Letter, woord, zin

Letter, woord of zin: verschil benoemen kleuters

Ik vind het altijd lastig om mijn kleuters het verschil tussen letter, woord, zin uit te leggen. Ik heb een vorm bedacht waarin ze allemaal kunnen oefenen. Ik leg je ook uit waarom het goed is als kleuters dit weten. 

Letter, woord, zin

Voordat de kinderen in groep 3 leren lezen, is het handig dat ze het verschil tussen letter, woord, zin leren kennen. Ik vind het maar wat lastig om ze dat aan te leren. Ze hebben er vaak ook best moeite mee. Ik bedacht een les waarin ze allemaal betrokken zijn. Met vaak oefenen leren ze het verschil steeds sneller herkennen.

Lees ook: 25 TIPS OM SPELEND TE LEREN MET LETTERSTICKERS

Start van de les

Ik begin met het vertellen van het doel: ‘Na deze les kunnen we een letter, een woord en een zin aanwijzen.’
Als eerste geef ik een duidelijke instructie. Ik laat een letter zien en benoem dat dit een letter is. Hetzelfde doe ik met een woord en een zin.

Materiaal

Ik gebruik hiervoor het materiaal dat ik ook als verwerking inzet. Voor de instructie laat ik een letter, een woord en een zin zien.

Letter k

letter k

woord kip

woord kip

zin de kip zit op stok

zin de kip zit op stok

Verwerking

Met de verwerking van de les check ik ook meteen of het doel van de les gehaald is. Ik knip de letters, woorden en zinnen los en leg ze door elkaar in de kring. Ik vraag de kinderen, allemaal tegelijk, om een bepaald onderdeel te pakken en dit voor zich te houden.

Zo noem ik bijvoorbeeld: ‘pak de letter’. Om het iets makkelijker te maken kun je de letter erbij zeggen, in dit geval de k. De kinderen houden het kaartje dat ze pakken voor zich. Zo kan ik meteen zien of ze het juiste hebben gepakt. Kinderen die een woord of zin hebben gepakt, laat ik het kaartje terug leggen en het juiste kaartje pakken.

Lees ook: HOE IK HET LETTERHUISJE IN DE KLAS GEBRUIK

Oefenen

De eerste keer dat ik deze vorm deed, bleek het voor de meeste kinderen nog best moeilijk. Ondanks dat ze allemaal tegelijk de kaartjes mochten pakken, pakten toch veel kinderen het verkeerde kaartje. Ze krijgen wel direct feedback van mij en het kostte weinig tijd, de andere kinderen hoeven niet lang te wachten.

Hoe vaker ik deze vorm inzet, hoe makkelijker het wordt. Je kunt allerlei zinnen die passen bij het thema zelf toevoegen aan de les.

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock