Van Tonder kreeg ik een fantastische stoomboot. We hebben er een dag over gewerkt en we hebben er nog volop knutselplezier van. We pakten het samen uit, de kinderen zetten de boot in elkaar en ondertussen telden we, werkten we aan de woordenschat en het maken van een plan. Spelen met de stoomboot van Sinterklaas

Gisteren nam ik een groot pak mee de klas in. De kleuters waren natuurlijk meteen nieuwsgierig wat erin zet. Ik kreeg tijdens inloop wel 30 keer de vraag: ‘Wat is dat voor een doos?’ Ik gaf als antwoord dat we het in de kring zouden bekijken.

Groot pak met adres (stoomboot)

We bekeken de voorkant van het pak. Daar stond een adres op, mijn adres, met mijn website: jufmaike.nl. Vreemd… ‘Wat zou erin kunnen zitten?’ vroeg ik. ‘Sinterklaasversiering’ en ‘Een dier’. Maar ik kreeg vooral vragende gezichten. Onder het adres stond aantal boten: 1. De kinderen moesten er toch nog even over nadenken wat er dan in zat. ‘Een boot’ was het dan toch het antwoord. ‘Maar hoe past daar nou een boot in? Die doos is toch veel te plat?’ Ja, dan was het een opblaasboot, wisten ze me te vertellen.

Pakket met stoomboot van Sinterklaas

Het werd tijd om het pak open te maken. Het bouwpakket kwam eruit, met een goede handleiding, gelukkig. De kinderen hadden snel door dat we het nog in elkaar moesten zetten. We konden de handleiding er wel voor gebruiken. Maar dan vond ik het dan wel weer belangrijk om te checken of we alle onderdelen hadden.Handleiding stoomboot

Ik vinkte de onderdelen af, benoemde de woorden heel goed, ze hadden namelijk nog nooit van de boeg van een schip gehoord, en wees meteen het juiste cijfer op de getallenlijn aan als we een onderdeel hadden gehad. Gelukkig, alle zes de onderdelen zaten in het pak.

Ik beloofde dat ik de boot met een paar kinderen in elkaar zou zetten. Een leerling kwam met het goede idee dat de boot ook wel versierd kon worden. Daar hoopte ik natuurlijk op, maar een echte kleuterjuf wacht eerst even de ideeën van de kinderen zelf af ;).

Plan versiering stoomboot 1
Ik vond het dan wel verstandig om een plan te maken. Anders deden we maar wat, of kwamen alle ideeën voor de versiering door elkaar. We hebben toevallig *knipoog* dit blok van de vreedzame school geleerd om samen te werken. De kinderen mochten dus een plan bedenken en dan zouden we samen stemmen welk plan het werd en samen de boot versieren. Best spannend, zouden we tot overeenstemming komen?

Plan stoomboot 2

De een wilde met stift, de ander met krijt en weer een ander met verf. Een paar kinderen wilden er ook figuurtjes op, zoals een hart en een bloem. Maar het antwoord dat ik het meeste kreeg: glitters. O o, gaan we nu al die glitterietus in? Toch niet nog even wachten tot de kerst?
Ik gaf ze de opties om te stemmen, vier in totaal. Maar het werd de vijfde optie: alles! Ze vonden het zielig voor elkaar als het plannetje van de een wel en het plannetje van de ander niet door ging.

De boot in elkaar zetten

Een groepje mocht de boot in elkaar zetten. De handleiding werd goed bekeken. Plannetjes gemaakt en begonnen met werken. Alleen de dopjes vast zetten bleek wat lastig (duwwerk), maar de rest konden ze helemaal zelf.

Stoomboot versieren

De boot was klaar om versierd te worden. We begonnen maar eens met waterverf, dat pakte verbazend goed. De andere materialen zijn erna aan de beurt met de glitters als finishing touch.

Stoomboot Tonder

De stoomboot heeft een plekje gekregen in de huishoek. Het wordt een mooi projectje voor aankomende week. Er kan in de speel/werktijd geschilderd, geknipt, geplakt en getekend worden.
Ik vind het nu al een succes. Die boot wil ik wel elk jaar in de klas :).