(Door Sharona) Ken je dat, een studiedag die echt iets bij je teweeg brengt? Waar je zo geïnspireerd vandaan komt, dat je niet kunt wachten tot je er mee verder kunt? Dat je zelfs in je privé er dingen mee wil doen?
Nou, ik had een tijdje terug z’n ervaring tijdens een studiedag over “The Leader in Me” en ik vertel je er graag over!

De kennismaking met The Leader in Me

Na een lange periode invallen was het voor mij tijd om weer op zoek te gaan naar een andere uitdaging, maar wat vond ik dat deze keer moeilijk zeg! Ik werkte op een fijne school, met een fijn team vol energie en passie die net begonnen waren aan een nieuwe uitdaging. Ze willen hun school omvormen tot een Leader in Me school. Een transformatie waar ze al mee begonnen waren voor ik kwam en waar ik midden in viel. Het concept was niet bij mij bekend, maar toen ik het enthousiasme van mijn collega’s proefde en de twinkelingen in hun ogen zag  iedere keer als ze erover praatte, wist ik hier wil ik meer over weten!  Jullie snappen vast wel hoe gelukkig ik was, toen ik voor een dagje terug mocht keren om mee te doen met een Leader in Me studiedag.

The Leader in Me

Ik hoor jullie denken The Leader in Me klinkt goed, maar wat is het precies? Het is een werkwijze (ontstaan in Amerika) waarbij leerlingen op een speelse manier 7 leiderschapsgewoontes aangeleerd krijgen. Met deze gewoontes leren de leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces en keuzes die ze maken. Op een Leader in Me school krijgen leerlingen de kans om zich op verschillende gebieden te ontwikkelen, niet alleen op persoonlijk gebied, maar ook in samenwerking met anderen. Bijvoorbeeld door het mede-organiseren een sportdag, het presenteren van een voorstelling voor ouders of het ontwikkelen van een beleid. Bij elke leerling wordt uitgegaan van de sterke eigenschappen en kwaliteiten van de leerling. Deze worden aan de hand van 7 gewoontes verder ontwikkeld.

7 gewoontes

Zoals gezegd wordt er uit gegaan van 7 gewoontes. De gewoontes zijn visueel gemaakt als boom.

The Leader in Me

afbeelding van: www.cps.nl/theleaderinme

Bij de wortels vind je de eerste 3 gewoontes die de basis vormen voor het zelfstandig werken op school. De eerste 3 gewoontes gaan over jezelf (jijzelf als leerkracht, maar ook de houding die je leerlingen aanleert):

1. Wees proactief; maak je eigen keuzes en sta daarvoor.
2. Begin met een einddoel voor ogen; daarbij hoort het maken van een plan. Hoe ga jij je einddoel bereiken? Wat heb je daar voor nodig? Wie heb je daar voor nodig?
3. Belangrijke zaken eerst; inspanning komt voor ontspanning.

Als de basis (je fundering) goed is kun je samen werken en relaties met anderen aangaan. Daarbij houd je de volgende gewoontes in gedachte:

4. Denk win-win; het is belangrijk dat iedereen een voordeel ondervindt van een oplossing. Denk dus niet alleen aan je eigenbelang, maar ook aan de andere.
5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden; je luistert eerst goed naar anderen. Wat zeggen ze nu? Wat bedoelen ze? Voordat je zelf aan het woord gaat.
6. Creëer synergie; hierbij gaat het over samenwerken. Welk doel streef je samen na? Wat is jouw standpunt daarin en wat is het standpunt van de ander? Hoe kom je tot een gezamenlijk gedragen oplossing?

Uiteindelijk kom je bij gewoonte 7 uit, het voor jezelf zorgen, een hele belangrijke:

7. Houd de zaag scherp; zorg ervoor dat je in evenwicht bent. Zorg ervoor dat je doet wat je leuk vindt en dat je daar energie uit haalt.

