Je kunt bij de start van de dag de kinderen laten beginnen met een boekje in de kring of aan tafel, maar je kunt het ook anders doen. Tips voor de inloop in de klas, ook voor midden- en bovenbouw. 

Kinderen en vooral kleuters vinden het vaak moeilijk om lang aan hun tafel of in de kring te zitten en te lezen. Zeker bij de inloop, want die verloopt vaak met wat meer lawaai en gerommel dan tijdens het stil lezen. De kinderen vinden het fijn om met hun handen bezig te zijn of te kletsen met elkaar.

En denk je misschien, dit is toch alleen voor kleuters bedoeld? Ik weet zeker dat de kinderen in de midden- en bovenbouw het ook heel fijn vinden om met hun handen bezig te zijn bij de inloop. Je kunt vast wat lenen bij de kleuters ;).

Tips voor de inloop in de klas

Wel boeken

Misschien vind je het wel fijn als kinderen met een boekje starten in de ochtend. Zorg dan voor materiaal dat je bij de boeken kunt gebruiken. Kunnen de kinderen toch met hun handen bezig zijn om kletsen. Denk aan hand- en vingerpoppen, een verteltafel of een verteltas.

Werken in eigen groepje

Jij kiest het materiaal 

Wellicht vind je het fijn als kinderen in hun eigen groepje werken. Je kunt dan van tevoren bedenken met welk materiaal ze gaan spelen, zoals constructiemateriaal, een knutsel neerleggen die je de vorige dag hebt uitgelegd of ze de fijne motoriek laten oefenen met de kralenplank of vingerspelletjes. Je kunt ook ontwikkelingsmateriaal (dat je eventueel eerst hebt uitgelegd) neer leggen, zoals Loco of telspelletjes.
Je kunt het in je dagplanning zetten of ter plekke bedenken.

De kinderen kiezen zelf 

Je kunt de kinderen ook zelf laten kiezen wat ze aan hun tafel laat doen. Doe je dat de dag ervoor, hoef je zelf ‘s morgens niet meer in alle haast te bedenken wat je nu weer moet neerleggen. Laat het groepje samen overleggen wat ze willen. Leren ze ook nog eens goed samenwerken.

Tips voor de inloop in de klas

Werken waar je wil

Op mijn vorige werk mochten de kinderen zelf kiezen waar ze mochten werken. Ik legde vaak mijn zelfgemaakte klei neer. Dan waren er zoveel plekken als er placemats lagen. Er was een tafel met constructiemateriaal, een tafel met materiaal wat bij het thema hoorde, zoals schelpen, of wat ik leuk vond om eens extra te doen, zoals de knikkerbaan of doppen. Een tafel met ontwikkelingsmateriaal wat de kinderen al kenden en een wisselende tafel met bijvoorbeeld de kralenplank of spelletjes die ik vaak zelf had gemaakt.

Als je niet genoeg tafels hebt, kun je er ook voor kiezen om ook wat materiaal op kleden te zetten. Dan kunnen de kinderen daar ook aan het werk.

Het regelen van de plekken ging bij ons eigenlijk altijd goed, ik had genoeg tijd om iedereen te begroeten en ouders kort te woord te staan.

Kiesbord

Zelf kiezen

De kinderen lopen direct als ze de klas in komen naar het kiesbord en kiezen met hun plaatje een van de hoeken. Je kunt de hoeken aanpassen aan de situatie, zo kun je er vanwege het lawaai ervoor kiezen om de huishoek of de bouwhoek er niet bij te zetten. Zeker na een aantal weken in de klas weten de kinderen hoe de hoeken werken en kunnen ze meteen aan de slag.

Jij kiest

De inloop is ook een mooi moment om de kinderen een ‘verplicht’ werkje te geven. Je kunt dan de kinderen zelf inplannen op het kiesbord. De kinderen lopen bij de inloop naar het kiesbord, kijken waar ze heen moeten en gaan aan het werk.

Bij alle werkvormen heb je tijd om goed te observeren, een kleine kring te begeleiden of kinderen individueel te begeleiden. 

Wat doe jij bij de inloop?