Peuteropvang in een basisschool

Peuteropvang in een basisschool, hoe werk je samen?

(Door Janet) Een prachtige situatie, een peuteropvang in een basisschool, gelijk naast twee kleuterklassen. De ideale basis om een doorgaande leerlijn te kunnen opbouwen tussen de peuteropvang en school. Maar hoe doe je dat nu? Zo’n doorgaande leerlijn opzetten, waarbij iedereen wel zijn eigen ding kan blijven doen en je elkaar in eigen waardes laat. Ik kan je zeggen, dat is nog niet heel eenvoudig. 

Peuteropvang in een basisschool, hoe werk je samen?

Communicatie

Alles valt en staat met een goede communicatie en duidelijkheid. Heeft de één een bepaalde visie, dan betekent dat niet per definitie de ander dezelfde visie heeft. Dat kan lastig zijn, zo hebben we beide onze eigen methodes. De kleuterklassen werken met kleuterplein en wij met de methode piramide, dat brengt al wat verschillen met zich mee. De thema’s in onze methode zijn niet altijd thema’s die op school terugkomen.

Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, zoals de seizoenen en de feestdagen, maar helaas ook veel verschillen. Daarnaast is er nog een bepaalde keuze die je maakt in de thema’s. De methode piramide heeft in totaal 12 thema’s, maar deze thema’s passen niet allemaal in een jaar, dus maken we een selectie. Deze selectie maken we op basis van wat we voorgaande jaren hebben gedaan en daarnaast onze eigen interesse. Op school zijn zulke dingen meer vooraf bepaald en kan er niet altijd gemakkelijk afgeweken worden van de planning. Dat betekent dat onze thema’s dus niet altijd gelijk lopen.

Lees ook: VOOR HET EERST NAAR DE PEUTERSPEELZAAL

Wel samen?

Op het methodische vlak zijn er dus best wat obstakels, maar wat doen we dan wel samen? Tijdens de vieringen op school, denk aan de start van het nieuwe schooljaar, Kinderboekenweek, Sinterklaas, Kerst en Pasen, doen wij mee! We krijgen van tevoren een draaiboek van de viering en muziek en liedteksten aangeboden, hiermee kunnen we aan de slag om de kinderen voor te bereiden op de viering. De vieringen vinden vaak plaats in de aula van school en daar wordt het voorste bankje voor ons gereserveerd. De kinderen beleven hier vaak veel plezier aan en voelen zich al echt groot als we zo tussen al die grote kinderen zitten.

Lees ook: DE TIEN LEUKSTE PRENTENBOEKEN VOOR OP DE PEUTERSPEELZAAL

Overdracht

Gelukkig hebben wij een goede overdracht naar school, onze observaties worden, met toestemming van ouders, doorgestuurd naar school en onze VVE-kinderen worden, zoals wij dat noemen ‘warm’ overgedragen. Dit doen wij door middel van een gesprek met de kleuterleerkracht. Naast deze overdracht, werken wij ook samen door onze peuters te laten wennen in de kleuterklas en af en toe een bijna vier jarige te mee te laten spelen bij het buitenspelen. Ook kan de kleuterleerkracht altijd op ons terugvallen op het moment dat er iets voorvalt. Zo hebben wij af en toe een kleuter voor een time-out bij ons in het lokaal, of vallen we snel in, in de kleuterklas op het moment dat de leerkracht even met een kind uit de klas moet. Het is fijn om te weten dat je samen zorg draagt voor alle kinderen.

Lees ook: WENNEN OP DE PEUTERSPEELZAAL; ZO GING HET BIJ ONS

Doorgaande lijn

Waarschijnlijk kunnen we in de toekomst nog meer gaan samenwerken en de doorgaande leerlijn nog beter neerzetten, zodat de overgang van peuteropvang naar school nog soepeler kan verlopen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen vanuit het onderwijs over hoe er samengewerkt wordt met peuteropvang locaties. Wellicht heeft er iemand nog waardevolle tips!

Dit lijkt erg op mijn -Maike- ervaring bij mijn vorige werk. Wat is jouw ervaring? 

Uitgelichte foto: Shutterstock