De kracht der gewoonte

De kracht der gewoonte: leerlingen aan het leren krijgen WIN

In “onze” groep 3 is het soms ook lastig om de leerlingen aan het leren te krijgen. Oefenen, oefenen, oefenen, vooral met lezen, maar dat is niet altijd leuk. Ik was dan ook benieuwd naar het boek De kracht der gewoonte met praktische tips voor in de klas. Je kunt het winnen.

De kracht der gewoonte

Hoe krijg je al je leerlingen aan het leren? En hoe stimuleer je dan effectief leergedrag? Je moet de leerlingen goede gewoontes aanleren volgens Harry Fletcher-Wood, vergelijkbaar met wat er in Regie in de klas is te lezen. Als iets een gewoonte is, dan doen leerlingen het automatisch, zonder dat ze zich hoeven af te vragen: wil ik dit wel? Of: hoe pak ik dit aan? Daarmee is het leren minder afhankelijk van de motivatie of betrokkenheid op dat moment. Gewoontes vormen daarom de krachtigste basis voor succesvol leren. Maar het is niet makkelijk blijkt ook wel uit het boek. Het is mogelijk dat je veel verschillende stappen moet doorlopen en een lange adem moet hebben. De kracht der gewoonte biedt praktische strategieën om iedere leerling aan het leren te krijgen, gebaseerd op tientallen jaren aan onderzoek binnen de gedragswetenschappen. In dit boek staan eenvoudige maar effectieve manieren om leerlingen te ondersteunen bij het aanleren van succesgewoontes.

Harry Fletcher-Wood behandelt vijf uitdagingen in hoofdstukken waarmee leraren te maken krijgen bij het bevorderen van effectief leergedrag:

  1. Welke verandering krijgt prioriteit?
  2. Hoe overtuig je leerlingen om te veranderen?
  3. Hoe moedig je leerlingen aan om zich te committeren aan een plan?
  4. Hoe maak je het voor leerlingen eenvoudig om te beginnen?
  5. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen blijven doorzetten?

Bekijk het boek hier.

Over de auteur

Harry Fletcher-Wood is docent geschiedenis, onderwijs onderzoeker en hij ondersteunt leraren en leidinggevenden in het onderwijs.

De kracht der gewoonte

Wat vind ik?

Het boek ziet er mooi uit en ligt lekker in de hand. Het is heel duidelijk door de vormgeving, maar zeker ook fijn geschreven. Ik ontdekte dat het boek, vanwege de voorbeelden, wel vooral geschikt is voor leerkrachten in de bovenbouw van het basisonderwijs en docenten voor middelbaar onderwijs en verder. Ik zou het wel handig vinden als er een apart boek kwam over leerlingen in lagere jaren, want dat vind ik toch een vak apart. Vooral de checklists achterin de hoofdstukken zijn erg handig, daar vind je meteen praktische tips voor in de klas. Je hoeft dan ook niet chronologisch te beginnen, je kunt het gebruiken als naslagwerk. Ik raad het vooral aan bij startende leerkrachten in de bovenbouw.

Win

Van Uitgeverij Bazalt mag ik een exemplaar weggeven. Laat hieronder (op de site) een reactie achter als je mee wilt doen. Donderdag 1 februari mail ik de winnaar