(Door Deveney) Als startende leerkracht en student ervaar ik regelmatig stress. Ik merk dat er veel op mij af komt, waardoor ik het moeilijk vind om een balans te houden. Voor de website mocht ik het boek Jong Burn-out van Nienke Thurlings lezen. Onverwacht heb ik veel meer uit dit boek gehaald, dan wat ik van tevoren had gedacht! Ik neem je mee in mijn reis door het boek, maar ook een beetje in mijn persoonlijke leven als beginnende leerkracht. 

Voor de website kreeg ik het boek Jong burn-out van Nienke Thurlings opgestuurd. Ik ben mij ervan bewust dat ik moeite heb om een goede balans te vinden tussen mijn werk als leerkracht, mijn studie die ik aan het afmaken ben, vrijwilligerswerk dat ik doe bij de VoorleesExpress en mijn andere bezigheden. Dit betekent natuurlijk niet dat ik kan zeggen dat ik een burn-out heb, maar ik ervaar wel regelmatig stress. Ik denk dat dit een logische bijkomstigheid is als startende leerkracht, maar dat ook steeds meer mensen dit ervaren met alle bijkomende (vaak administratieve) taken in het onderwijs. Het leek mij daarom erg interessant om het boek van Nienke te lezen. Daarnaast las ik in het boek dat volgens het CBS momenteel 100.000 jongeren kampen met een burn-out!

Algemene indruk Jong burn-out

Jong burn-out

Ik ben nooit zo snel echt onder de indruk van een boek, maar dit boek heeft mij heel positief verrast. Ik heb al veel zelfhulpboeken gelezen, maar dit boek springt er wel een beetje bovenuit. De schrijfster van het boek, Nienke Thurlings, is oprichter van de website Jong Burn-out, sociaal psycholoog, yogadocent en stresscoach. Zelf kreeg zij op haar 24e een burn-out en helpt zij nu jonge mensen om te gaan met de eisen van de prestatiemaatschappij.

Het boek is opgedeeld in veertien korte hoofdstukken die allemaal vallen onder vijf stappen om van de burn-out af te komen. Hierbij wordt telkens het hart, hoofd en het lichaam centraal gehouden. Naast de vele informatie en tips staan er oefeningen die je meteen kunt toepassen en reflectievragen om te beantwoorden. Het is een boek met ontzettend veel informatie, waardoor ik er lang over heb gedaan om dit boek te lezen. Dit vond ik helemaal niet erg, want hierdoor kon ik de tips en oefeningen meteen toepassen. Het boek geeft duurzame tips, waardoor je die over een paar jaar nog steeds kunt toepassen.

Ik heb veel tips uit het boek gehaald waar ik echt iets mee kon, ondanks dat ik geen burn-out heb. Wanneer je echt denkt een burn-out te hebben, is het natuurlijk van belang om professionele hulp te zoeken bij een psycholoog. Het boek kan je wel veel extra handvatten bieden. Ervaar je ongezonde stress en wil je meer energie, zoals ik zocht? Dan raad ik zeker aan om het boek te lezen.

Mijn reis door het boek

Hieronder probeer ik je een indruk te geven van de opbouw van het boek. Er wordt ontzettend veel informatie gegeven, dus ik heb echt alleen de algemene stappen opgeschreven. Voor de tips moet je het boek natuurlijk zelf lezen!

Een burn-out herkennen

In het eerste hoofdstuk wordt uitgebreid beschreven hoe je een burn-out kunt herkennen. Hier worden veel kenmerken en cijfers genoemd. Het hoofdstuk wordt afgesloten met en checklist. Aan de ene kant staat een rij met cognitieve en emotionele symptomen van een burn-out en aan de andere kant een rij met de lichamelijke symptomen ervan. Voorafgaand staat vermeld dat wanneer je meer dan drie van deze symptomen herkent je gas terug zou moeten nemen. Herken je meer dan vijf symptomen? Dan wordt er aangeraden om naar de huisarts te gaan. Toen ik zelf de checklist doornam, schrok ik wel: ik herkende meer symptomen dan zou moeten. Naar eigen weten heb ik namelijk geen burn-out. Het ligt er natuurlijk aan wanneer je het lijstje invult. Ik deed dit na een drukke dag, waarin ik veel stress ervaarde. Daarnaast ben ik een beetje sceptisch met dit soort lijstjes. Als je een lijstje met kenmerken van een stoornis doorneemt, herken je vaak ook wel eigenschappen waarbij je denkt dat je deze misschien zelf ook wel hebt. Dit wil natuurlijk niet meteen zeggen dat jij deze stoornis of in dit geval een burn-out hebt.

Stap 1: Acceptatie

Oké, misschien dus toch wat gas terug nemen dan? Ik ging verder in het boek waar de 5 stappen begonnen. De eerste stap is de burn-out accepteren. Waarschijnlijk de moeilijkste stap, maar als je dit boek al hebt gekocht en open geslagen denk ik dat je al een goed stapje hebt gemaakt.

Stap 2: Balans en structuur

Bij stap 2 is het de bedoeling je balans en structuur terug te vinden. Hier heb ik zelf het meeste aan gehad. Door de combinatie studeren, werken, maar ook vrije dagen ontbreekt de structuur en balans in mijn weekplanning. Ik maak volle drukke dagen als ik moet werken, want als beginnend leerkracht leer ik elke dag weer wat bij en komt er veel op mij af. Aan de andere kant heb ik ook rustige dagen, waarbij ik thuis moet studeren. Hier is wel discipline voor nodig en wat regelmaat. Een vrije dag is voor mij toch snel een excuus om langer op bed te blijven liggen, iets wat ik natuurlijk juist niet zo moeten doen. Mijn energiepijl is op deze dagen dan ook laag.

Stap 3: Connectie met je lichaam

In stap 3 wordt in drie hoofdstukken beschreven hoe je de connectie met je lichaam herstelt. Goed voor mijn lichaam zorgen is iets wat ik door alle drukte al gauw op een lager pitje zet. Een snelle ongezonde maaltijd tussendoor en deze week even niet sporten, want ik heb het al zo druk. In stap 3 draait het om de tijd nemen voor jezelf en ruimte maken voor ontspanning.

Stap 4: Zelfliefde

In stap 4 draait het om zelfliefde. Dit zou het nieuwe uitgangspunt moeten zijn voor je leven. Meer luisteren naar jezelf en naar je hart en minder naar anderen is de voornaamste boodschap die ik zelf uit dit deel heb gehaald.

Stap 5: Get your fire back

Wat een heerlijke titel van stap 5; get your fire back! In deze stap draait het om het opnieuw vormgeven van je leven. Nieuwe dromen en doelen opstellen voor jouw nieuwe levensstijl, waarbij je een (tweede) burn-out gaat voorkomen.

Hoe voel(-de) jij je als startende leerkracht?

Afbeelding van areebarbar/Shutterstock

Koop het boek hier