Probleemgedrag in de klas, ik heb er (helaas) al vaak mee te maken gehad. Ik ben altijd op zoek naar hoe ik dat het beste kan aanpakken en de kinderen goed kan begeleiden. Daarom volgde ik in september vooral workshops hierover bij het Pica congres. De tips komen dus ook daar vandaan.

Probleemgedrag in de klas: snel aanpakken

Wat was het fijn om op het Pica congres de workshops van Kees van Overveld en Anton Horeweg te volgen! Beide mannen heb ik hoog zitten. Ze hebben enorm veel kennis én ervaring op het gebied van moeilijk gedrag. Ik heb er ook weer veel van opgestoken.

Ik heb op vorige scholen veel probleemgedrag gezien. Dat voelde regelmatig als falen bij me. Waarom lukt dit me niet? Waarom kan ik het probleemgedrag niet voorkomen? Nu ik wat meer ervaring heb, gaat het een stuk beter. Maar het kan altijd nog beter. Met deze tips kun je het probleemgedrag snel aanpakken.

Probleemgedrag

Probleemgedrag in de klas: Kees van Overveld

Kelly schreef al een mooi blog over het laatste boek dat van hem uitgekomen is: Gedragsoplossingen voor in de moeilijke groep. Hij gaf zowel een plenaire lezing als een workshop en ik ben naar beide geweest. De tips die ik voor mezelf heb meegenomen:

Drukke groep?

Heb je een drukke groep? Zorg dan voor even beweging en afleiding en kader dit af. Bijvoorbeeld: je mag nu 3 minuten doen wat je wil in de klas. Ga naar het raam, sta op je stoel, etc. Zet de time timer op 3 min, bij afloop zit je weer op de stoel.

Bedenk je of je aanpak werkt

Zeg je de hele dag dat de leerlingen stil moeten zijn? En zeg je daar ook de hele dag “sssssssht!” bij? Werkt het? Nee? Houd er dan mee op en probeer iets anders te bedenken wat wel helpt!

Zorg voor een glimlach

Laat zien aan de kinderen dat je blij bent dat je er bent, ook als je dat eigenlijk niet bent.

Stoeltjesdans

Gebruik de tool stoeltjesdans (in de hogere groepen) om het klassenklimaat te bepalen en te kijken hoe je de kinderen het beste neer kunt zetten.

Mobiliseer je middengroep

Want je moet vooral de kinderen hebben die niets zeggen, meeloper zijn of het allemaal maar laten gaan. De kinderen die in groep niet opvallen en wel meedoen. Die kunnen je helpen het tij te keren.

Preventiegesprek

Houdt een preventiegesprek met een leerling met wat moeilijker gedrag op een rustig moment. Vraag: Wat wil je dat ik doe als je zo boos, onrustig etc bent? Als kind het zelf niet kan benoemen: ik ga dit, dit en dit doen als dit en  dit en dit gebeurt.

Geen drempelrechtspraak

Zoals ruzietjes oplossen op de gang of in de deur die buiten zijn gebeurt. Zeg dat je het parkeert en na de les op terug komt, dan is meestal de woede al verdwenen. En/of laat de kinderen twee dingen benoemen die goed gaan En twee die niet goed gaan. Ook deze kun je parkeren tot na de les. Vaak hoeven de leerlingen er dan al niet meer over te praten. 

Verdere tips vind je in zijn boek

Probleemgedrag in de klas: snel aanpakken

Anton Horeweg

Ik heb twee workshops bij Anton Horeweg gevolgd: De traumasensitieve school, bekijk hier het boek, en Wat stuitert daar door je klas? Bekijk dat boek hierHij heeft ook een website met veel tips.

Ik vond het vooral heel mooi om zijn weg hier naar toe te horen. Wat hij heeft geleerd en dan ook welke fouten hij maakte. Zo herkenbaar en fijn om te horen dat dit “erbij” hoort, je mag het leren.’

Traumasensitief onderwijs

De workshop ging over probleemgedrag door trauma. Dat kan veroorzaakt worden door allerlei zaken. Een chronisch trauma: meerdere trauma’s meegemaakt, heeft ook invloed op het brein van kinderen. Hij gaf veel uitleg, hiervoor is het handig om zijn boek te lezen.

Tips bij kinderen met trauma in de klas
  • Contact maken, volhouden erin ook!
  • Complimenten geven
  • Verantwoordelijkheid geven
  • Maar ook grenzen: veiligheid
  • Laat merken dat de leerling er mag zijn!

Wat stuitert er door de klas?

Ik moet eerlijk zeggen dat deze workshop aan het einde van de dag was en nogal vol met mensen, dus mijn aandacht was er wel wat minder bij. Wat ik wel oppikte:

Bij kinderen die druk zijn is het handig om te sturen op de executieve functies. Sommige onderzoekers vinden alleen dat je ze niet kan trainen. Rust en duidelijkheid in de klas helpt in ieder geval wel.

Tips voor de instructie
  • Wordt het doel verteld? (Helpt focussen)
  • Specifiek: wat wordt verwacht?
  • Deelopdrachten
  • Controle en helpen herinneren
  • Geheugensteuntjes

En:

• Goochelen met aandacht
• Kind ‘erbij’ slepen
• Niet te lang praten;-)
• Wisbordjes
• Bewegen

Bekijk ook de speciale pagina over het congres.

 

Review workshops P congres over probleemgedrag in de klas