Recensie: Mijn oma is een superheld
© 2017 – Clavis Uitgeverij, Hasselt-Amsterdam-New York, illustratie van Marloes van Loon uit Mijn oma is een superheld.

Recensie: Mijn oma is een superheld

(Door Sharona) Mijn oma is een superheld, welk jong kind herkent zijn of haar oma hier niet in?  Het zijn toch vaak de oma’s die de meest fantastische spelletjes weten, de creatiefste oplossingen hebben voor de meest voorkomende probleempjes of je het allermeest verwennen. Maar wat als je superhelden oma nu even niet meer weet hoe de spelletjes gaan? Of zelf wat probleempjes krijgt? Vergeetachtig wordt?  Hoe leg je aan kinderen uit dat oma (of opa) dementerend is?

Recensie: Mijn oma is een superheld

Marloes van Loon

Daar heeft Marloes van Loon, schrijfster en illustrator van het boek: Mijn oma is een superheld wel een antwoord op. In een kleurrijk vormgegeven prentenboek legt ze aan de hand van alledaagse situaties kinderen uit wat dementeren inhoudt voor de omgeving. Met de innemende Suus (kleinkind), laat ze kinderen (maar ook volwassenen!) zien hoe een kind tegen de ziekte aankijkt en er mee omgaat.  Het onderwerp dementeren is een onderwerp wat Marloes na aan het hart ligt, op jonge leeftijd werd zij geconfronteerd met een dementerende opa. Op deze jonge leeftijd was het lastig voor haar om de ziekte te begrijpen en miste ze informatie.  Met dit prentenboek wil ze het onderwerp bespreekbaar voor kinderen vanaf 4 jaar.

Totstandkoming prentenboek

Marloes schreef dit verhaal en maakte de illustraties als afstudeerproject tot illustrator aan de Maastricht Academy of Media Design.  Voordat ze aan dit boek heeft ze zich nog verder ondergedompeld in de wereld van dementie. Ze is veel over het onderwerp gaan lezen, heeft gesprekken gevoerd met familieleden van dementerende, verzorgende en dementerende zelf. Hierbij is ze de doelgroep niet uit het oog verloren en heeft ze ook gesprekken gehad met kinderen die geconfronteerd werden met deze ziekte.

Na haar afstuderen heeft ze haar verhaal ingezonden voor de KeyColours Competition (een wedstrijd voor illustratoren voor het beste nieuwe prentenboekenconcept) van Uitgeverij Clavis.  En hoewel ze deze wedstrijd niet won, was Clavis zo enthousiast over haar idee, dat ze alsnog de kans kreeg om het verhaal (met de nodige aanpassingen) uit te brengen in Nederland.

Recensie: Mijn oma is een superheld

Onze mening

Ondanks dat mijn dochter niet geconfronteerd wordt (gelukkig!) met dementerende grootouders, heb ik haar het boek wel voorgelezen. Ze werd meteen gegrepen door de illustraties, want het leuke van dit boek is dat het interactief gemaakt is. Er wordt tegen het meelezende kind gesproken en er worden kleine opdrachtjes gegeven, zoals het mee zoeken van een bril. Hiervoor moet je wel verschillende kastjes opentrekken om vervolgens er achter te komen dat de bril in de koelkast is gelegd. Of er wordt je gevraagd of je de weg naar het huis van oma kunt wijzen, waarop dochterlief met haar vinger de weg langs de kerk en de andere huisjes vakkundig leidt naar het huis van oma.

In de week na het voor de eerste maal voorlezen van dit prentenboek kwam dochterlief er nog geregeld mee aan. Het boek trok haar. Heel mooi om te zien.

Dit prentenboek is dus niet alleen geschikt om te lezen als je geconfronteerd wordt met dementerende (groot)ouders, maar ook als je op zoek bent naar een leuk prentenboek. De lading maakt dat het mogelijk is om het onderwerp te bespreken, maar het hoeft niet. Je kunt er ook  zo van genieten!

Recensie: Mijn oma is een superheld

Het boek is te koop voor  € 16.95 o.a. bij Clavis Uitgeverij (https://www.clavisbooks.com/book/mijn-oma-is-een-superheld) of via de site van Marloes:  www.marloesvanloon.com/mijnoma-is-een-superheld