(Door Astrid) In het onderwijs werken veel mensen parttime of fulltime en dan in 2 groepen. Je werkt dan met een duo. Overleggen, hoe doen jullie dat?

Overleggen

De afgelopen 12 jaar heb ik altijd een groep met iemand anders gedraaid.
Zo’n twaalf jaar geleden waren er nog maar weinig mensen met een mobiel en whatsapp bestond al helemaal niet.

Lees ook: EEN NIEUW JAAR: TIP VOOR EEN GOEDE OVERDRACHT MET JE DUO!

Heen en weer schriftje

Zoveel jaar geleden hadden mijn duo en ik een “heen en weer schriftje” Daarin schreven we de bijzonderheden op voor elkaar en dat werd dan neergelegd op een plek waar niet iedereen erbij kon.
Daarnaast belden we ook aan het eind van de week nog even om de belangrijkste dingen door te spreken.
Wanneer er een nieuw thema was kwamen we bij elkaar, vaak was dat op een woensdagmiddag of in het weekend om gelijk de klas weer in te richten en de hoeken aan te passen.

Mailen

Nu, zoveel jaar later heb ik al heel veel verschillende duo’s gehad en op heel veel verschillende scholen gewerkt.
Heel veel gaat nu via mail of whatsapp maar ook vaak wordt er in de klassenmap opgeschreven wat er gedaan is (ook makkelijk voor wanneer er een invaller is) en of er nog bijzonderheden zijn.

Ik overleg graag veel/vaak en wil mijn duo goed op de hoogte houden.
Zeker wanneer er bijzonderheden zijn.

In de map

Tegenwoordig gaat dat vaak erg makkelijk via Whatsapp, maar er zijn natuurlijk genoeg collega’s die daar niet op zitten te wachten.
Daarom schrijf ik in de map ook puntsgewijs wat er die dag gebeurd is, in de planning van de dag staat uiteraard wat er gedaan is en welke kids er ziek waren oid.

Vlak voor ik naar huis ga kan het ook nog weleens zijn dat ik een mail stuur wanneer ik niet wil dat een ander het lezen kan in de map.

Er zijn ook weleens zaken die niet via een appje, sms of mailtje kunnen, dan bel ik vaak na schooltijd maar soms ook ‘s avonds weleens. Zeker als mijn duo de dag erna in de groep staat. Dat is wel zo handig om dan op de hoogte te zijn.

Afgelopen halfjaar had ik het geluk dat mijn duo en ik er 2 dagen in de week beiden waren. Dat scheelt de helft aan schrijven/typen/mailen. In de wandelgangen bespreek je dan al snel het een en ander en ook na schooltijd.

Lees ook: GROEPSSFEER: WIE IS DE (KLASSEN) MOL?

Takenlijst

Ook hadden we een ‘taken’lijstje waarin stond wie wat deed per thema: knutsels voorbereiden, observatiepunten, wie doet wat en ook qua invullen.

Zo heb je een houvast en is het ook terug te vinden. Gelukkig ging bij ons de samenwerking lekker soepel en was het ook geen probleem wanneer de een een taak van de ander overnam oid.
We vulden elkaar mooi aan.

Dat gun ik iedere leerkracht, een duo met wie je ‘kunt lezen en schrijven’ maar ook dat je elkaar kunt aanvullen.
Wat ik zelf ook erg prettig vind is dat ik van iedere duo die ik tot nu toe ‘gehad’ heb ook heb kunnen leren.

Hoe overleg jij met je duo?

Lees ook: VEEL KUNNEN DOEN OP DE STUDIEDAG?

Uitgelichte foto: Shutterstock