Met het CodeWise kaartspel kunnen kinderen elkaar programmeren. Ik probeerde een setje in combinatie met de digibordtool uit. 

Van Tessa van Zadelhoff kreeg ik een setje kaarten om uit te proberen. In mijn klas werken we al regelmatig met de Bee-bot, dus iets soortgelijk hadden de kinderen wel oren naar.

Het CodeWise kaartspel

CodeWise kaartspel

Met het CodeWise kaartspel kunnen leerlingen ”elkaar programmeren”. Het is ontworpen door Pauline Maas. Op elke kaart in het pakketje staat een opdracht: zing een liedje, spring in de lucht, ga staan of zitten of bepaal een looprichting. Kinderen programmeren spelenderwijs een code door de opdrachtkaarten in een bepaalde volgorde te leggen.

De kinderen uit mijn klas hadden snel genoeg door wat de betekenis van de kaarten was. Ik speelde het spel met een groepje van vijf kinderen. Elk kind mocht voor zijn buurman of -vrouw een (korte) code neer leggen. Samen controleerden we de stappen. Nog best ingewikkeld voor kleuters bleek, want hoe moest je de richting van de pijlen nou lezen? Als je er achter stond, leek het bijvoorbeeld naar voren in plaats van naar achteren. Gelijk een mooi lesje schrift oriëntatie.
Ik werd als laatste geprogrammeerd, hilariteit alom natuurlijk. De kinderen hielpen me door te vertellen wat ik moest doen.

CodeWise programmeertool

CodeWise op het digibord

Met de CodeWise tool in Prowise Presenter kun je een digitale route programmeren.
De kinderen kunnen hun favoriete karakter en achtergrond kiezen.
Je kunt daarna samen bepalen welke route het karakter af gaat leggen. Geef een opdracht of laat je leerlingen een vrije route programmeren. Je programmeert het karakter door opdrachten naar de rij te slepen. Als je op de startknop drukt wordt het programma uitgevoerd.

Een stuk lastiger bleek het om samen te werken en de code met de kaarten ook door het karakter in de tool te laten uitvoeren. Wat je neerlegt, ook op de computer invoeren? Dat bleek voor de kleuters nog net wat te lastig.

Maar dat is ook zeker het mooie van dit spel. Je kunt het door de hele school spelen! Het is leuk voor alle leeftijden en je kunt er verschillende opdrachten aan koppelen.
Laat oudere kinderen bijvoorbeeld zelf kaarten ontwikkelen die je er tussen stopt.
Bedenk een ingewikkelde route met de tool die ook met de kaarten moet verschijnen.
Of laat de kinderen de route van de tool in het echt uitvoeren.

Ik ga het spel en de digibordtool zeker nog vaak gebruiken, enthousiaste en betrokken kinderen gegarandeerd!