Voor wie onze soap gevolgd heeft rond het krabpakje van onze dochter: het is nu wel vergoed door Menzis. Uit coulance, ik leg graag uit waarom. 

In juni schreef ik al over het krabpakje dat niet vergoed werd en waarvoor we ineens een rekening van €285,- moesten ophoesten. Hier was ik het niet mee eens, maar werd van het kastje naar de muur gestuurd. Ik had wat klachten lopen, maar had daar nog niets op terug gehoord, tot deze week.

Menzis vergoed wel

Menzis belde me op. Ze hadden het hele verhaal nog eens bekeken en wilden het bedrag wel betalen. Maar zeiden ze uitdrukkelijk bij: als coulance. Want volgens Menzis ligt de fout bij de apotheek waar ze ook uiteraard contact mee hebben gehad. Menzis vindt dat de apotheek de vergoedingen goed had moeten uitzoeken voordat ze het krabpakje zouden aanvragen voor me. Onze dochter had het pakje helemaal niet voorgeschreven mogen krijgen, de aanvraag zelf was al op de verkeerde manier gedaan. Maar omdat de verzekering vond dat wij daar niet de dupe van mogen worden, betalen ze toch en dat vind ik heel netjes.

Apotheek

Ze hebben de procedure nog eens uitgelegd aan de apotheek en die bleek gezegd te hebben dat ze ervan uit gingen dat het vergoed ging worden. Menzis stelde mij in het gelijk dat ik dit niet had kunnen weten. Ze gaan zelf in hun contracten met deze apotheek nog na of alles goed staat ingevuld, maar dat verwachten ze van wel.

De klacht tegen de apotheek liep ook nog, werd ik toevallig ook deze week over gebeld. Er blijkt namelijk een grijs gebied te zijn rond het melden van de kosten van hulpmiddelen. Als het vergoed wordt door de verzekering hoeven ze de kosten namelijk niet te melden. Als het niet vergoed wordt wel. En daar ging het hier mis. Blijkbaar ging de apotheek ervan uit dat het wel vergoed werd terwijl dit dus niet zo was. Een beetje makkelijk van hen dan om ons dan maar de rekening te sturen. Inmiddels betaald Menzis, maar de klachtenlijn zou voorgesteld hebben om dan 50, 50 te betalen. Want voor de apotheek was het wel een beetje te makkelijk om dan maar de rekening door te schuiven naar ons.

En ze gaan de apotheek nog even duidelijk de procedure uitleggen, ik hoop dat ze ervan leren voor andere klanten in de toekomst. En ik hoop natuurlijk ook een beetje op excuses, heb er nogal wat tijd ingestoken inmiddels. Maar het belangrijkste vind ik dat het goed geregeld wordt voor mensen die het bedrag niet zomaar ineens kunnen betalen.

Ik kreeg nog wel even de opmerking dat ik dit voortaan ook goed zelf moet uitzoeken bij de verzekering voordat ik iets aanvraag. Ja, dat snap ik nu…

Krabpakje

Het krabpakje zelf was al kapot, maar hulde voor de leverancier, want ik kreeg een nieuwe in een grotere maat die ze ook meteen aan kon.

Verpleegkundig specialist

Inmiddels was ik ook al met onze dochter bij de verpleegkundig specialist geweest die het ook maar een rare gang van zaken vond. Ze zag meestal kinderen waarbij de eczeem nog veel erger is. Wel kreeg ik goede zalf mee en het advies om juist dik te smeren waardoor de eczeem nu bijna weg is en het krabpakje niet meer nodig is. Dat is voor ons ook in ieder geval fijn. Waarschijnlijk hoeven we daar dus niet meer heen.

Voor ons is het nu in ieder geval opgelost en hopelijk leert deze apotheek (en eigenlijk alle artsen ook) hiervan. 

Afbeelding: A cute baby girl with a dermatitis on her cheeks is eating a red apple on an isolated white background. Food allergy Door silentalex88