor kleuters. Daarnaast vond ik nog een mooi boek in de kringloopwinkel dat aansluit bij dit thema. Om deze redenen schrijf ik vandaag over pesten in de kleuterklas.

Pesten in de kleuterklas – inzet van prentenboeken

Pesten is een veel voorkomend onderwerp binnen de basisschool. Toch dacht ik bij het onderwerp pesten vooral aan de bovenbouw klassen en niet zo snel aan de kleuterklas waar ik lesgeef. Totdat ik dit schooljaar opmerkte dat ook in mijn klas werd gepest. Misschien nog niet zoals de kinderen in de bovenbouw, maar ook kleuters pesten. Voor hen is het nog lastig om hun gevoelens te uiten en te verwoorden. Omdat wij als school een Vreedzame School zijn, besloot ik om aandacht te besteden aan het moeilijke onderwerp pesten. Ik gebruikte hierbij twee mooie prentenboeken die passen bij de belevingswereld van het jonge kind.

Tips bij pesten in de kleuterklas

De boeken die ik hieronder beschrijf, heb ik ter ondersteuning gebruikt. Natuurlijk los je met enkel deze suggesties het probleem niet op. Ik verwijs zelf regelmatig terug naar de aspecten van de Vreedzame School. Daarnaast heb ik met de betrokken leerlingen gepraat en ook de ouders op gesprek gevraagd. Met zowel het slachtoffer als de omstanders heb ik besproken wat voor effect pesten heeft en hoe het slachtoffer zich daarbij voelt. Hierdoor werd er medeleven en begrip gewekt. Samen hebben we een oplossing bedacht om dit goed te maken. Meer tips lees je in de gratis lesbrief die ik hieronder vermeld!

Pesten in de kleuterklas

Stop, hou op!

Van uitgeverij Leopold kreeg ik het boek ‘Stop, hou op!’ opgestuurd. Dit boek is geschreven in samenwerking met stichting Stop Pesten Nu. Bij het boek kun je een gratis lesbrief downloaden. Hierin staan handige tips bij het boek, maar kun je ook algemene tips vinden hoe je als leerkracht met het slachtoffer, de pester en de omstander om kunt gaan. Het boek met de bekende figuren Woezel en Pip belicht het onderwerp pesten op een duidelijke manier voor kleuters. In het verhaal spelen Woezel en Pip met hun vriendjes in de Tovertuin. Plotseling valt een van de vriendjes in een modderplas. Een ander vriendje maakt grapjes over hem en Woezel lacht mee. Pip doet niks. Verdrietig loopt het vriendje weg. Gelukkig kan Tante Perenboom het verdrietige vriendje helpen en zij legt de vriendjes uit waarom pesten niet leuk is. Zij doet een rollenspel met de vriendjes wat laat zien hoe het voelt om gepest te worden.

De voorkant van het boek laat het al zien: het verdrietige vriendje Charlie. Hij is het slachtoffer van het verhaal. Ik praatte vooraf aan het verhaal met de klas over hoe het hondje kijkt en wat zijn vriendjes doen. Ook besprak ik de titel. Hierna voorspelden we wat er ging gebeuren in het verhaal. Terwijl ik het verhaal voorlas aan mijn klas, vroeg ik telkens hoe de personages zich zouden voelen op dat moment. Net zoals bij het pesten in de kleuterklas. Op deze manier kwam er veel inleving. Aan het einde deden wij zelf het rollenspel na om te kijken hoe wij ons voelen als wij worden uitgelachen en worden gepest.

Tip de Muis vindt pesten niet leuk

In de kringloopwinkel vond ik bij toeval voor 1 euro het boek ‘Tip de Muis vindt pesten niet leuk’. In dit boek uit de serie Tip de Muis wil hij niet meer naar school, omdat er pestkoppen in de klas zitten. Dit vindt Tip niet leuk. Wanneer de pestkoppen besluiten iemand anders te pesten, wordt Tip moedig en komt hij voor zijn klasgenoot op. Hierdoor vindt Tip nieuwe vriendjes in zijn klas en de pestkoppen krijgen straf van de juf.

Dit boek speelt zich af in de omgeving van het klaslokaal, waardoor het herkenbaar is voor de kinderen. Ik begon weer bij de voorkant van het boek. Hier zie je dat Tip de Muis uitgelachen wordt. De kinderen in mijn klas herkenden dit van het vorige boek, waardoor er een kort gesprekje ontstond. In dit boek herhaalden we de gevoelens die we ook al bij het vorige boek hadden besproken. Daarnaast leerden we dat het niet leuk is om met de pestkoppen bevriend te zijn en dat het leuker is om met andere klasgenootjes vrienden te worden.

Afbeelding van Africa Studio/Shutterstock