Ik ben dol op vingerpoppetjes. Ik heb een leuke verzameling van popjes van prentenboeken en een aantal gekocht (ik heb ze van Ikea). Je kunt er zoveel leuke activiteiten mee (ja, ook in de bovenbouw). 12 keer lerend spelen met vingerpoppetjes

Vingerpoppetjes kun je ook goed zelf maken. De simpele versie: teken met stift of verf een gezichtje op een vinger. Van papier kun je leuke hoedjes maken. Of je maakt ze zelf van vilt.

12 keer lerend spelen met vingerpoppetjes

1. Verhalen naspelen

Kinderen kunnen met de vingerpoppetjes verhalen uit (prenten)boeken naspelen. Maak een verteltafel en leg hier bijpassende vingerpoppetjes op. De kinderen zullen vanzelf het verhaal spelen.
Laat de kinderen uit de midden- of bovenbouw eens een verhaal uit een boek spelen met de popjes voor de kinderen uit de onderbouw.

2. Zelf verhalen maken

Leg de poppetjes op een mooie plek in het lokaal en laat de kinderen zelf verhalen verzinnen. Je kunt de poppetjes voor wat extra stimulans in het poppenhuis leggen.

3. Huisje maken

Laat de kinderen een huisje maken voor de vingerpoppetjes. Bijvoorbeeld van Kapla of Lego. Met houtjes, papier of karton kunnen ze meubels maken.

Vingerpoppetjes in doosje

4. Hoeveel zijn er weg? 

Zorg voor een leuk bakje voor de vingerpoppetjes. Tel met de kinderen alle poppetjes die je hebt (voor kleuters is 20 een handig getal). Laat de kinderen de ogen dicht doen en stop een aantal poppetjes in het doosje. Laat de kinderen tellen hoeveel er nog zijn en hoeveel poppetjes er in het doosje liggen te slapen.

5. Vingerversjes

Vingerversjes zijn nog leuker met een poppetjes op je vinger. Op Pinterest vind je leuke versjes.

Vingerpoppetjes

6. Sorteren

Als je verschillende soorten poppetjes hebt, kun je ze goed sorteren. Laat ze allemaal op kleur, op soort of op grootte leggen.

7. Getallenlijn

Plak met post-it een cijfer op het vingerpoppetje. Geef elk kind een vingerpop met cijfer. Laat ze zelf met het vingerpoppetje op hun vinger in de juiste rij staan.

8. Meten

Laat de kinderen de poppetjes meten. In de bovenbouw kunnen ze de verhouding berekenen. Hoeveel kleiner is een vingerpoppetje dan een mens?
Laat de kinderen meten met de vingerpoppetjes. Hoeveel popjes is bijvoorbeeld de tafel?

9. Letters

Laat de kinderen letters maken van de vingerpoppetjes.
of
Laat de kinderen bedenken wat de eerste letter van hun vingerpoppetje is. Schilder die letter op hun hand.

10. Omgeving van de popjes

Laat de kinderen bedenken waar de poppetjes vandaan komen. Laat ze een omgeving voor ze maken met bijvoorbeeld papier. Dit lijkt op het maken van een verteltafel, maar nu door de kinderen zelf. De kinderen kunnen er na het maken zelf mee spelen.

11. (Kleine) kring

Natuurlijk kun je er ook goed zelf mee spelen in bijvoorbeeld een kleine kring. Speel een verhaal na. Vertel er een verhaal mee. Laat het popje knikken als er een bepaalde klank in een woord zit, of als een rekensom goed wordt opgelost.

12. Materiaal

Laat de creativiteit van de kinderen de vrije loop. Leg wat andersoortig materiaal bij de vingerpoppetjes en spelen maar! Denk aan knikkers, stukjes hout, gekleurde rijst, ijslolliestokjes en papier.

Wat doe jij met de vingerpoppetjes?