EDI 2.0 Expliciete Directe Instructie 2.0

EDI 2.0 Expliciete Directe Instructie 2.0

Ik krijg groep 6 dit jaar in plaats van de kleuters, een mooi moment om EDI 2.0 eens te lezen. Ik vloog er doorheen, want veel wist ik al uit Expliciete Directe Instructie. Maar toch een fijn geheugensteuntje. Iedereen die lesgeeft moet dit boek lezen. 

EDI 2.0 Expliciete Directe Instructie 2.0

Wat moeten wij doen als leerkracht? Goede instructie geven! Dat is ons vak, kinderen zaken bijbrengen die ze later nodig hebben. Dat ze dat niet alleen kunnen, daar ben ik wel van overtuigd. Ik heb dan ook veel aan EDI als geheugensteun hoe ik goed moet lesgeven.

In de vakantie las ik het boek snel door. De tekst is makkelijk te begrijpen, het wordt duidelijk uitgelegd en er staan veel voorbeelden vanuit de klas in wat het verhaal extra verduidelijkt.

Bekijk het boek hier

Wat leerde ik?

Veel van de tekst wist ik al en breng ik ook in de praktijk. Het was vooral een geheugensteuntje voor me om weer eens te kijken hoe ik goed les kan geven in groep 6. Mijn duo had de wisbordjes en de beurtstokjes al klaar staan, heel fijn! Wat ik zelf nog vooral kan oefenen is het controleren van begrip en het geven van feedback. Dit is niet mijn sterkste kant en zal ik in de praktijk in groep 6 dus vooral veel oefenen. Ik kan hier meer vaart in aanbrengen.

In groep 3 zette ik al vaker wisbordjes in, zodat ik snel kon controleren. Dat scheelde me vooral veel nakijktijd! Dit wil ik in groep 6 nog beter inzetten door ook tijdens de instructie vaker gebruik te maken van wisbordjes. Ik leerde door het boek om voor de les beter na te denken over vragen om het begrip te controleren, dus hier zal ik mijn lesvoorbereiding aandacht aan besteden.

Je kunt goed gebruik maken van de pdf’s die bij het boek horen, je vindt ze op de site van Pica. Ik zal de eerste weken gebruik maken van het verkorte lesvoorbereidingsformulier.

EDI 2.0

EDI bij kleuters

Er is een nieuw hoofdstuk aan het boek toegevoegd: EDI bij kleuters. Heel fijn om te leren hoe je daar ook een goede instructie kunt geven. Ik vind vooral de voorbeelden die je erbij leest fijn, zo krijg je echt een kijkje in de praktijk. Als ik in de toekomst weer kleuters krijg, zou ik ze ook veel meer in de kring laten oefenen met concreet materiaal. Maar tijdens het spelen/werken vind ik het fijner om met de kleuters mee te spelen en meer spelenderwijs te oefenen met de doelen. Ik paste het dus soms toe zoals je leest in dit blog over EDI bij kleuters, vooral in de kring bij taal en rekenen, maar ook niet altijd.

Kanttekening

Waar ik wel wat moeite mee heb, is de soms wat belerende toon naar leerkrachten. Heel fijn dat er veel uitgelegd wordt, vooral voor startende leerkracht die EDI wellicht nog niet kennen. Maar op een aantal plekken voel ik de belerende toon van het boek met: dit is wat je moet doen en als je geen EDI gebruikt ben je een slechte leerkracht. Vond ik minder fijn om te lezen. Goede instructie is het belangrijkste van ons vak, maar je mag best kritisch blijven, verder lezen over je vak en zaken uitproberen in je klas.

Blijf lezen over je vak!

Ik ben van de nuance en lees daarom graag de boeken van bijvoorbeeld Pedro de Bruyckere die zeker pleit voor EDI, maar niet alleen. Ik raad je dan ook aan om ook andere onderwijsboeken te lezen en Evidence-informed te werken. Je laat je informeren door onderwijsonderzoek en kijkt wat er in jouw klas werkt. Vanwege het vele uitleggen en de makkelijk te lezen tekst is EDI 2.0 hiervoor een mooie opstap. Van daaruit kun je verder lezen.

Bekijk het boek hier

Er staat een affiliate link in dit blog.