Een leiderschapsvoorbeeld: de Fidget Spinner

In mijn werkzaamheden voor deze school heb ik diverse keren mogen zien hoe leerlingen de ruimte werd gegeven om leiderschapskwaliteiten te uiten. Eén heel mooi voorbeeld is mij als eye-opener heel erg bijgebleven.
Het was een ware rage op school, de Figet Spinners. Ze werden te pas en te onpas tevoorschijn gehaald en gebruikt. We besloten als team een verbod op Figet Spinners in de klas op te stellen.
We konden hierbij natuurlijk niet op de steun van de leerlingen rekenen. Eén collega pakte de onvrede van de leerlingen slim aan. Ze liet hen verwoorden wat ze graag wilde (in diverse situaties wel een Fidget Spinner gebruiken) en nadenken over hoe ze dat konden bereiken.  Het idee om een mail met een voorstel naar de directeur te schrijven werd geboren en de groep koos enkele leerlingen uit om dit namens hen te doen. Deze leerlingen verzamelde argumenten en stelde een concept plan op wat ze aan de directeur en  alle leerkrachten van de school stuurden, waarbij de leerkrachten de mogelijkheid kregen te reageren op het voorstel. Deze reacties verwerkten ze vervolgens in een definitief plan, waarmee ze hun doel haalden. De Fidget Spinner mocht weer (onder door hen zelf bedachte voorwaarden) gebruikt worden op school.
De leerlingen  hadden een succes ervaring en het mooiste van allemaal, ze hadden niet door dat ze ontzettend veel geleerd hadden: nemen van verantwoordelijkheid, samen werken, besluitvorming (wie worden aanspreekpunten namens de klas?), standpunt kunnen innemen (wat vinden wij en wat willen wij?) en nader tot elkaar kunnen komen (het verschil tussen mening van leerlingen en leerkrachten overbruggen). En dan vergeet ik nog het stukje taal, want de mail zag er netjes en professioneel uit. Dit hadden we ze niet kunnen leren vanuit alleen een boek.

De studiedag

Even terug weer naar de studiedag die zoveel teweeg bij mij bracht. Het begon al met de start van de studiedag.  Stel je voor: je zit in een grote kring, het hele team verzameld. En je hoeft alleen maar naar elkaar te luisteren. Echt te luisteren en niet reageren. Dat maakt al iets bij je los en zeker als je dan alle verhalen van de andere hoort wat The Leader in Me voor hen op het werk, maar ook persoonlijk betekend heeft. En ondanks dat jijzelf er nog niet zo veel mee gewerkt hebt, voel je meteen waar je heen wilt. Welke gewoonte jij nu het eerst wilt gaan ontwikkelen, welke je echt nodig hebt. Als het dit met een groep volwassenen doet, hoe groot moet dan de impact op kinderen zijn? Hoever kun je ze hiermee laten groeien en ontplooien? De mogelijkheden met de The Leader in Me zijn voor iedereen enorm.

Dat bleek ook wel uit alle praktijk voorbeelden die we kregen van de adviseur die nauw betrokken is bij de school. Bij al haar scholen die ze begeleid. De twinkeling in haar ogen, het enthousiasme dat doorbrak in haar verhalen, maakte dat ik nog meer overtuigd raakte van The Leader in Me.  Ik raakte zo overtuigd, dat ik mijzelf er thuis steeds vaker op betrap om in termen van de The Leader in Me te denken. Waar liggen mijn prioriteiten? Wat vind ik nu echt belangrijk? Welke dromen heb ik en hoe wil ik die gaan verwezenlijken? Alleen de win-win wil nog niet altijd zo goed lukken (blijf toch een strebertje ;)), maar goed er moet ruimte overblijven om te groeien. Toch?

Lees ook: MINDSETS: wat zijn het en welke invloed hebben ze?

Meer weten?

Raak je net zo nieuwsgierig of enthousiast als ik? Dan raad ik je aan om het volgende boek eens te lezen. Het leest gemakkelijk weg en staat boordevol Amerikaanse voorbeelden. Oké, even één ding eerlijk toegeven, op een gegeven moment sloeg ik die voorbeelden over. Iets te veel van hetzelfde en soms iets te groots aangepakt na mijn smaak.  Maar de boodschap is overgekomen!

The Leader in Me; Hoe 7 gewoonten zorgen voor (persoonlijk) leiderschap bij leerlingen. Stephan R. Covey, Sean Covey, Muriel Summers, David K. Hatch
Uitgegeven door Business contact, 2015

 

Wil je weten of The Leader in Me iets voor jouw school zou zijn, bezoek dan eens de site van CPS. Zij kunnen je nog meer vertellen over The Leader in Me, studiedagen verzorgen en helpen bij de implementatie van The Leader in Me.
https://www.cps.nl/werken-aan-sociale-vaardigheden-met-the-leader-in-me

 

Uitgelichte afbeelding van: www.cps.nl/theleaderinme

BewarenBewaren

BewarenBewaren