(Door Judith) De eerste twee weken na de kerstvakantie worden ook wel de zilveren weken genoemd. Leerlingen en de leerkracht hebben afstand genomen van school en komen voor het eerst weer bij elkaar als groep. De groepsnormen zijn na de start van het schooljaar al vastgesteld, maar gedurende de eerste schooldag (of iets langer wanneer er een verandering is in de groepssamenstelling) wordt er even opnieuw afgetast.

Heerlijk twee weken vakantie. Twee weken om de batterij van de leerlingen en die van de leerkrachten weer op te laden. Twee weken waarin even afstand genomen kan worden van de school en de klas. Sommige leerkrachten zullen wel wat aan school doen, al is het alleen maar leuke lesideeën verzamelen. Daarnaast hebben sommige leerkrachten ook contact met collega’s. Zo hebben ook leerlingen contact met elkaar in de vakantie, face-to-face of (vooral vanaf een groep 5) via social-media. Tijdens dit contact gebeuren er heel veel positieve dingen, maar helaas is niet alles dat gebeurd positief.

De kinderen nemen dit weer mee de klas in, wanneer ze de eerste schooldag van dit nieuwe kalenderjaar weer naar school mogen (of moeten…). Als leerkracht moeten we hier dus rekening mee houden en daarnaast weer aandacht besteden aan positieve omgang met elkaar.

De zilveren weken

De eerste twee weken na de kerstvakantie worden ook wel de zilveren weken genoemd. Leerlingen en de leerkracht hebben afstand genomen van school en komen voor het eerst weer bij elkaar als groep. De groepsnormen zijn na de start van het schooljaar al vastgesteld, maar gedurende de eerste schooldag (of iets langer wanneer er een verandering is in de groepssamenstelling) wordt er even opnieuw afgetast. Deze periode is kort, en biedt in de meeste gevallen weinig ruimte tot het ombuigen van een negatieve groep naar een positieve groep, maar is wel een periode om gebruik van te maken. In deze zilveren weken kun je opnieuw werken aan een positief groepsklimaat door aandacht te besteden aan groepsvormende activiteiten.

Lees ook: Lekker werken: een positieve groep

Gebruik maken van de zilveren weken

Leerlingen vinden het vaak erg leuk om een aantal leuke activiteiten uit het begin van het schooljaar te herhalen. Daarnaast is het zeer verstandig om de regels en de afspraken die aan het begin van het schooljaar zijn gemaakt nogmaals te herhalen. Misschien hebben de leerkracht of de leerlingen gemerkt dat sommige afspraken of regels aangepast moeten worden. Deze zilveren weken zijn daarvoor een perfect moment.

Lees ook: 10 GROEPSVORMENDE ACTIVITEITEN BASISONDERWIJS

Bij mij in de klas

De eerste schooldag na de kerstvakantie sta ik, zoals bijna elke werkdag, bij de deur van het lokaal. Ik laat merken dat ik blij ben dat de leerlingen er allemaal (hopelijk weer heelhuids) zijn. Natuurlijk hoort hier ook een gelukkig nieuwjaarswens bij. Ik start het jaar dan graag met een glaasje kinderchampagne en/of een variatie op een oliebol/appelflap. Met elkaar ‘proosten’ we dan op het nieuwe jaar. Vervolgens zorg ik ervoor dat de afspraken en regels worden herhaald en ga ik met de leerlingen het gesprek aan over deze afspraken en regels. Ook zorg ik voor een korte, groepsvormende, energizer. Na ongeveer drie kwartier ga ik daarna aan het werk met de leerlingen, maar aan het einde van de ochtend ook allemaal hun vakantieverhaal hebben kunnen vertellen. De rest van de week zorg ik voor wat extra momenten waarop ik een korte energizer of een wat langer durende groepsvormende activiteit kan doen.

Lees ook: Beter bij de les –  Energizers

Hoe begin jij het nieuwe kalenderjaar in je klas?

Uitgelichte foto: Shutterstock