Spekkie en Sproet zelf lees boek

Recensie: Spekkie en Sproet zelf lees boek

Door Manon. Lezen, wij zijn er gek op! Sinds onze dochter in groep 2 de eerste letters kon lezen is ze niet meer te stoppen. Ze leest stapels boeken en tijdschriften. Van wie zou ze dat hebben? Nu kregen wij het leuke Spekkie en Sproet zelf lees boek toegestuurd en natuurlijk begon ze meteen in dit kleurrijke boek!

Spekkie en Sproet

Waarschijnlijk ken je Spekkie en Sproet wel van de vele boeken van Vivian den Hollander die ze over deze twee vrienden heeft geschreven. Het duo heeft altijd wel iets spannends te beleven. De grappige stukken in de boeken maken dat ieder kind ze leuk vindt om te lezen. De boeken zijn voor kinderen vanaf 8 jaar en de verhalen zijn geschreven in makkelijke teksten met korte zinnen. Het leest dus makkelijk en lekker weg.

Vivian den Hollander

Vivian stond voor de klas voordat zij fulltime kinderboeken ging schrijven.  Ze is ontzettend enthousiast over lezen en is altijd wel bezig met een nieuw boek. Ze staat bekend om vele kinderen boeken, voorleesboeken en AVI boeken die gaan over hockey, voetbal en bijvoorbeeld paardrijden. Maar Spekkie en Sproet zijn voor velen toch wel de meest bekende boeken. Over deze twee speurders schreef ze inmiddels al 13 boeken.

Spekkie en Sproet zelf lees boek

Zelf lees boek

In april van dit jaar verscheen een heus Zelf lees boek van Spekkie en Sproet. Het niveau van het boek is AVI E4 en ook in dit boek schrijft ze korte vlotte teksten die prettig lezen voor de  jonge lezers. Korte hoofdstukken afgewisseld met leuke tekeningen zorgen er voor dat de vaart er in blijft en je steeds maar meer wil lezen.  Dit Zelf lees boek is een bundel van drie spannende detective-verhalen over het bekende speurdersduo. Het is een echt detective voor beginnende lezers.

Het verhaal

Als echte speurders lossen Spekkie en Sproet verschillende diefstallen op. In het eerste verhaal worden er  bij een oude mevrouw een ring en andere mooie spullen gestolen en natuurlijk gaan Spekkie en Sproet daar achteraan om de zaak op te lossen.  In het tweede verhaal lossen ze tijdens een treinrit een juwelenroof op en in het laatste verhaal krijgt Sproet een nieuwe buurman en lossen ze de diefstal van een zak spekkies en een mobiele telefoon op. Alle verhalen zijn steeds hetzelfde opgebouwd: ze komen achter een dieftsal, er worden mensen verdacht en uiteindelijk zorgen Spekkie en Sproet voor de oplossing. Dat zorgt er voor dat elk verhaal spannend blijft en dat de kinderen de opbouw in het verhaal herkennen.

Wat vonden wij er van?

Toppie, zegt onze dochter. Na enkele weken was het hele boek uit. Elke avond wilde ze nog even lezen, want als je eenmaal in het verhaal zat wilde je ook weten hoe het eindigde. Dat vond zelfs ik leuk aan het boek. Lenn kon het verhaal inderdaad zelf makkelijk lezen en vond het zelfs leuk om voor te lezen aan ons en aan haar broertje. Samen hebben we genoten van en gelachen om de mooie verhalen. Ik weet zeker dat er nog meer boeken van Spekkie en Sproet zullen volgen. Een dikke aanrader dus!!

Koop Spekkie en Sproet zelf lees boek hier.