Hoe was het op school? De meest gevraagde, maar door kinderen ook de meest gehate zin. Ik geef je tips hoe je je kind wel kunt laten vertellen en waarom antwoord geven op de gevreesde vraag zo moeilijk is. Zo vertelt je kind wel. 

Hoe was het op school? Natuurlijk wil je dat weten. Je gaat over van non stop met je kind zijn naar je kind een hele dag naar een “vreemde” plek brengen. Of je gaat van uitgebreide verslagen in het heen- en weerschriftje van het kinderdagverblijf naar een korte zwaai van de juf bij het ophalen van je kind. Wat heeft je kind in hemelsnaam de hele dag gedaan?

Waarom het goed is betrokken te zijn

Uit verschillende studies blijkt dat ouderbetrokkenheid thuis de belangrijkste bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen. Minder dan de betrokkenheid van ouders bij de school en de leerkracht. Mits het geen overmatige bemoeienis is of een grote druk om te presteren. Interesse tonen en aanmoedigen om hun best te doen, werken heel goed. Bij jonge kinderen helpt het om veel voor te lezen en spelletjes te doen, bij basisschoolleerlingen educatieve activiteiten samen doen, zoals naar de bibliotheek of museum en bij kinderen in het voortgezet onderwijs: interesse tonen in hun schoolwerk en praten over de keuzes die ze gaan nemen.

Waarom het zo moeilijk is om antwoord te geven op de vraag:
Hoe was het op school?

Bij jonge kinderen weten we dat ze ontzettend goed zijn in memory. Maar het terughalen van recente gebeurtenissen is vaak moeilijk of nog niet betrouwbaar. Eerder opgeslagen herinneringen werken als ‘haakjes’ om herinneringen terug te kunnen halen. Jonge kinderen kunnen hier nog niet over beschikken. Oftewel, ze weten ook echt niet meer hoe hun dag was. En kunnen het zeker niet in de volgorde van de dag opnoemen. Onze zoon van vier jaar wil dan ook aan het einde van de dag dat wij hem vertellen wat hij allemaal heeft gedaan. Wij structureren dus zijn dag voor hem, hij kan dat zelf niet meer terughalen. Ook al denken wij dan vaak: maar hoe weten wij nou wat je hebt gedaan vandaag? Jij was op school, wij niet? Toch heeft hij het nodig om van ons te horen, zodat hij oefent met het opslaan in zijn werkgeheugen.

Deze theorie komt uit het boek Peuteren en kleuteren van Betsy van de Grift

Hoewel het (werk)geheugen van oudere kinderen sterk verbetert, hebben ze niet altijd zin om aan het einde van een schooldag te vertellen hoe hun dag was. Ze zijn moe, hebben geen zin in gepraat, of willen gewoon even niet over school praten. Ik heb na een lange werkdag ook niet altijd zin om erover te vertellen. Ook kan een schooldag voor kinderen een afgesloten hoofdstuk zijn. School is school en thuis is thuis. Daar praat je over andere dingen of kun je “gewoon” lekker spelen.

Hoe was het op school? Zo vertelt je kind

Zo vertelt je kind wel

Maar er zijn manieren waarop je kind op een fijne en leuke manier wel vertelt over school.

Vraag het op een ander moment

Kies een rustig moment uit om over de schooldag te praten. Bijvoorbeeld tijdens het eten of als je je kind naar bed brengt. Dikke kans dat er dan wel verhalen loskomen. Zeker als je kind het slapen gaan nog even wil rekken ;).

Neem de dag door

Onze zoon wil graag dat we hem vertellen hoe zijn dag ging. Hij is vier, dus kan zelf nog niet de stappen van zijn dag overzien en zeker niet vertellen.
In de klas kijk ik altijd in de ochtend op zijn dagprogramma en probeer dat in mijn hoofd te prenten. Ik vertel hem voor het slapen gaan de dag en begin bij het opstaan. Als ik bij de schooldag aangekomen ben, vertel ik over de onderdelen die ik op de dagplanning heb gezien. Vaak vertelt hij dan wat speciale dingen die er toen gebeurden. Ik maak bewust en onbewust wel eens een foutje in de structuur van zijn dag op school. Hij verbetert me vaak en vertelt dan wel wat er gebeurde.

