Je kon er afgelopen week niet omheen. Foodwatch kwam met een schokkend onderzoek naar het suikergehalte van pakjes drinken, dat is dus enorm hoog! Maar wat dan wel? En wat vinden leerkrachten handig? ūüėČ Oftewel: Wat voor drinken mee naar school?¬†

Het is de horror voor elke leerkracht, een lekkende beker met melk in de tassenbak. Kind overstuur, want drinken is op en de tas is nat. Andere kinderen boos, want hun tas ook nat en stinkend.
En de leerkracht dweilt zuchtend de klas schoon. Die bekers doen het 9 van de 10 keer goed, maar als het eens niet goed dichtgedraaid wordt…
Maar wat dan? Want die pakjes zijn dus regelrechte suikerbommen. Juist ook de yoghurtdrinks waarvan je denkt dat ze gezond zijn. Niet dus.
En als er weinig suiker in zit, zitten er weer veel zoetstoffen in. Ben ik ook niet zo van gecharmeerd. Kinderen krijgen die pakjes in de klas ook vaak niet in een keer op. Dus staan ze maar op het aanrecht te wachten tot het kind weer dorst krijgt. Oftewel: de leerkracht spoelt het aan het eind van de dag door de gootsteen. Zonde!

Wat voor drinken mee naar school?

1. Water
Heel simpel, goedkoop en supergezond: water. Geef je kind een lege beker mee naar school en laat het je kind vullen op school. Je kunt ook de leerkracht vragen naar een beker dat je kind kan gebruiken om water te drinken.
En nog beter: geef een simpel waterflesje mee naar school. Gewoon die halve literflesjes werken bij mij in de klas heel goed. Het is goed afsluitbaar en de kinderen kunnen het nogmaals vullen als ze nog meer dorst hebben. Ze mogen bij mij overigens de hele dag door water drinken, doe ik ook.

2. Melk
Ja, melk in een beker wordt echt niet lekker kan ik uit ervaring vertellen. En in een koelkast zetten zodat het kind het later kan halen is op school niet te doen.
Je kunt de melk ook in een klein koeltasje met koelelementen doen. Er bestaan ook kleine koelelementen, speciaal om makkelijk mee te nemen.
Wellicht doet de klas van je kinderen wel mee doet aan Schoolmelk. Daar krijgt de school een speciale koelkast voor. Vraag het eens na bij de school waar je kinderen op zitten.
Een goed alternatief vind ik houdbare melk. Ik heb er niet zo moeite mee dat het houdbaar is gemaakt. Zit in een pakje, makkelijk mee te nemen en de meeste kinderen lusten het wel.

3. Soya drink
Dit is het enige pakje dat ik op de lijst zag staan met weinig suiker en geen zoetstoffen. Je moet er wel wat meer geld voor uittellen, maar dan heb je wel een gezond drankje.

4. DIY
Maak zelf gezonde drankjes om mee te geven. Je kunt ze het beste mee geven in een sportbidon of RVS beker. Die sluiten beter dan de typische schoolbekers.
Online zijn er genoeg recepten te vinden, zoals zelf limonade maken zonder suikers.

5. Thee 
Geef je kind thee in een thermoskan mee. Ik zie het steeds vaker en kinderen vinden het heerlijk. Zorg wel voor groene thee of kruidenthee, want daar mogen kinderen wat meer van drinken volgens het voedingscentrum.

6. Hopelijk komen er snel betere alternatieven!