Review: Level 8 en Ramses

Review: Level 8 en Ramses

(Door Sharona) Ik ben dol op het spelen van spelletjes, samen met manlief. Alleen door zijn handicap zijn niet alle spellen te doen. Met een zwaar verminderde handfunctie wordt Mikado toch een hele uitdaging en de Toren van Pisa een onneembare vesting. Daarom houden we van denkspelletjes. Hoe meer er nagedacht moet worden over strategieën hoe leuker.

Ik testte voor jullie 2 spellen: Level 8 en Ramses. Omdat ik mijn onmiskenbare juffen-gen echt niet kan uitschakelen, testte ik niet alleen op ‘handicap’vriendelijk, maar ook op potentie voor de klas.

Level 8

Level 8 is een kaartspel, waarbij je in verschillende rondes zo snel mogelijk verschillende kaartencombinaties moet leggen om daarmee 8 levels te voltooien. Deze levels zijn voor alle spelers gelijk en alle spelers starten in hetzelfde level, om vervolgens hun eigen weg te gaan.

Per ronde krijg je 10 speelkaarten, waarmee je een bepaalde combinatie moet maken om te mogen uitleggen. Lukt het je om uit te leggen, dan is het zaak om zo snel mogelijk je overgebleven kaarten aan te sluiten bij je tegenstanders of (na één ronde te hebben gewacht) jezelf. Lukt het je om als eerste je hand leeg te spelen? Dan mag je als beloning twee levels opschuiven. Je tegenstanders die wel de combinatie op tafel hebben gelegd, maar niet uit waren mogen één leven opschuiven.

Strategisch denken en goed blijven opletten is van belang, want iedere speler maakt een weggooi-stapel aan waar andere spelers schaamteloos mogen komen shoppen. En op het moment dat je denkt, yes deze beurt grijp ik mijn kans ik kan al mijn kaarten kwijt… krijg je een beurt overslaan kaart van je tegenstander. En bedankt hè!

Review: Level 8 en Ramses

Ervaring

Er is niet veel tijd nodig om het spel op te starten, ook de eerste keer niet. Ik zal jullie wel een gratis tip geven. Kijk even goed hoe je de level-wijzer open moet snijden. Ik was iets te enthousiast en sneed teveel weg. Kan het plezier niet bederven, maar maakt het een klein beetje onhandiger met aflezen. Het lezen van de spelbeschrijving de eerste keer koste even wat tijd en het duurde even voor ik door had wat ze nu precies bedoelde met de weggooi stapels. Gelukkig is daar YouTube voor uitgevonden, want in het volgende handige filmpje laten ze het spel in sneltreinvaart zien:  https://www.youtube.com/watch?v=qYgrX8Zl4_o

Level 8 deed mij denken aan Rummikub. Alleen mag je nu niet zelf onbeperkt uitleggen, maar dien je, je te houden aan de verschillende opdrachten. En moet je daarna dus aan de slag om zo snel mogelijk alles aan te sluiten. Helaas, mag je bij Rummikub jokers nog wisselen voor de kaart in je handen, bij level 8 blijft een joker liggen.

Wat ik ook waardeer in het spel is dat ondanks dat je in het begin kansloos lijkt omdat je tegenstander op level 6 is en jij bent steken bij level 2 (ja echt, die pech had ik weer!), je toch nog gelijk kunt komen of zelfs winnen. En dat alleen maar door ervoor te zorgen dat jij als eerste ervoor zorgt dat je al je kaarten kwijt bent en daarmee de welverdiende bonus van 1 extra level opschuiven opstrijkt.

Level 8 is een spel met vaart waarbij je tactisch moet nadenken en je geheugen ondertussen traint. En verslavend. Want opa en oma moesten na het test-rondje bij ons ook meteen een spel aanschaffen voor thuis. Dus wees gewaarschuwd!

Geschikt voor de klas?

Level 8 is zeker geschikt voor in de klas. Ik schat in vanaf groep 5/6. Je moet goed kunnen zien welke combinaties nodig zijn en hoe je het  beste je hand leeg speelt met de kaarten van je tegenstander. Level 8 bevordert het logisch denken en laat kinderen samen spelen. Daarnaast is het een kort spel van ongeveer een half uurtje. En mocht je eerder moeten opruimen, je hoeft alleen maar te onthouden op welk level je gestrand bent en je kunt het spel later weer oppakken.

