Juf, wat voor haar heb je? WIN

Juf, wat voor haar heb je? WIN

Juf Kamalia Talhaoui schreef een lief prentenboek dat draait om openstaan voor elkaar. De kinderen in haar klas zijn heel benieuwd naar het haar dat onder haar hoofddoek zit. Het is heel herkenbaar voor kleuters door de voorbeelden uit de klas. Je kunt een exemplaar winnen!

Juf, wat voor haar heb je? WIN

De kinderen van groep 1/2 krijgen een nieuwe juf. Ze heeft een mooie hoofddoek om. Na het spelen vraagt de klas nieuwsgierig: ‘Juf… wat voor haar heb je?’ ‘Nou, wat denken jullie?’ vraagt ze. Alle kinderen laten hun fantasie de vrije loop. Veel kinderen bedenken iets dat je vervolgens op de spread te zien krijgt, zoals regenbooghaar, goud of bruin, net als chocola. En als niemand het goed heeft, belooft de juf dat ze de volgende dag haar haren zal laten zien…

Bekijk het boek hier

Over de makers

Juf Kamalia Talhaoui geeft al twaalf jaar met liefde les in de eerste groepen van de basisschool in de regio Den Haag. Op scholen voor basisonderwijs en speciaal onderwijs, in klassen met grote diversiteit. ‘Haar’ kinderen zijn nieuwsgierig naar haar en zij is nieuwsgierig naar haar kinderen. Tijdens de corona-pandemie moest ze haar leerlingen missen. Maar daar wist ze meteen iets op: ze ging met de bakfiets bij de kinderen thuis langs en las hen op een krukje voor. Zo leerde ze hen nog beter kennen. En nu kan ze haar eigen eerste boek met hen delen.

Natascha Stenvert tekent voor van alles: van prentenboeken tot yoghurtdrink-flesjes. Inmiddels heeft ze een heleboel verschillende boeken getekend, zowel alleen als met anderen, je kunt haar o.a. kennen van Kolletje. In al haar tekeningen probeert ze kleine grapjes of geheimpjes te verstoppen.

Wat vind ik?

Juf, wat voor haar heb je?

Omdat het boek door een leerkracht is geschreven, past het heel goed in de kleuterklas. De situaties die ze schetst zullen de kinderen zeker herkennen, zoals de liedjes die de juf zingt om naar haar te luisteren. Maar ook het spelen/werken. Dit vind ik in het begin wel wat lang duren, omdat ze graag wil vertellen hoe het gaat in de klas. Later is het verhaal vlotter, fijner om voor te lezen. Ik vind het heel geestig dat de kinderen zich verstoppen in het haar dat ze bedenken en vervolgens als een strip ook van alles zeggen. Leuk voor oudere kinderen dus om zelf te lezen. Ik moest ook erg lachen om hoe de kinderen spreken: “dan was ik…” en “Ik was een…” Zo starten ook vaak hun verhalen in hun spel, heel herkenbaar dus! Het is een mooi boek over diversiteit en hoe deze juf op een prachtige manier met de vragen omgaat. De illustraties zijn ook heel lief en passen goed bij het verhaal.

Bekijk het boek hier

WIN

Je maakt kans op een exemplaar van dit boek. Laat hieronder (op de site) je reactie achter. Dinsdag 15 februari mail ik de winnaar.