Review: Spellen van Fundels (Kleuren & Vormen en Klokkijken)

(Door Deveney) Van Cartamundi kreeg ik een doos opgestuurd met allerlei spellen van het merk Fundels. Hierbij ligt de nadruk op spelend leren. Vandaag review ik twee doosjes met spellen, namelijk Fundels Kleuren & Vormen en Kloklezen. Ik heb leerlingen in groep 1/2 en in groep 3 mij laten helpen met het testen!

Kleuren en vormen

Het eerste spel dat ik testte, was het mooie blauwe doosje: Kleuren en vormen. Het doosje heeft een handig handvat. Bij dit spel leren jonge kinderen kleuren en vormen herkennen. Ook oefenen zij het ruimtelijk inzicht. Het spel bestaat uit twee soorten kaarten. Op het ene deel staan plaatjes die gemaakt moeten worden. Hierbij wordt met stipjes aangegeven hoe moeilijk het plaatje is en hoeveel transparante kaartjes er dus nodig zijn. Het andere deel bestaat uit transparante kaartjes met vormen. Door deze over elkaar heen te leggen, kan het plaatje op het andere kaartje worden nagemaakt. Hierbij moet ook goed worden gekeken naar de richting van de vormen.

In de praktijk

Wat een leuk spel voor kleuters! Ik heb de kleuters eerst zelf laten experimenteren met de transparante kaartjes. Hier mochten ze zelf een plaatje van proberen te maken. Daarna zette ik ook de andere kaarten in. Er moest eerst goed worden gekeken naar welke transparante kaartjes er nodig zijn om het plaatje te maken. Hierna moesten de kaartjes op de goede manier over elkaar worden gelegd.
De kinderen moeten goed bepalen of een vorm voor of achter een andere vorm moet, maar ook hoe het kaartje gedraaid moet liggen om de juiste positie te krijgen. De kaarten zijn van stevig materiaal en zijn mooi vormgegeven. De kleuters konden er volledig zelfstandig mee aan de slag, wat ik heel erg fijn vond! Het zou leuk zijn als Fundels nog met een uitbreidingsset zou komen om meer combinaties te kunnen maken.

Bekijk of koop het hier.

Kloklezen

Met het spel kloklezen wordt op spelenderwijs het klokkijken geoefend. Er zijn verschillende categorieën met kaarten. Ten eerste wordt er onderscheid gemaakt in middag- en nachtkaarten. De middagkaarten bevatten tijden tussen 12:00 uur en 00:00 uur en de nachtkaarten bevatten tijden tussen 00:00 uur en 12:00 uur. Daarnaast zijn beide categorieën nog verdeeld in vier kleuren: Blauw staat voor het hele uur, groen voor het halve uur, geel voor kwart over en rood voor kwart voor. Naast deze kaarten waarop verschillende tijden staan, zijn er nog gele actiekaarten. Hierop staat een aantal minuten wat erbij komt. Daarnaast zit in het doosje nog een klok van karton, waarbij de wijzers kunnen worden veranderd.

Het spel in de praktijk

Het spel dat bij de kaarten wordt vermeld vond ik persoonlijk erg ingewikkeld! Ik moest alle regels echt een paar keer voor mezelf lezen en vond persoonlijk dat er te veel regels waren. Daarom heb ik met groep 3 de regels en actiekaarten uit het spel gehaald. De kinderen moesten een kaartje pakken, waarbij vervolgens de klok op de goede tijd moest worden gezet door deze leerling. De andere leerlingen moesten proberen als eerste te benoemen hoe laat het was op de klok. Later heb ik samen met de leerlingen de actiekaarten toch toegevoegd. De leerlingen moesten dan zeggen hoe laat het zou worden na inzet van de actiekaart. Het was bijvoorbeeld 2 uur op de klok, maar wat nou als ik de actiekaart inzet van 15 minuten? Hoe laat wordt het dan? De leerlingen moesten er dan dus een kwartier bij optellen, waardoor het kwart over 2 werd.
Ook dit spel is weer mooi vormgegeven in een handig rood doosje met een handvat. In het doosje zit een kartonnen klok, waarbij de leerlingen zelf de wijzers kunnen veranderen. Van mij had deze klok wel wat steviger gemogen, omdat het nu erg dun karton is wat makkelijk buigt of misschien zelfs scheurt. Ik had liever een plastic klokje gezien, zodat het spel langer meegaat. Er is ook een digitale klok op internet beschikbaar. Fijn! Hiermee kan je in hogere groepen niet alleen de analoge tijd oefenen, maar ook de digitale.

Het spel is helaas niet meer verkrijgbaar, Spelen met cijfers wel, bekijk het hier