Door Willemijn. In mijn vorige blog over meidenvenijn in de klas kon je lezen wat het precies is. In deze blog ga ik het hebben over de preventie en aanpak van meidenvenijn. Maar eerst even een terugblik naar de rollen die meisjes kunnen aannemen.

Preventie en aanpak van meidenvenijn

Rollen van Rosalind Wiseman

In elke groep heb je een rolverdeling, of je nou met een groep bekenden bent zoals familie of met een groep onbekenden bent als bijvoorbeeld een trein vertraging heeft. Er zijn altijd mensen die volgen en mensen die leiden. In het boek Meidenvenijn in het Basisonderwijs, preventie en aanpak van meidenvenijn van Anke Visser staan de rollen van Rosalind Wiseman als volgt beschreven:

Koningin: valt op, kinderen willen met haar omgaan, veel zelfvertrouwen, nooit alleen, deelt bevelen uit.

Hofdame: is de side kick van de koningin, volgt de koningin, geeft haar complimenten en lacht om haar, is niets zonder koningin, verzamelt soms ook informatie voor koningin.

Wannabe: werksters van de koningin, meelopers, imiteert gedrag/taal/kleding/uiterlijk van koningen en hofdames, wordt gebruikt als slaafje

Mikpunt-meisje: is anders dan de kliek, moet zich gedragen, hoeft niet per se een klassiek buitenbeetje te zijn, kan ook een dreiging vormen voor de koningin.

Omstanders: stille getuigen, durven niet in te grijpen, gedraagd zich soms als wannabe.

 

Lees ook: OMGAAN MET MEIDENVENIJN

Preventie en aanpak van meidenvenijn

Pygmalion-effect

Het is belangrijk als leerkracht om de kennis te hebben over deze rollen, maar ook om de rollen de herkennen en hoe je met deze rollen om kan gaan. Het Pygmalion-effect zorgt er voor dat leerlingen handelen naar de verwachtingen die je als leerkracht van ze hebt. Als je verwacht dat de leerlingen zich niet zullen gedragen, dan zul jij over het hoofd zien wanneer ze wel iets goed doen. In het boek staan meerdere werkvormen voor leerkrachten om een goed beeld te krijgen van de meisjes in de klas. En daardoor om te gaan met het Pygmalion-effect.

Preventie

Het hebben van een goede positieve sfeer in de klas heeft al effect op hoe de meisjes zich gedragen. In het boek Meidenvenijn in het Basisonderwijs, preventie en aanpak van meidenvenijn staan vele handvatten voor leerkrachten om een positieve sfeer te krijgen en houden. Ook staat heel goed omschreven welke rollen van Wiseman ingezet kunnen worden in de verschillende fasen van groepsvorming: forming, storming, norming, performing, reforming. In een klas met meidenvenijn is er vooral veel ‘storming’.

Lees ook: FAALANGST BIJ KINDEREN

Aanpak meidenvenijn

In het hoofdstuk ‘Aanpak’ van Meidenvenijn in het Basisonderwijs staan vele voorbeelden van klassiek meidenvenijn, ook verschillende soorten aanpakken. Ook per rol van Wideman staat aangegeven hoe je deze meiden kan helpen om beter gedrag te laten zien. De steungroepaanpak is daar een voorbeeld van.

Preventie en aanpak van meidenvenijn

Het boek

Het boek Meidenvenijn in het Basisonderwijs, preventie en aanpak van meidenvenijn bevat heel erg veel informatie, handvatten voor preventie, aanpak, doorpakken en beleid. Er staan ook invulschema’s in voor leerkrachten als hulpmiddel. Er staan vele herkenbare situaties in beschreven en ik zou iedereen die lesgeeft in de bovenbouw dit boek aanraden.

Koop het boek hier. 

Meidenvenijn: Preventie en aanpak

De afbeeldingen in deze blog hebben wij ontvangen van Uitgeverij Pica en komen uit het boek Meidenvenijn in het basisonderijs van Anke Visser.

Uitgelichte afbeelding: Unhappy Girl Being Gossiped About By School Friends Door SpeedKingz

Preventie en aanpak van meidenvenijn