Beurtstokje

Om je kind uit te dagen te vertellen, kun je gebruik maken van een beurtstokje. Versier een tak met wat linten en/of stickers en laat deze tijdens het eten rondgaan. Degene met het beurtstokje mag vertellen. Jij vertelt dus ook zelf als je het beurtstokje hebt. Het werkt overigens ook goed als je kind vaak door je gesprekken heen praat. Met het beurtstokje is hij niet of juist wel even aan de beurt.
Je kunt hierbij een Vraag Van De Dag centraal stellen, zoals: wat was het belangrijkste dat je vandaag meemaakte? Wat was het leukste? Of Wat vond je niet zo fijn vandaag?

Zelf vertellen hoe je dag was

Goed voorbeeld doet volgen. Vertel op een rustig moment zelf over je dag. Vertel wat je moeilijk vond of juist waar je energie van kreeg. Je zult zien dat je kind je aanvult of zelf ook wilt vertellen.

Vraagkaartjes

Ook kun je allerlei andere vragen stellen om er toch achter te komen hoe de dag was. Print de onderstaande vraagkaartjes en leg ze op een stapel op de keukentafel of naast het bed van je kind. Pak elke dag een kaartje of laat je kind een kaartje trekken met de vraag die dan centraal staat. Meerdere kaartjes en dus vragen mag natuurlijk ook. Het zijn originele en prikkelende vragen om te stellen waardoor je toch iets meer over de dag te weten komt.

De meeste vragen gaan over de dag zelf, je zou hier dus vandaag achter kunnen zeggen. Er is ook een aantal vragen die meer algemeen zijn, maar waar het antwoord wel regelmatig op kan veranderen. Ik heb er ook lege kaartjes aan toegevoegd waar je zelf vragen op kunt schrijven. Ook heel leuk om met je kind samen wat vragen te bedenken die zo af en toe langs kunnen komen.

Vraagkaartjes Hoe was het op school?

Vraagkaartjes Hoe was het op school?

Tip: print de kaarten op stevig papier of lamineer ze en stop ze in een bakje. Zo blijven ze langer goed.

Vragen stellen

Hierbij ook de vragen van de vraagkaartjes, zodat je ze ook zo kunt stellen.

  1. Waar koos je voor toen je mocht kiezen?
  2. Met wie heb je buiten gespeeld?
  3. Welk compliment kreeg je van de juf of meester?
  4. Wat wil je graag leren bij gym?
  5. Wat voor nieuwe dingen heb je geleerd?
  6. Wat was het leukste?
  7. Wat vond je echt niet leuk?
  8. Wat vond je makkelijk?
  9. Wat vond je moeilijk?
  10. Welk vak vind je het leukste?
  11. In welk vak wil je beter worden?
  12. Wat wil je graag het eerste leren?
  13. Wat wil je leren voor het einde van het schooljaar?
  14. Waar was de juf of meester boos om?
  15. Waar ben je het meest trots op?
  16. Waarmee heb je iemand geholpen?
  17. Waar was je goed in?
  18. Wat heb je ontdekt bij een ander kind?
  19. Wat vind je het leukste aan de juf of meester?
  20. Wat vind je niet zo leuk aan de juf of meester?
  21. Wat doe je het liefste bij het buitenspelen?
  22. Wat doe je het liefste bij de gym?
  23. Waar wil iedereen mee spelen buiten?
  24. Waar was je boos om?
  25. Wat zou je de kinderen willen leren als jij de juf of meester was?
  26. Met wie wil je graag vrienden worden?
  27. Om wat moest je lachen?
  28. Wie is je beste vriend?
  29. Naast wie wil je graag zitten in de klas?
  30. Wat zou de juf of meester me vertellen over jou?

De vragen zijn geïnspireerd door dit blog, met ideeën van mezelf.

Afbeelding: Shutterstock

Lees ook: THUIS LEREN: DE ONTWIKKELING THUIS STIMULEREN

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

Lees vorig bericht:
Deze tips voor onderzoekend en ontwerpend leren kreeg ik op het Techniektrofeest
Deze tips voor onderzoekend en ontwerpend leren kreeg ik op het Techniektrofeest

Wat is de zin en onzin van onderzoekend en ontwerpend leren? Hoe kun je daarmee meer uit Wetenschap & Techniek...

Sluiten