Janneman Robinson & Poeh

Janneman Robinson & Poeh, review

Door Ellen. Een verhaal over groter worden, je fantasie in de dagelijkse realiteit verliezen. Over vriendschap en familie en over wat belangrijk is in het leven. Samen met mijn zoon Joris (5) bekeek ik de nieuwste Disney film over de altijd hongerige kindervriend Winnie de Poeh; ‘Janneman Robinson & Poeh’.

Vakantieuitje

Ik had de prachtige trailer al gezien en zag mooie plaatjes op de filmposters. Het weer liet ook eindelijk toe dat een bezoekje aan de bioscoop niet zonde van de dag zou zijn – en 6 weken zomervakantie vereisen nou eenmaal een gevuld entertainmentplan van jou als ouder. Dus gewapend met popcorn en een slush puppy waanden wij ons in het Honderd Bunderbos.

Disney moeder

Misschien nog even handig om te weten: Joris vindt dingen best snel spannend. Ik ben daardoor redelijk kritisch in de films die ik met hem bekijk – en zeker in de bioscoop. Ik vermijd films met teveel spanning, oorlog en/of monsters. Daarbij ben ik ook best wel een Disney moeder- Laat hem nog maar even lekker geloven in alles wat goed en lief is in de wereld. Ik verbaas me vaak over de hardheid en agressie in kinderfilms en programma’s – maar ik probeer hier wel realistisch in te zijn en een balans voor hem te houden. Hoe het Disney-gehalte van deze film is en of ik geslaagd ben in een monster- en agressie loos bioscoopbezoek vertel ik je zo!

Feitjes Winnie de Poeh

Okay, wij kennen Winnie de Poeh allemaal wel. De lieve beer met altijd honger, niet altijd even slimme plannen en zijn vrienden Knorretje, Iejoor, Teigetje, Konijn, Uil, Kanga en Roe. Ik ken ze van oude tekenfilms en van boeken, maar het verbaasde me dat Joris ze ook kende. Dat zou moeten betekenen dat er iets van op Netflix staat, of dat hij er iets over heeft gehoord op school.
Wat weten we verder over de beer en over de film? Nou, Winnie de Poeh en zijn vrienden zijn een creatie van de scrhijver A.A. Milne die het personage ‘Christopher Robin’ (Janneman Robinson) op zijn zoon baseerde. Ik 1961 kocht Disney de rechten op Winnie de Poeh, waaruit verschillende animatiefilms ontstonden waaronder Teigetjes film en Knorretje the Movie.
Op 9 augustus van dit jaar verscheen de nieuwste film uit de hoge hoed van Disney en dit keer is dat een ‘live action movie’ wat zoveel betekent als gespeeld met echte acteurs.

Winnie de Poeh

Schitterende plaatjes, prachtige oneliners

Goed, daar zaten we dan. Klaar voor actie. Al heel snel was duidelijk dat Janneman Robinson & Poeh een film is die anders is dan anders. Als kijker ben je, door de prachtige beelden en de meer dan realistische verschijning van de Disney vrienden – meteen onderdeel van het verhaal. Ik ben echt niet heel kunstzinnig ingesteld, maar ik heb echt genoten van de beelden. Ja. Gewoon de plaatjes van de landschappen, van het bos, de rivier, het uitzicht. Ook heb ik altijd al een zwak gehad voor de wijsheden van de beer. Ik hoopte dat dit in de Nederlandse vertaling niet verloren zou gaan en ik werd niet teleurgesteld. Je wordt om je oren geslagen met prachtige oneliners zoals ‘Welke dag is het? Vandaag. Gelukkig, dat is mijn lievelingsdag’ en ‘Mensen zeggen dat niets onmogelijk is. Ik doe heel vaak niets.’ Natuurlijk is dit vooral leuk voor de ‘Grote Mensen’ en gaat dit een beetje aan de kleintjes voorbij.

En het verhaal?

Tsja, dat is een goede vraag. Janneman Robinson is volwassen en te druk voor zijn gezin. Poeh zoekt hem op en helpt hem weer in te zien wat écht belangrijk is. Dat is het wel zo’n beetje. Vind ik prachtig- en ook heel mooi en ontroerend gedaan. Ik kon mijn traantjes verstoppen in de blonde haren van mijn excuus om de film te gaan zien. Maar toen ik achteraf aan Joris vroeg waar de film over ging kon hij me dat niet 1,2,3 vertellen. Ik denk dus stiekem ook eigenlijk dat het meer een film is die je als vrouw met je vriendinnen kan kijken. Of je iets grotere dochter. Omdat het verhaal herkenbaarder is en je dan wat meer kan genieten van hoe mooi het gemaakt is, hoe wijs de woorden zijn en hoe prachtig de plaatjes.

Dus raad ik hem aan?

Conclusie: Janneman Robinson & Poeh is een prachtige film, agressie én monster vrij. Wat dat betreft ook missie geslaagd. Heel veel liefs. Echt Disney. Prachtig gemaakt, fantastisch in elkaar gezet. Kan je prima met het hele gezin heen, maar mijn 5 jarige hoeft hem niet perse nog een keer te zien. Ik stiekem wel hoor. En niet alleen om Ewan McGregor ;)