Brein in aanbouw geeft antwoord op vragen van ouders, want het geeft een inkijkje in het gedrag van kinderen wat komt door de ontwikkelende hersenen. Daarnaast is het ook een handig boek voor leerkrachten om meer te weten over de breinontwikkeling van kinderen. Je kunt het winnen!

Ik lees graag steeds meer over wetenschappelijk onderzoek om te kijken hoe ik dat kan inzetten in mijn lesgeven én bij het opvoeden van mijn eigen kinderen. Ik vind het dan niet fijn om pittige, lange teksten door te moeten jakkeren. Ik houd van een luchtig boek dat fijn leest, maar waar je wel wat van opsteekt. En dat is zeker zo bij Brein in aanbouw – hersenontwikkeling van foetus tot volwassene.

Bekijk het boek hier

Brein in aanbouw – hersenontwikkeling van foetus tot volwassene

Dr. Marcia Goddard neemt je in  Brein in aanbouw  mee op een chronologische reis door het brein. Van baby tot basisschool en van puberbrein tot volwassen verstand.

De Nederlandse neurowetenschapper legt op humoristische en toegankelijke manier de wetenschap achter de ontwikkeling van ons brein uit. Voor het antwoord op vragen over hersenontwikkeling – bijvoorbeeld wordt mijn kind slimmer als het naar klassieke muziek luistert –, dook Marcia Goddard de wetenschap in.

Dit boek geeft je een inkijkje in de relatie tussen wat er gebeurt in de ontwikkelende hersenen en hoe zich dat vertaalt naar gedrag. Zeker in deze periode, waarin ouders hun kinderen veel om zich heen hebben, geeft dit boek antwoord op de vragen waar ouders mee rondlopen.

Brein in aanbouw, WIN

Wat vind ik?

Wat ik heel fijn vind, is dat het een boek is vol nuance. Er worden meerdere kanten in belicht en de mening van de auteur komt er ook regelmatig in naar voren, die ik onderschrijf. Zo schrijft ze over de self-determination theory, waarin autonomie, competentie en relatie. De theorie die nu op veel scholen ingezet worden en waar ik ook achter sta. De nuance die de schrijver dan aanbrengt is dat het normaliseren van fouten en stimuleren van leermotivatie niet betekent dat er geen grenzen zijn aan wat een kind kan leren. Want die zijn er wel. Alleen liggen ze vaak verder dan het kind zelf denkt. Die nuance mis ik ook vaak. Dan word je als leerkracht geacht om alles uit het kind te halen en kinderen worden enorm onder druk gezet om te presteren.

Sommige stukken vond ik pittig om te lezen, bijvoorbeeld als de hersenen met alle onderdelen klinisch beschreven worden. Maar andere stukken vloog ik doorheen, bijvoorbeeld als ze in haar ogen niet-representatieve meetinstrumenten beschrijft: Citotoets en IQ-test. Zo is er een verband tussen inkomen en schoolprestaties, vind ik natuurlijk mateloos interessant. Zeker met kijk op de (in mijn ogen) verder vorderende segregatie.

Ik moest bij sommige stukken ook echt lachen, heerlijk vind ik dat. Bijvoorbeeld om het stuk dat je peuter een woedeaanval heeft omdat je het niet begrijpt. In het boek word je gefeliciteerd met je normale kind. Heerlijk om te lezen en zeker herkenbaar, omdat we met onze peuter midden in die fase zitten.

Ik vind het ook zeker interessant om te lezen over de executieve functies die regelmatig terugkomen. Deze ontwikkelen zich namelijk door tot in de volwassenheid! Ik had ook graag gelezen of je ze wel of niet kunt trainen bij kinderen. Maar ik snap ook goed dat er keuzes worden gemaakt in wat er wel in het boek komt en wat niet.

Al met al echt een aanrader als je meer over wetenschap wilt weten en hoe het brein het gedrag beïnvloedt.

Win

Je maakt kans op een exemplaar van het boek Brein in aanbouw. Laat hieronder (op de site) een reactie achter als je mee wilt doen. Maandag 6 juli mail ik de winnaar.

Bekijk het boek hier