(Door Willemijn) Na de voorjaarsvakantie beginnen wij met groep 3/4 aan ons nieuwe thema van IPC: bloemen en insecten. Nu is de lente buiten langzaam begonnen en zijn wij in de klas gestart met onze startweek. Een startweek bestaat uit steeds dezelfde onderdelen. Ik neem jullie mee in deze week.

IPC startweek

Bij IPC begin je het thema met een startweek (of dag). In deze week begin je met een activiteit die je kennis van de kinderen prikkelt, daarnaast vraag je naar wat ze al weten en vertel je wat voor activiteiten of lessen je de komende tijd met de kinderen gaat doen. Dit kan dus bij elk thema anders zijn. Soms begin je de startweek met een experiment en soms met een gesprek. Het bloemen en insecten thema zijn wij met een experiment gestart.

Startpunt / entry point

Als startpunt hebben wij tuinkers gezaaid. Elk kind heeft een soepkom gekregen, een handje aarde erin en een laagje zaadjes voor de tuinkers. De tuinkers moet elke dag water hebben. We hoopten dat er na een paar dagen al tuinkers tevoorschijn zou komen. Het duurde echter wat langer dan een paar dagen. Na een week konden wij de tuinkers oogsten en opeten op een cracker. De kinderen moesten zelf de tuinkers afknippen, zij kregen van mij een voorgesmeerde cracker met smeerkaas. Sommige kinderen vonden het zo lekker dat ze overal in de klas nog op zoek gingen naar restjes tuinkers om dat te snoepen.

IPC startweek: bloemen en insecten

Kennisoogst / knowledge harvest

Bij de kennisoogst vraag je naar de (voor)kennis van de kinderen. Wij doen dit in groep 3/4 eigenlijk altijd in de vorm van een woordweb. Doordat wij nu twee onderdelen van het thema hebben, hebben wij twee woordwebben gemaakt. Een woordweb over bloemen en een woordweb over insecten. Hieronder op de foto zie je wat daar uit is gekomen.

IPC startweek: bloemen en insecten

Uitleg van het thema / explaining the theme

Op vrijdag hebben wij aan de leerlingen verteld wat de leerdoelen zijn en over welke onderwerpen wij ze wat gaan leren. Ook hebben we verteld waar we naar toe gaan op excursie. Wij gaan naar ARTIS. In ARTIS zullen wij een les Dieren van dichtbij volgen. In deze les zullen zij een vogel, een insect en een zoogdier van dichtbij mogen bekijken. Wil jij deze les ook volgen met je klas? Via deze link kun je een les/bezoek boeken.

Lees ook: HOE JE EEN SCHOOLTUIN KUNT AANLEGGEN

En nu?

Na de startweek volgen 6 a 7 weken waarin we allerlei activiteiten met de kinderen zullen ondernemen. Zo gaan we op zoek naar insecten op het schoolplein, maar daarvoor moeten kinderen natuurlijk weten wat een dier een insect maakt. Ook laten we ieder kind een moestuintje van Albert Heijn verzorgen. In de laatste week gaan we toewerken naar het Exit Point. Wat we daar precies gaan doen of hoe we dat gaan vormgeven, weten we nog niet.

BewarenBewaren