(Door Linda) Op excursie met de klas (12 leerlingen, 12-15 jaar, ZMLK) … dat vraagt net even wat meer voorbereiding verwacht ik dan bij een basisschoolgroep. Maar… daarentegen kan ik extra voldaan na een excursie zijn! Want oh, wat was ik trots op mijn groep! Ze hebben me weer verrast… 

Excursie met de klas

Hoe zal het gaan?

Best spannend, want hoe zullen ze het ervaren? Hoe is de ruimte, wat zijn de prikkels: geluiden, geuren, drukte/rust, … Wat wordt er van de leerlingen gevraagd? Hoe wordt er omgegaan met ‘moeilijk verstaanbaar gedrag’? Hoe wordt er samen aan een opdracht gewerkt, sluiten de activiteiten aan bij de mogelijkheden van mijn leerlingen, wat doe ik met de leerling die activiteiten buiten de klas ‘oh zo enorm spannend vind’ , etc etc…

Vragen en antwoorden

Gelukkig had ik al snel voldoende begeleiding kunnen regelen. Fijn, want op dinsdagen heb ik normaal gesproken geen assistentie en/of stagiaire. Een week van te voren heb ik de excursie in de agenda’s laten noteren door de leerlingen zelf. Gelijk proefde ik spanning: “juf, wat is dat?” “juf, moet ik dan werkschoenen aan?”  “juf, wat als ik moet plassen?” “juf, mag ik dan mijn koptelefoon meenemen?”  Steeds in rust een antwoord gegeven, waardoor er steeds meer vertrouwen kwam. Alle vragen en antwoorden ook even op papier gezet, zodat mijn duopartner hetzelfde antwoorden kon om verwarring te voorkomen. Verder ook steeds gezegd dat we de dag ervoor alles stap-voor-stap zouden gaan doornemen en dit op papier gezet zou worden, welke ze thuis dus ook nog konden teruglezen (visueel maken neemt onzekerheden weg).

Wie,wat,waar,wanneer en -hoe vragen

Zo gezegd, zo gedaan. De dag ervoor zijn we in een kring gaan zitten. De wie,wat,waar,wanneer en -hoe vragen hebben we stap voor stap bekeken en in begrijpelijke taal op papier gezet. Ook de auto-indeling samen besproken en op dit praatpapier genoteerd. Bij wie voel je je veilig in de auto en waarom? Wauw, wat weten ze al goed van zichzelf bij wie ze beter wel/niet in een auto kunnen en waarom!

Bouwen

Daarna wat foto’s en filmpjes van TechnoPromo (excursie) bekeken en een woordveld (voorkennis) over ‘de bouw’ gemaakt. Met als toetje een schooltv-aflevering over ‘bouwen’  (voorkennis). Volledige aandacht, wilde plannen rondom metselen, dakpannen leggen, tegels leren zetten etc.

Aan het einde van de dag nog een keer het papiertje (afspraken) doorgenomen en dit samen met de leerlingen ook even op het digitale communicatiesysteem (ouders/school) gezet.

Op naar de excursie

Zo… laat de excursie maar beginnen… alles onder controle…

Niet alleen de leerlingen vonden het spannend, ik blijkbaar ook. Wat was ik vroeg wakker!  Op mijn werk nog even alles bij elkaar gezocht: medicatie, noodmedicatie, telefoonlijst, camera, ‘het papiertje met afspraken/dagplanning’, mapje picto’s (indien het nodig is), a4tje met leefregels (picto en geschreven taal), papier en potlood (mocht ik ter plekke nog iets moeten verduidelijken/visueel moeten maken), etc etc

Normaal gaan de leerlingen vanuit de taxi voordat de school begint nog even lekker buiten uitwaaien. Het viel me op dat er diverse leerlingen in mijn klas bleven hangen… nog even op hun praatpapier keken. Prima, op zo’n dag mag dat.

De dag rustig opgestart; in de kring, alle ‘afspraken’ op het digibord nog eens doorgenomen en hoppa… daar gingen we.

Vanaf het moment dat we er aankwamen totdat we terug naar school reden…wauw, wat was ik trots op mijn groep. Sommige leerlingen durfden zelfs een hand te geven aan de 4 ‘mannen met blauwe truien’ en stelden zichzelf keurig voor. Bij de uitleg (erg talig) bleef de hele groep geduldig luisteren en toen we aan de slag gingen werd er zelfs overlegd tussen enkele duo’s: ‘zullen we eerst iets gaan maken en dan iets leren?’  en  ‘ik wil wel leren hoe je een dak maakt, maar durf jij wel op die ladder?’  Enkele duo’s hadden wat meer onze hulp nodig en gingen flink aan de slag met datgene wat wij voor hen uitkozen.

Handelingen uitvoeren

Dakpannen leggen, tegels zetten, een stoepje leggen, een bouwsteiger in elkaar zetten… veel facetten zijn geoefend. Soms door ernaar te kijken, soms door iets aan te geven, soms door zelf aan de slag te gaan en soms door (mbv een stappenplan) zelfstandig de handelingen uit te voeren! Op momenten dat de energie op leek te zijn bij een enkele leerling, mocht hij/zij van ‘een man met een blauwe trui’ even iets anders doen (helpen koffie zetten of een tekening maken).  Wauw, wat fijn dat ze onze leerlingen echt zagen, erop in speelden en het programma zonder probleem durfden aan te passen!

Genieten van een afstand

Daar stond ik dan … na een tijdje… genietend vanaf een afstand: alle leerlingen zaten in hun kracht, alle leerlingen waren in hun element, alle leerlingen waren iets aan het leren. Ik werd er stil van… heel stil… totdat een machine aangezet werd. Ik keek gelijk naar de twee leerlingen die moeite met harde, plotselinge geluiden hebben. Jawel, even angst in hun ogen, maar … de meegenomen koptelefonen zetten ze al snel zelf op en… langzaamaan zag ik weer rust in hun lichaamshouding en kwam bij mij ook weer de rust terug!

Deze excursie was niet zomaar een excursie om dingen over de bouw te leren. Er is vandaag nog veel meer geleerd! En, eerlijk is eerlijk, het smaakt naar meer…

Uitgelichte foto:  Shutterstock