(Door Danielle) Ik las zojuist dat ruim 5.500 kinderen met ‘rugzakje’ niet naar school gaan. Schokkend aantal! Kinderen zitten noodgedwongen thuis omdat ze geen school kunnen vinden die ze wil aannemen omdat ze ‘complexe problemen’ hebben! Kom op nou… ze hebben het altijd over de mooie termen ‘passend onderwijs’, nou vertel op… waar kunnen ze dat vinden dan? 

Kinderen met vrijstelling

Een groot aantal kinderen gaat niet naar school vanwege een zogeheten ‘rugzakje’. Medische en psychische problemen komen om de hoek kijken. Het aantal kinderen met deze problemen is nog steeds in stijgende lijn. Uit onderzoek van het Ministerie van Onderwijs is gebleken dat er een opvallende groei onder kinderen in de leeftijd van 16 en 17 jaar is die een vrijstelling hebben gekregen vanwege autisme, ADHD, ADD, depressies, trauma’s en angststoornissen. Kinderombudsman Marc Dullaert maak zich zorgen! Worden vrijstellingen te makkelijk gegeven? Vrijstelling is bedoeld voor kinderen die zwaar epileptisch of meervoudig gehandicapt zijn. Deze kinderen kunnen niet naar het reguliere onderwijs en hebben de vrijstelling hard nodig!

Lees ook: PASSEND ONDERWIJS

Kinderen krijgen al snel een label

Wat mij betreft krijgen kinderen tegenwoordig als snel een label. Vroeger was je druk of onrustig, tegenwoordig heet dit ADHD of ADD. Het kind heeft al een stoornis als het druk is of niet stil kan zitten. Heeft het kind echt te kampen met psychische problemen wanneer het een grote mond heeft of is het een kwestie van de juiste begeleiding? Het valt ook niet mee in een wereld waarin alles moet en de lat hoog ligt. Kinderen die ‘medische en psychische problemen’ hebben moeten ook naar school kunnen! Juist om ze in de maatschappij te laten groeien en te mogen zijn wie ze zijn.

Kinderen zijn lastig en te duur

Voor veel scholen zijn kinderen met een indicatie lastig en te duur. Scholen hebben niet de capaciteit om deze kinderen op weg te helpen en te begeleiden. Schoolartsen, maatschappelijk werkers en orthopedagogen zijn er nodig om de kinderen te begeleiden. Is dit niet aanwezig dan kiezen scholen ervoor om de deuren gesloten te houden voor kinderen met rugzak. Ouders staan machteloos en vragen uit wanhoop een vrijstelling aan omdat hun kind(eren) niet het onderwijs krijgt wat het verdiend. Ouders zijn tevens strafbaar als ze hun kind niet naar school laten gaan dus ik begrijp de aanvraag van vrijstelling volkomen!

Lees ook: LEERKRACHT KNAPT AF OP PASSEND ONDERWIJS

Respect voor leerkrachten

Ik heb al eerder mijn respect voor leerkrachten uitgesproken. Het valt ook niet mee! Elk kind moet als individu bekeken worden, iedereen heeft andere begeleiding nodig en dat vergt de nodige tijd en vooral energie. Zijn ze überhaupt nog wel alleen met lesgeven bezig of zijn het meer opvoedkundige praktijken aan het worden? Diep respect! Waarom was dat vroeger niet zo duidelijk aanwezig als tegenwoordig? Iedereen ging mee zoals het mee moest gaan. Als het even niet lukte, koos je als ouders voor extra begeleiding bijvoorbeeld in de vorm van remedial teaching, samen oefenen na schooltijd, bijles of een schoolarts. Waar gaat het mis?

Lees ook: LEEGLOOP IN HET SPECIAAL ONDERWIJS

Zorg en onderwijs moeten gaan samenwerken

Ik ben soms het spoor bijster. Er is meer dan 1 miljard euro beschikbaar voor passend onderwijs. Het geld ligt bij scholen. De zorgkosten zijn voor de gemeenten. Misschien is het handig als zorg en onderwijs gaan samenwerken? Dure zorg of complexe problematiek mogen toch geen redenen zijn om kinderen uit te sluiten van onderwijs!? Of hebben we het hier weer over een welbekende centenkwestie!? Gelukkig wil Kinderombudsman Marc Duelleert zich voor dit onderwerp hard maken en de vrijstellingen de komende vier jaar elk jaar met 10% verminderen en geven aan kinderen die echt niet deel kunnen nemen aan passend onderwijs en hopende op de juiste hulp en begeleiding voor kinderen die een rugzakje hebben.

(bron AD.nl)

Uitgelichte foto: Shutterstock