Het monsterbonsterbulderboek is uit! Een supergrappig boek over monsters van mijn man, Jozua Douglas, en Marieke Nelissen. Ik schreef er lessen bij (met downloads). 

Ik heb de lessen in dit blog beschreven. Je kunt de lessen ook hieronder downloaden, in dit bestand zitten ook de bijlages die je nodig hebt.

Lespakket Het monsterbonsterbulderboek

Lespakket Het monsterbonsterbulderboek

Lessen Het monsterbonsterbulderboek

Start 

Tover het boek tevoorschijn

Doel

Introductie van het boek

Materialen

Tovertoeter
Het monsterbonsterbulderboek

Voorbereiding

Knutsel een tovertoeter en leg deze in de kring.
De beschrijving staat bij Knutselen. Verstop het boek ergens in de klas.

Les

Start

Laat de tovertoeter zien. Vertel dat het een tovertoeter is en dat het bijzondere dingen kan. Zwaai met je armen en roep door de toeter: ‘Monsterbonsterbulderdoek, wij gaan op zoek naar een boek!’ Neem de kinderen mee op zoektocht door de klas en vind samen Het monsterbonsterbulderboek.

Midden

Lees het boek Het monsterbonsterbulderboek voor aan de klas.

Extra

Tijdens en na het voorlezen kun je luistervragen stellen.

  • Wat wil Bruno toveren?
  • Waarom worden de ouders van Bruno monsters?
  • Wat doen de monsters graag?
  • Waarom eten de monsters het speelgoed op?
  • Wat bedenkt Bruno om de tovertoeter weer terug te krijgen?
  • Hoe zorgt Bruno ervoor dat alles weer goed komt?

Afsluiting

Praat met de kinderen over wat zij zouden doen als ze monsters waren.

Taal

Les 1 Monsterbonsterbulderbek, monsters zijn te gek!

Doel

Rijmen

Materialen

Tovertoeter (zie knutselen)

Voorbereiding

Leg de tovertoeter in de kring.

Les

Start
In het boek kan Bruno toveren door op zijn tovertoeter te blazen en te rijmen.
Blaas op de tovertoeter en zeg de toverzinnen uit het boek nog eens hardop.
Monsterbonsterbulderbek, monsters zijn te gek.
Monsterbonsterbulderbas, word weer wie je was.
Monsterbonsterbulderbende, weg met die ellende.

Midden

Maak rijmzinnen met de kinderen terwijl je de tovertoeter gebruikt. Geef de kinderen om de beurt de tovertoeter om de zinnen af te maken. Bedenk zelf leuke zinnen of gebruik de volgende zinnen:

  • Monsterbonsterbulderbak, er zit een monster op het …
  • Monsterbonsterbulderbaak, dat monster lijkt op een …
  • Monsterbonsterbulderboel, monsters zijn heel …
  • Monsterbonsterbulderboen, het monster houdt niet van een …
  • Monsterbonsterbulderbommel, de monsters maken een grote …
  • Monsterbonsterbulderbek, op de muur zit nu een …

Afsluiting

Bedenk met de kinderen andere woorden die rijmen op

Monsterbonsterbulderbek
Monsterbonsterbulderbas
Monsterbonsterbulderbende

Les 2 Monstervlekken 

Doel

Hakken en plakken van woorden

Materialen

Vlekken met de klanken (bijlage 1)

Voorbereiding

Kopieer de vlekken eventueel op A3 en knip ze uit. Je kunt ze aantal keer uitprinten, zodat je voor alle kinderen een vlek met een klank hebt.

Les

Start

Vertel dat de monsters van plakken houden, ze plakken ook graag klanken aan elkaar. Ze weten alleen niet meer zo goed hoe dat moet. Ze vragen de kinderen om hulp.

Midden

Laat de klanken in de vlekken zien. Hak en plak de klanken van drie woorden aan elkaar.
Geef de kinderen een klank. Laat ze rondlopen. Als ze dezelfde vlek hebben gevonden, gaan ze bij elkaar staan. Laat ze woorden vormen, sommige woorden komen dus meerdere keren voor. Als alle vlekken gevonden zijn, kunnen ze om de beurt hun woord hakken en plakken voor de rest van de kinderen.

