Mobieltjesverbod en selfies als afleiding

Mobieltjesverbod en selfies als afleiding

In de afgelopen jaren heeft het nemen van selfies een immense populariteit bereikt, vooral onder jongeren. Met de opkomst van smartphones en sociale media hebben jongeren nu de mogelijkheid om zichzelf op elk gewenst moment vast te leggen en te delen met de wereld. Tegelijkertijd komt er een richtlijn vanuit de overheid om mobieltjes in het voortgezet onderwijs buiten de deur te houden.

Het nemen van selfies is voor jongeren een vorm van zelfexpressie geworden. Het stelt hen in staat om hun identiteit te verkennen en te presenteren aan anderen. Selfies kunnen dienen als een manier om zelfvertrouwen op te bouwen, creativiteit te uiten en zelfacceptatie te bevorderen. Door selfies te delen op sociale media, kunnen jongeren ook een gevoel van verbondenheid en gemeenschap ervaren met anderen die vergelijkbare interesses hebben.

Zelfexpressie, maar binnen de perken

Het mobieltjesverbod op scholen is een poging om afleiding te verminderen en de focus op educatie te behouden, dat lijkt me zeer belangrijk. Tegelijk willen ze wel graag selfies blijven maken uit zelfexpressie. Jongeren maken beduidend meer selfies dan oudere generaties. Volgens een onderzoek uitgevoerd door ExpressVPN, bekijk het hier, blijkt dat selfies nog steeds een prominente rol spelen in het leven van jongeren en niet snel tot het verleden zullen behoren. Het onderzoek toont aan dat het nemen van selfies een belangrijk onderdeel is geworden van zelfexpressie en sociale interactie. Veel jongeren zien selfies als een manier om hun persoonlijkheid en identiteit uit te drukken en om verbondenheid te voelen met anderen. Ze delen selfies op sociale media om waardering en bevestiging te krijgen van hun vrienden en volgers. Het onderzoek benadrukt dat selfies een krachtig instrument zijn geworden voor zelfrepresentatie en het opbouwen van zelfvertrouwen bij jongeren. Wat mij betreft graag zonder filters.

Mobieltjesverbod en selfies als afleiding

Aan de andere kant kan het nemen van selfies een negatieve invloed hebben op de concentratie en het leerproces van jongeren op school. Het constant bezig zijn met het maken en delen van selfies kan leiden tot afleiding en een gebrek aan focus. Dit is een van de redenen waarom veel scholen het gebruik van mobiele telefoons tijdens schooluren beperken of verbieden. Ze willen de leeromgeving vrijhouden van potentiële afleidingen en de nadruk leggen op educatieve activiteiten.

Het LAKS is blij met de richtlijn, omdat de mobiele telefoon nog wel voor educatieve doeleinden gebruikt mag worden, bekijk hier het nieuws erover. Mobiele telefoons kunnen nuttige educatieve tools zijn die het leerproces kunnen verrijken. Ze bieden toegang tot informatie, educatieve apps en online leermiddelen.

Selfies

Een mogelijke benadering is het vinden van een balans tussen het nemen van selfies en het mobieltjesverbod op scholen. Scholen kunnen bijvoorbeeld specifieke richtlijnen opstellen voor het gebruik van mobiele telefoons, waarbij momenten worden aangewezen waarop het nemen van selfies is toegestaan, zoals pauzes of vrije tijd. Op die manier kunnen jongeren nog steeds genieten van het maken van selfies en zelfexpressie, maar zonder de nadelen van constante afleiding tijdens de les.

Het is essentieel om de dialoog open te houden tussen scholen, ouders en jongeren zelf over het gebruik van mobiele telefoons en het nemen van selfies. Het begrijpen van elkaars standpunten en het vinden van compromissen kan leiden tot effectievere beleidsmaatregelen en een gezondere balans tussen zelfexpressie en educatie.

Dit is een #jufmaikead