(Door Judith) Lesgeven als een kampioen, dat klinkt geweldig toch? Doug Lemov, een Amerikaanse schooldirecteur, heeft in heel veel klaslokalen gekeken en vanuit deze observaties diverse technieken beschreven die het onderwijs effectiever en dynamischer kunnen maken voor leerkrachten en leerlingen. Teach like a Champion

Teach like a Champion

Misschien heb je al gehoord van Teach Like a Champion. Al vanaf 2012 wordt er in onderwijsland regelmatig gesproken over dit boek vol zogenoemde technieken. Afgelopen zomer verscheen een tweede editie van het boek, Teach like A Champion 2.0. In dit boek komen 62 technieken aan bod die je als leerkracht in de klas kunt gebruiken.
Het fijne van Teach like a Champion vind ik dat je niet alle 62 technieken hoeft te beheersen en gebruiken. Het is een bundel vol ideeën waar je zelf technieken uit kunt halen die goed bij jouw groep en jezelf passen. Sommige technieken gebruik je misschien al lang, maar die krijgen nu opeens een naam.

Lees ook: TEACH LIKE A CHAMPION 2.0

Technieken

Zo is techniek 11 ‘Weet niet geldt niet’ Bij deze techniek stel je de vraag aan een willekeurige leerling, wanneer deze het antwoord niet weet vraag je een andere leerling het antwoord te geven. Daarna kom je terug bij de leerling die het antwoord niet wist en laat je deze het antwoord herhalen. Hiermee leer je de leerlingen aan dat het niet erg is om fouten te maken, maar dat het kind ook niet weg komt met het antwoord ‘ik weet het niet’.
Een andere, voor mij zeer bruikbare techniek, is techniek 33, de Bliksembeurt. Bij deze techniek geef je leerlingen die hun hand niet opsteken ook een beurt. Je stelt eerst de vraag, laat een stilte vallen en noemt daarna een naam. Ook kun je bliksembeurten plannen door gebruik te maken van resultaten van de leerlingen. Ik gebruik bij deze techniek meestal het ‘beurtenbakje’, wat je misschien kent vanuit ‘Expliciete Directe Instructie’.

Ook techniek 26, de afzwaaier, is een leuke techniek, vooral bruikbaar voor leerlingen in de bovenbouw. Aan het einde van de les of dag geef je de leerlingen bijvoorbeeld een memobriefje waarop de leerlingen het antwoord op een vraag, die gaat over de aangeleerde stof, moeten schrijven. Dit briefje met het antwoord mogen ze, bij het verlaten van het lokaal, op een bepaalde plek plakken. Zo kun je als leerkracht bepalen hoeveel leerlingen het lesdoel hebben behaald.

Lees ook: GEPAST GEDRAG STIMULEREN (IN DE KLAS EN DAARBUITEN)

Kampioen?

Ben ik nu een kampioen in lesgeven? Kan iemand dat zijn? Mijn perfectionistische ik zegt in ieder geval dat ik dit niet ben. Ik heb echter door de cursus die ik dit najaar heb gevolgd en het bestuderen van het boek wel weer een grotere ‘toolbox’ waar ik veel gebruik van maak. De ‘Bliksembeurt’ en ‘Weet niet geld niet’ zijn voor mij niet meer uit mijn lessen weg te denken. Daarnaast maak ik dagelijks gebruik van andere technieken zoals SARK/VLORK (techniek 47), radar (techniek 51), drempel (techniek 45) en de begintaak (techniek 20). Andere technieken komen ook regelmatig in mijn onderwijs voor.

Gebruik jij ook technieken van Teach like a Champion?

Uitgelichte foto: Shutterstock