Sabine ter Laak is IB’er en volgt een opleiding tot rekencoördinator.  Voorjufmaike.nl schrijft ze een gastblog over wat ze leert tijdens de opleiding. Het derde gastblog gaat over ontluikende gecijferdheid. 

Wie is Sabine ter Laak eigenlijk en wat doet ze allemaal?

Ik ben nu al  ruim 10 jaar werkzaam op SBO de Windroos te Oldenzaal, een speciale basisschool. Ik ben begonnen als fulltime leerkracht. In de loop van de jaren heb ik opleidingen en cursussen gevolgd om mij verder te ontwikkelen, waaronder de master intern begeleider. Op dit moment werk ik 2 dagen als intern begeleider op SBO de windroos. Daarnaast werk ik als freelancer bij Heutink trainingen op het gebied van het implementeren van nieuwe methodes. En daarnaast ben ik getrouwd en moeder van 2 jonge kinderen.

Cursus rekencoördinator

Dit schooljaar ben ik gestart met 2 cursussen: Intern begeleiders als coach en de cursus tot rekencoördinator.  Beide cursussen zijn zeer waardevol en leerzaam. Zoals je al een beetje hebt gemerkt vind ik het erg belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Vandaar dat ik dit jaar de cursus rekencoördinator heb opgepakt. Deze cursus had al eerder mijn belangstelling maar door de komst van 2 prachtige dochters heb ik dit uitgesteld.

Ontluikende gecijferdheid

12 november 2013 had ik alweer de vierde bijeenkomst van de cursus rekencoördinator bijgewoond, met als onderwerp ontluikende gecijferdheid. Een onderwerp die aansluit bij de ontwikkeling van onze oudste dochter van 3. Kinderen zijn in hun spel al veel bezig met hun reken-wiskundige ontwikkeling. Het is daarbij van belang dat je als leerkracht goed observeert waar het kind mee bezig is en daar je interventies op aan te laten sluiten.  Een voorbeeld hierbij: 2 kinderen spelen in de zandbak en maken met hun emmertjes hoge torens. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn: “ welke toren is het hoogst? Welke is het laagst? Hoe komt het dat de ene toren lager is dan de andere,” etc.

Door deze denkvragen ben je de gecijferdheid bij jonge kinderen aan het stimuleren.

Je zou ook langs deze 2 kinderen kunnen lopen en zeggen wauw wat een mooie torens en daarna loop je verder.  Deze interventies stimuleert niet de gecijferdheid van de kinderen.

De laatste jaren ligt de nadruk steeds meer op het stimuleren van een brede basis van ontluikende gecijferdheid in relatie tot ruimtelijk denken.  Het SLO heeft doelen omschreven waar kinderen, voorafgaande aan groep 1, minimaal ervaring mee op moeten hebben gedaan.  Daarnaast zijn er doelen voor groep 1 en eind groep 2. Welke kennis moeten ze beheersen bij de overgang naar groep 3?

De zes brongebieden van de kleuterwiskunde zijn:

  1. tellen
  2. meten
  3. oriëntatie in de ruimte
  4. (technisch)construeren
  5. spelen en spelletjes doen
  6. redeneren en uitleg geven