Grote Rekendag: tips

Grote Rekendag: tips

Door Petra. Dit jaar is op woensdag 3 april de 17e editie van de Grote Rekendag. Tips hoe je het kunt organiseren, hoe je de opening kunt doen en tips voor de onderbouw en bovenbouw. 

Grote Rekendag

De Grote Rekendag is voor alle groepen in het basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs kan je de leerstof van groep 7 en 8 waarschijnlijk goed gebruiken in de onderbouw. Bij elke editie gaan kinderen aan de slag met een rekendomein. Dit jaar is het onderwerp van de Grote Rekendag ‘uit verhouding’ en werken de kinderen aan het domein verhoudingen. Daarnaast zijn er ook meet- en meetkundige activiteiten.

Inschrijven

Voor de materialen van de editie van 2019 moet je je inschrijven. Na inschrijving en betaling ontvang je een boekwerk met lessen. Misschien voor nu een beetje laat. Wil je toch een Grote Rekendag organiseren, kijk dan eens op de bijbehorende site. Via het archief kan je bij de voorgaande edities komen. Deze zijn gratis in te zien en te gebruiken. Hier maak ik regelmatig gebruik van in mijn eigen lessen. Zo zijn er rekendagen geweest rondom programmeren, het maken van patronen, combinatorische situaties en kansberekening. Zonde om maar één keer uit te voeren en daarna weer in de kast te leggen. Het hele jaar door zijn de rekenopgaven goed te gebruiken.

Centrale opening

Bij ons op school proberen we de rekendag altijd gezamenlijk te openen. Aangezien de Grote Rekendag bij mij in het takenpakket zit, zorgt mijn groep voor de opening. Wij doen tijdens de nationale buitenlesdag (2 april) al wat voorbereidend werk. We maken dan foto’s die uit verhouding zijn. Deze foto’s laten we zien op het grote scherm in de gemeenschapsruimte. Als iedereen klaar gaat zitten voor de opening komen de foto’s voorbij.

Modeshow

Voor de verdere invulling van de opening gebruiken we het idee uit de bundel, namelijk een modeshow. De kinderen die het willen, lopen mee in een modeshow. De kleding en de attributen zijn juist te groot of te klein. Zo komen er grote zonnebrillen, kleine petjes, en lopen er kinderen in te grote schoenen… alles kan als het maar uit verhouding is. Hiervoor benader ik de ouders via mail. Zodat ze thuis mee kunnen denken en spullen aan kunnen leveren. Bijpassende muziek is te vinden via de downloadpagina van de Grote Rekendag.

Presenteren onderzoek

Na de modeshow presenteert mijn groep 2 nog de uitkomsten van het onderzoek “de lievelingskleur”.  Zij hebben namelijk onderzoek gedaan naar de lievelingskleuren van iedere groep, juf of meester bij ons op school. Hiervan zijn staafgrafieken gemaakt, die wij aan de school tonen.

In de groepen

Na de centrale opening gaat ieder in zijn eigen groep aan de slag. Bij ons op school is de afspraak dat je in ieder geval je rekenuur vult met activiteiten van de rekendag. Wil je meer dan mag dat altijd, maar dat hoeft niet. Er zijn vier programma’s uitgeschreven. Waar elke groep over gaat werken beschrijf ik hier in het kort.

Onderbouw

De kinderen uit groep 1 en 2 gaan meetactiviteiten doen met eigen knuffels als referentiemaat. Daarnaast maken de kleuters kennis met verschillende situaties waarin verhoudingen voorkomen. Een voorbeeld hiervan zijn pootafdrukken van dieren. Wat ik zelf een pluspunt vind is dat er ook een les bij zit voor in het speellokaal. Een les die ik met mijn groep 2 zeker op een later moment ga uitvoeren.

Middenbouw

Groep 3 en 4 ontdekken opeens een extra deur in de klas tijdens de Grote Rekendag, maar wel een heel kleine. Op de deur is een briefje te vinden met. “Ik ben naar zwemles, M.” M. is een leeftijdsgenoot die veel kleiner is dan zijzelf. Samen ontdekken de kinderen lichaamsverhoudingen, maar denken ze ook na over afmetingen van meubilair in relatie tot lichaamslengte.

Bovenbouw

In de groepen 5 en 6 staat de Grote RekenReus centraal. Deze reus leeft in een wereld waar alles drie keer zo groot is. Bij het materiaal van groep 5 en 6 hoort een quiz. Bij de extra suggesties staat dat je daar een Kahoot! -quiz van kan maken. Er zijn scholen die dat al hebben gedaan, dus doe daar je voordeel mee! Zoek maar in Kahoot! op Grote Rekendag 2019.

In de bovenbouw werken de kinderen op drie manieren met verhoudingen. Ze bepalen vanuit afbeeldingen de gebruikte schaal. Ze ontdekken welk effect het vergroten heeft op oppervlakte en inhoud van voorwerpen. Als laatst ervaren de kinderen de verhouding tussen licht en schaduw. Bij de opdracht van licht en schaduw, past nog een leuke knutselopdracht.

Ook in de onderbouw is het leuk om met schaduw aan de slag te gaan. Dan komen de kinderen er misschien wel achter, met of zonder jouw hulp, dat lichaamsverhoudingen anders zijn.

Lees ook: schaduw en spelen met je schaduw in de herfstzon

Kies wat bij je past

Om nog wat tips en ideeën op te doen kan je lid worden van de openbare groep Grote Rekendag 2019 op Facebook. Wat daar bijvoorbeeld naar voren komt is dat het niveau van groep 7 en 8 vrij hoog ligt. Er zijn scholen die de materialen van groep 7 en 8 inzetten voor een plusklas. Voor de groepen 7 en 8 gebruiken ze de leerstof voor groep 5 en 6. Wees dus flexibel en kijk wat bij jouw groep past. Ook een mix van groepen is mogelijk. Zelf heb ik voor mijn 2/3 combinatie gekozen om het programma van groep 3 en 4 te volgen. Het verhaal en de activiteiten rondom persoon M. zal mijn groep zeker aanspreken.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën rondom de Grote Rekendag. 

Afbeelding van Justin.Jacobs/Shutterstock

 

Grote rekendag: tips