5 minuten didactisch coachen: Review en win!

5 minuten didactisch coachen: Review en win!

Door Kelly. 5 minuten didactisch coachen is een set kaarten met aandachtspunten en handvatten die je kunt toepassen in een gesprek met een leerling om hem of haar meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid te geven in het leerproces. Je kunt een van de drie exemplaren winnen.

Onderwijs Maak Je Samen heeft verschillende producten die je in je klas kan toepassen. Zo ook 5 minuten didactisch coachen. Een set kaarten met aandachtspunten en handvatten die je kunt toepassen in een gesprek met een leerling om hem of haar meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid te geven in het leerproces en te reflecteren. Ik vertel je wat ik van dit product vind en hoe je zelf kans maak op een exemplaar!

5 minuten didactisch coachen: Review en win!

Didactisch coachen

Didactisch coachen in dit product gaat over coachen in de context van gepersonaliseerd leren. De leerling meer verantwoordelijkheid, eigenaarschap, regie en motivatie laten ervaren in het leerproces. Hierbij is de leerkracht van belang. De leerling heeft de leerkracht nodig om hem hierbij te coachen. Waar is de leerling nu? Waar wil de leerling over een maand zijn? Hoe gaat de leerling het doel bereiken? De leerkracht heeft hierbij een meer begeleidende rol.

Binnen 5 minuten didactisch coachen wordt gesproken over vier domeinen:

  • Het gesprek: Hierbinnen vallen de handvatten die we hebben om het coachgesprek beter te laten verlopen. Handvatten om onze interpretatie te verkleinen en het denken te bevorderen.
  • Het leren: Vanuit leerdoelen wordt gezocht naar geschikte leerstrategieën en worden strategieën geëvalueerd.
  • De communicatie: Inzichten uit de transactionele analyse bieden de mogelijkheid om te reflecteren op onze rol in de communicatie.
  • De aandacht: Communicatie begint met relatie, aandacht voor jezelf en voor de ander. Hoe organiseren we die aandacht en waarop richten we de aandacht?

Ben je benieuwd hoe je coach-gesprek met een leerling (en ouders) kan vormgeven? Judith schreef een blog over POP-gesprekken en hoe zij door middel van deze gesprekken zorgen voor meer eigenaarschap bij leerlingen.

Het product

De vormgeving en inhoud

5 minuten didactisch coachen bevat 40 kaarten met aandachtspunten en handvatten die je kunt toepassen in een gesprek met een leerling om hem of haar meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid te geven in het leerproces. De kaarten zijn van een fijn formaat. Daarnaast zijn ze gemaakt van stevig materiaal, waardoor ze degelijk te gebruiken zijn. De kaarten hebben een overzichtelijke lay-out met duidelijke vakken.

Links op de kaart staat het domein waarbij de kaart past. Sommige kaarten worden ondersteunt met afbeeldingen of theoretische kennis, waarbij de oorspronkelijke bron wordt benoemd. Het zijn niet allemaal nieuwe termen voor mij. Zoals GROW (Goal, Reality, Options, Wrap up), informatie over feed-up, feedback en feedforward, en de leerkuil. En toch lees ik het met veel nieuwsgierigheid. Dat je de termen kent, wil namelijk niet zeggen dat je ze in de praktijk ook toepast of dat je je er altijd bewust van bent.

Voorbeeld

Hiernaast zie je een voorbeeld van de kaart Leerstrategieën: Motivatie. Deze kaart past bij het domein ‘het leren’. Dit cluster van leerstrategieën beslaat drie strategieën: jezelf vertrouwen, het nut zien en jezelf motiveren. Binnen deze drie strategieën wordt er kort maar krachtig beschreven hoe je met de leerling in gesprek kan gaan en wat je daarbij kunt bespreken.

5 minuten didactisch coachen

Wat vind ik ervan?

Eigen ervaring

Ik geef zelf les in groep 7 en ik merk dat mijn duo-partner en ik veel bezig zijn om leerlingen meer verantwoordelijkheid bij te brengen. Ze gaan immers over anderhalf jaar naar de middelbare school en daar wordt dat enigszins van ze verwacht. Dat vraagt van jou als leerkracht dat je niet alles voorkauwt, maar dat je veel vragen stelt aan de leerling zodat hij of zij zelf gaat nadenken.

Ik moest hier aan het begin best aan wennen. Van nature ben ik erg behulpzaam en help ik leerlingen soms te veel. 5 minuten didactisch coachen helpt mij als leerkracht om hier een andere invulling aan te geven en mij hier meer bewust van te zijn. Zoals ik hier boven beschreef, kende ik veel termen al. Maar dat is wat anders dan dat je ze ook toepast in de praktijk. Ik merk dat het mij helpt om bewust en vanuit theoretische achtergrond bezig te zijn met didactisch coachen in de klas.

Mijn mening

Ik ben enthousiast over dit product van Onderwijs Maak Je Samen. In een handig pakketje heb je verschillende handvatten paraat gecombineerd met theoretische kennis. Naar mijn mening is dit product goed in te zetten in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs, maar ook op het voortgezet onderwijs.

5 minuten didactisch coachen geeft aandachtspunten en handvaten voor een gesprek met een leerling. Mocht je één op één (coach)gesprekken met een leerling lastig vinden, dan raad ik je dit product aan.

5 minuten didactisch coachen is te verkrijgen in de webwinkel van Onderwijs Maak Je Samen voor €19,95. Naast dit product zijn er nog meer producten uit de serie 5 minuten. Kijk hier voor andere producten uit deze serie.

Win!

Wil jij ook in jouw groep aan de slag met (coach)gesprekken waarbij je leerlingen meer verantwoordelijkheid, eigenaarschap, regie en motivatie wil laten ervaren? Of ken je iemand die dit product wel kan gebruiken? Wij geven drie exemplaren weg! Laat hieronder in een reactie weten waarom jij graag wilt winnen. Woensdag 27 november mail ik de winnaars.