Afsluiting

Hak en plak samen andere woorden uit het boek, zoals bek en gek.

Extra

  • Hussel de vlekken met de klanken door elkaar. Geef groepjes kinderen de klanken en laat ze er zelf woorden mee maken. Ze kunnen ook de vlekken door elkaar gebruiken om zo nieuwe woorden neer te leggen.

Les 3 De klank is kwijt

Doel

Benoemen van eerste, middelste en laatste klank

Materialen

Vlekken met de klanken (bijlage 1)
Welke klank? (bijlage 2)
Tovertoeter

Voorbereiding

Kopieer de vlekken eventueel op A3 en knip ze uit.

Les

Start

De monsters hebben klanken opgegeten. Bruno wil weer graag de woorden maken, maar hij weet niet hoe. Kunnen de kinderen hem helpen?

Midden

Leg de klanken in de kring en haal van tevoren een van de klanken weg. Leg hier een lege vlek voor terug. Je krijgt dan woorden, zoals . ie s en b oe .

Vraag de kinderen om hulp. Geef ze om de beurt de tovertoeter en laat ze de goede klank terug toveren. Als ze het goed hebben, leg je de juiste klank op de plek ipv de lege vlek.

Afsluiting

Maak nieuwe woorden met de kinderen, gebruik hier de lege vlekken voor. Leg de woorden neer, haal een klank weg en laat de kinderen andere klanken als begin-, midden- en eindklank bedenken. Schrijf deze klank in de lege vlek.
. ie s wordt dan bijvoorbeeld k ie s.
b oe . wordt dan bijvoorbeeld b oe m.

Extra

  • Geef de kinderen die woorden kunnen schrijven het blad met lege vlekken. Laat ze zelf woorden maken door klanken in de vlekken te laten schrijven.

Rekenen

Les 1 Monstercijfers 

Doel

  • Herkennen van de cijferbeelden
  • Heen en terug tellen tot en met 20
  • Ordenen op soort

Materialen

Monstercijfers (bijlage 3)

Voorbereiding

Print de monstercijfers op kleur en gooi ze door elkaar in de kring. Leg er ook allemaal speelgoed bij, maak hier ook een rommeltje van.

Les

Start

De monsters maken het liefst overal rommel van. Ze hebben een rommel gemaakt van de cijfers van Bruno. Hij wil ze weer op de goede volgorde. Vraag de kinderen hoe ze dat kunnen doen.

Opties

  • Door allemaal een kaartje te nemen en in de juiste volgorde te staan.
  • Door om de beurt een kaart neer te leggen.
  • Door een aantal kinderen het neer te laten leggen.
  • De leerkracht legt de getallenlijn in de klas na.

Midden

De monsters hebben ook een rommel gemaakt van het speelgoed van Bruno. Hij wil graag alles sorteren. Laat de kinderen het speelgoed sorteren op bepaalde onderdelen, zoals soort of kleur.
Bruno wil ook weten of de monsters zijn speelgoed opgegeten hebben. Hij heeft hulp nodig met tellen. Laat de kinderen per soort het speelgoed tellen en dit onder het juiste cijfer leggen.

Afsluiting

Noem een cijfer en laat een van de kinderen het speelgoed bij dat getal opruimen.

Les 2 Monstersprongen

 Doel

  • Tellen in sprongen van 2
  • Cijferbeelden herkennen

Materialen

Monstercijfers (bijlage 3)

Voorbereiding

Kopieer de cijferkaarten op A3. Neem de kinderen mee naar het speellokaal.

Les

Start

Geef de kinderen een van de cijfers. Laat ze samen de juiste getallenlijn maken door de kaarten op de grond te leggen.

Midden

Monsters houden van razen en ronken, van stampen en bonken en van SPRINGEN! Laat de kinderen net als de monsters springen. Maar ze mogen alleen op de groene vlekken springen. Spring met ze mee en benoem de getallen hardop: 1, 3, 5, 7, etc.

Doe hetzelfde, maar nu met de rode vlekken.

Afsluiting

Leg de getallen in de juiste volgorde en laat de kinderen rennen naar het cijfer dat je roept.

Les 3 Waar is Bruno?