Geschikt als je een lichamelijk beperking hebt?

Dit spel is zeker geschikt als je een lichamelijke beperking hebt. Zeker omdat je bij dit spel vooral de hersens aan het werk zet. Manlief kan zelf niet fysiek de kaarten op tafel leggen, maar door ze aan te wijzen en met een beetje hulp van mij kom je met dit spel een heel eind. Manlief vond het in ieder geval leuk om te spelen!

Ramses

Als schatgraver ga je op jacht naar de schatten van de farao die verborgen zitten onder 3D-piramides. Door de piramides iedere keer een plekje op te schuiven beweeg je, je in het doolhof van de schatten. Maar pas op dat je niet per ongeluk op een andere schat stuit, want dan gaat je collega schatgraver er met de buit vandoor. De weg naar de schatten wordt steeds lastiger, omdat naarmate er meer schatten gevonden zijn er opdrachtkaartjes het spel in komen. Waarbij je bijvoorbeeld eerst een duel met je buurman moet uitvoeren, voordat je verder op zoek gaat naar een schat. En je moet er voor zorgen dat je het duel wint, want anders ben je één schat kwijt.

Het fijne aan Ramses is dat het 3 spelvarianten kent. Je hebt de beginnersfase, de gevorderde fase (aan die laatste zijn wij nog niet toe) en (heel fijn, want vaak blijven spellen in de kast staan als je home-alone bent) de indivuele variant.

Het volgende filmpje geeft je een kleine indruk van het spel: https://www.youtube.com/watch?v=GKAf41pN-B8

Review: Level 8 en Ramses

Ervaring

Bij het spelen van Ramses moest ik gelijk denken aan Memory. Je gaat op zoek naar dezelfde schat als op het schatkaartje staat, alleen moet je ontzettend goed onthouden welke route naar je schat je neemt, want als je onderweg op een andere schat stuit mag je tegenstander verder om te proberen de schat te roven. Ik moet wel eerlijk zeggen dat voordat je Ramses gaat waarderen je de eerste keer even over een drempel heen moet. Zowel ikzelf, als manlief als mijn ouders hebben ons bij de allereerste speelbeurt door de eerste 10 minuten moeten worstelen. Jeetje, wat lijkt dit spel in het begin een deprimerend spel als je het geheugen van een zeef hebt. Werkelijk waar, ik hoef mijn kleuters niet te laten winnen met memory. Dat lukt ze zelf wel ;). Maar zodra je door die allereerste 10 minuten bent en stiekem de weg naar de schatten steeds beter in je hoofd hebt zitten wordt het spel een stuk leuker. En gemakkelijker…..tenminste als je niet de draaikaart tegenkomt, want dan begint routes inprenten weer opnieuw!

Ramses is een leuk spel, het enigste nadeel wat wij ondervonden is dat het niet heel gemakkelijk door iedereen te zien is als je het spel midden op tafel zet. Je moet echt boven het spel hangen wil je goed zien wat er op de plaatjes staat. Wij hebben het opgelost door (nadat een lagere tafel ook niet echt de uitkomst bood) het spel rond de tafel te sturen.

Geschikt voor de klas?

Zeker geschikt voor de klas, ook jongere kinderen vanaf groep 4 kunnen het spel (enigszins aangepast) spelen. Je kunt het spel stoppen wanneer je wilt, het draait uiteindelijk om de punten op de schatkaarten die je hebt veroverd.

Het spel is geschikt als je een lichamelijke beperking hebt. Wederom kon manlief niet bij de piramides, maar door mij te vertellen welke kant ze opgeschoven moeten worden kon hij het spel prima meedoen. Al blijft de doos waar het inzit wel een probleempje, want hoe zet je die goed genoeg neer, zodat iedereen erin kan kijken. Ook als je niet met je neus erboven hangt (ja echt, maar dat komt waarschijnlijk door een combinatie van kleine plaatjes en slecht ogen van oma).

Kortom, 2 leuke spellen, waarbij voor ons Level 8 er voor ons bovenuit schiet.

Beide spellen zijn van Ravensburger en te koop bij de speelgoedwinkels.
Adviesprijs voor Level 8 : 9,95