Review: Prentenboek Imagine

(Door Deveney) Imagine there’s no heaven… De eerste woorden van het prachtige nummer Imagine van John Lennon. Als Beatles fan werd ik ontzettend blij toen ik het prentenboek Imagine voorbij zag komen. Een mooi prentenboek waarin het lied Imagine wordt vertaald. Vrede over de hele wereld staat centraal; gelukkig zijn, ons veilig voelen, omgaan met elkaar en iedereen gelijk behandelen.

Imagine – John Lennon

1971 was het jaar dat het lied Imagine van John Lennon uitgebracht werd en vandaag de dag is vrede nog steeds een belangrijk en actueel onderwerp. In dit lied pleit John voor vrede over de hele wereld. In het voorwoord vertelt zijn vrouw Yoko Ono Lennon: ‘Vandaag is die vrede meer nodig dan ooit; ik denk dat zijn woorden niets van hun belang hebben verloren.’ Ook vertelt Yoko Ono over gelukkig zijn, ons veilig voelen, met elkaar omgaan en iedereen gelijk behandelen.

Imagine

Het verhaal

Op 21 september was het Internationale dag van de vrede; een mooi moment om dit prentenboek in samenwerking met Amnesty International wereldwijd uit te brengen. De rode draad in het prentenboek is de tekst van het nummer Imagine. Deze staat er in het Engels, maar ook in het Nederlands. De tekst is namelijk vertaald door Ted van Lieshout. Hierdoor kan het verhaal niet alleen gelezen, maar ook gezongen worden. De vertaling is soms iets vrijer dan de oorspronkelijke tekst, maar met behoud van de essentie.

De prenten

De duif in het verhaal neemt je mee langs de songtekst van John Lennon. De duif vliegt over de wereld om de boodschap van vrede, liefde en vriendschap te verspreiden naar alle vogels, ongeacht de kleuren van hun veren. Gelijkheid is hierbij een belangrijk onderwerp.

Imagine

In de klas

Het prentenboek is voor kinderen vanaf 4 jaar en kan dus in de klas gebruikt worden voor de onderbouw, middenbouw en de bovenbouw. In de onderbouw zou ik zelf de tekst van het boek loslaten en de prenten meer gebruiken om over gevoelens, vrede en omgaan met elkaar te praten. Ik zou bijvoorbeeld samen met de kinderen filosoferen over vrede; wat is dat? en hoe doen we dat? en hoe doen we dat in de klas?

Voor de midden- en bovenbouw is er via uitgeverij Leopold een GRATIS LESBRIEF beschikbaar. Hierin staan mogelijke gespreksvragen bij zes prenten uit het boek die de basis kunnen vormen voor een kringgesprek met de groep. Ook worden er vervolgactiviteiten, gesprekken over rechtvaardigheid en het maken van een vredesslinger genoemd.