Keuzes maken voor de klas

Keuzes maken voor de klas

Nee zeggen, weten wat je wel moet doen, ervoor zorgen dat je energie krijgt in plaats van energie weg laten lekken. Dat begint allemaal met keuzes maken voor de klas. Maar hoe doe je dat dan?

Je werk als leerkrachten loslaten als je thuis bent, is één van de moeilijkste dingen die er is. Het werk is nooit af en je hebt ook nooit genoeg gedaan. Je hebt zoveel taken, vooral na schooltijd! Je moet dus wel keuzes maken hoe je met je tijd omgaat. Maar daar zit dan ook de moeilijkheid, wat is de juiste keuze? Ik volg altijd een soort stappenplan voor mezelf om te bepalen wat ik wel, maar vooral ook wat ik niet moet doen.

Keuzes maken voor de klas

Een voorbeeld:

Pling, daar zit weer een nieuwe mail in mijn mailbox met een gratis lespakket van het één of ander. Om de kinderen goed te leren poetsen bijvoorbeeld, om ze een gezonde leefstijl mee te geven of ze te leren hoe ze met de natuur om moeten gaan. Superbelangrijk en ik zou het graag allemaal aanbieden.

MAAR

Ik ga altijd terug naar mijn prioriteit in de klas: zo goed mogelijk lesgeven. Dragen deze lespakketten bij aan de doelen die ik met de kinderen wil/moet behalen dit jaar? Nee? Dan bied ik het ook niet aan. Hebben ze de doelen al behaald of sluit het wel aan bij de doelen waar ik op dat moment mee bezig ben? Dan kan ik erover nadenken.

Ik wil namelijk goed onderwijs geven in (voornamelijk) lezen, taal en rekenen. Dus kan ik een lespakket gebruiken om een Close reading les mee te doen? Prima, doen. Maar is het extra? Dan maak ik de keuze om het niet te doen.

Bekijk ook het boekje Ruimte in regels van de overheid over wat je allemaal wel en niet moet doen in de administratie.

Gesprek over de inhoud

Dit geldt niet alleen voor je klas, maar vraag dit gesprek aan binnen je school. Wat is nodig voor jouw school, met jouw populatie? Wat hebben de kinderen op jouw school nodig? Dat hoeven bijvoorbeeld niet tig feesten te zijn (aantal is genoeg), maar goed onderwijs geven prioriteit maken. En wat dat goede onderwijs dan voor jouw school is, daar heb je het gesprek over! Vervolgens kun je die keuze dan ook goed verwoorden naar buiten toe, naar ouders en instanties.

Jij maakt de keuzes voor jouw klas

Het is dus belangrijk dat je heel scherp hebt wat je wil bereiken met je klas. Bekijk de einddoelen voor jouw jaargroep nog eens en verdeel die over het jaar. Hier kun je je methode bij gebruiken, maar dat hoeft niet. En je kunt de methode helemaal volgen, maar je kunt ook kriskras door het boek werken als dat beter aansluit bij de doelen. Durf dus ook nee te zeggen tegen bepaalde zaken. Deze zin helpt me erg hierbij: als ik ja zeg tegen… (bijvoorbeeld een feest bedenken), zeg ik nee tegen een goede voorbereiding van mijn lessen. Want als je ergens ja tegen zegt, zeg je automatisch ook weer nee tegen iets anders.

Wil jij ook?

  • Elke dag op tijd naar huis
  • Overzicht in je taken
  • Tijd voor je hobby’s
  • Prioriteiten kunnen stellen
  • Keuzes kunnen maken
  • Een goede balans tussen school en thuis
  • Met focus kunnen werken?

Bekijk dan de cursus Werkdrukverlichting voor leerkrachten. Waar je leert om je taken te filteren én te prioriteren. In de training leer je met focus en efficiënter te werken, zodat er meer balans komt tussen je werk op school en je leven thuis. Je leert om te gaan met afleiding en pakt je perfectionisme aan. Zo krijg je meer rust in je werk, houd je meer energie over en krijg je meer tijd voor jezelf.