Hoe de schoolfotograaf de kinderen omtovert in totaal andere wezentjes. 

Vanmorgen kwamen ze met een grote glimlach op hun gezicht binnen. Ze staken hun borst met leeuw, ketting, strepen, ruitjes, stropdas, pullover of strikjes ver vooruit om te showen hoe mooi ze wel niet waren. Krullen, knotten, speldjes, gel en elastiekjes vlogen in het rond.

Ze waren trots, op zichzelf, hun kapsel en hun kleding. Heerlijk om die lieve gezichtjes te zien stralen, ze hadden er zin in. Geef ze eens ongelijk, ze mochten nu eindelijk eens hun allermooiste kleding laten zien aan de klas.

We waren al snel aan de beurt. Gelukkig voor de juf, want zij kan niet zo goed tegen het zenuwachtige gewiebel van de kinderen.

De groepsfoto kwam. De kinderen waren omgetoverd door de juf tot stille muisjes die zachtjes op de gang konden schuifelen. Als makke lammetjes kwamen ze aan op de met speelgoed bezaaide fotoplek.

Waren de kinderen eerst nog superstille piepmuisjes, ineens draaiden ze om naar hun alterego. Het stille meisje werd een zenuwachtige heen-en-weer-wipper. De ijverige leerling werd een onderuitgezakte pannenkoek. Het meisje met de ik-heb-alle-dagen-de-grootste-stralende-lach werd ineens een ineengedoken kindje met een trillend lipje.
Daarentegen waren de grootste doerakken ineens heel stil, stonden recht en hadden precies de juiste glimlach op hun gezicht, net engeltjes. Behalve dan die ene die terwijl de hele klas eindelijk stil en glimlachend naar de camera keek, een gekke bek trok.

Zo niet anders bij de individuele foto’s. Twee kleuters wilde niet, twee van de rustigste meiden waren ineens heel druk en de wiebelaars zaten keurig stil en recht op de bank. Het hoogtepunt van mijn schatjes was het doorschuiven op de bank. Of nee, dat was eigenlijk toen de juf op de foto mocht. Op de een of andere manier het meest hilarische moment.

Even een foto maken is in het onderwijs een hele belevenis.

Lees vorig bericht:
Optroosten

We liepen naar buiten. Bij het hek vroeg ik nog wat je moet doen als er iets is gebeurd met...

Sluiten