Doel

  • Plaatsbepaling

Materialen

Twee poppetjes: 1 voor Bruno en een voor zijn vader
Zelfgemaakt monster (van de knutsels) of een plastic dino
Tovertoeter

Voorbereiding

Leg het boek in de kring. Zet er het poppetje van Bruno en een monster of de plastic dino bij.

Les

Start

Laat de bladzijde zien met het donkere monsters en Bruno die aan het monster trekt.
Laat de kinderen benoemen waar Bruno is. Let goed op de volgende begrippen:

  • Onder
  • Boven
  • Links
  • Rechts
  • Naast
  • Voor
  • Achter
  • Op
  • In

Midden

Vertel dat Bruno zijn vader een zoen probeert te geven, maar dat zijn vadermonster telkens weg probeer te lopen.
Laat de kinderen om de beurt Bruno ergens bij het monster neer zetten. Een ander kind mag benoemen waar Bruno staat ten opzichte van het monster. Als het klopt, mag dat kind een zoentje met Bruno aan de vader geven.

Afsluiting

Laat een kind de monstervader een kusje geven en op de tovertoeter blazen. Tover de vader  (het vaderpoppetje) van Bruno weer terug. 

Knutselen

1.Tovertoeter

Materialen

Lege wc rol of keukenrol
Verf
Vliegerpapier
Elastiekje
Prikpen

Les

Laat de kinderen starten met het verven van de wcrol. Ze kunnen dit in dezelfde kleuren doen als de toeter van Bruno, of ze bedenken een eigen patroon. Laat de rollen goed drogen.

Laat de kinderen een cirkel uit het vliegerpapier knippen dat groter is dan hun rol. Vouw het papier om de rol en bind het vast met een elastiekje. Laat de kinderen een paar centimeter onder het vliegerpapier een klein gaatje maken met een prikpen. Vervolgens kunnen de  kinderen er doorheen praten of toeteren.

2. Jouw monsterpapa of – mama

Materialen

Tekenpapier
Kleurpotloden
Kosteloos materiaal
Gekleurd papier
Verf
Lijm

Les

Laat de kinderen bedenken hoe ze hun ouders willen laten veranderen in een monsters. Ze maken hier eerst een tekening van. Vervolgens mogen ze met kosteloos materiaal zelf hun ouders als monsters maken. Laat ze verven, of met papier hun monster beplakken.

3. Vlekkenmonsters

Materialen

Papier
Verf
Kwasten

Les

Van vlekken kun je ook leuke monsters maken. Geef de kinderen een kwast met een zelfgekozen kleur verf. Hiermee spatten ze een grote vlek op het papier. Laat dit goed drogen. Hierna mogen ze de rest van het monster verven door er bijvoorbeeld ogen en een mond op te verven. Daag de kinderen uit een patroon te verven op het monster, zoals de witte stippen van de moeder en de blauwe en groene strepen van de vader.

4. Kliederen maar!

Materialen

Jam
Stroop
Pindakaas
Papier
Plastic bekertjes

Les

De monsters houden van kliederen met pindakaas, jam en stroop. Zorg voor genoeg plastic bekertjes met stroop, pindakaas en jam. Laat de kinderen hier een schilderij van maken, net als het behang van Bruno. Ze mogen met hun vingers kliederen en het beleg op papier smeren.

Je kunt er ook voor kiezen om, bijvoorbeeld aan het einde van het thema, de kinderen broodjes, pannenkoeken of eierkoeken met het beleg te laten versieren.

Hoeken

Huishoek

Maak een rommelhoek van de huishoek. Een hoek waar de kinderen bijvoorbeeld met kosteloos mogen rommelen, net als de monsters. Maak er een hoek van die ze na het spelen juist eens niet op hoeven te ruimen.

Kleitafel

  1. Leg plastic dieren en dino’s op de kleitafel en laat de kinderen onderdelen van klei, bijvoorbeeld gekke neuzen en hoorns op plakken.
  2. Maak zelfgemaakte klei en laat de kinderen hier monsters van kleien. Kijk voor het recept op https://www.jufmaike.nl/diy-klei-mislukken/

Bouwhoek

Laat de kinderen hokken bouwen in de bouwhoek voor de monsters, zodat ze niet weg kunnen lopen.

Kijk voor meer tips bij prentenboeken op de speciale prentenboeken pagina.

BewarenBewaren