Review: Spellen van Shuffle (Memory, Crazy Eights, Snap en Kwartet)

(Door Deveney) Van Cartamundi kreeg ik een doos opgestuurd met allerlei spellen van het merk Shuffle. Hierbij ligt de nadruk op plezier, vaardigheid en sensatie. Vandaag review ik vier leuke spellen, namelijk Memory, Crazy Eights, Snap en Kwartet. Lees je mee?

Memory

Dit leuk vormgegeven spel staat in het teken van beroepen. Het is de bedoeling om de man en de vrouw van hetzelfde beroep bij elkaar te zoeken. Je zoekt bijvoorbeeld de ruimteman bij de ruimtevrouw en de brandweerman bij de brandweervrouw. Er zijn in totaal 16 combinaties te maken.
Ik vind de plaatjes erg mooi en het spel sprak de kleuters erg aan. Het spel is extra leuk om in te zetten als je rond het thema ‘beroepen’ werkt in de klas!

Crazy Eights

Ik kende dit spel zelf nog niet, maar ik hoorde van andere leerkrachten dat dit een heel leuk spel is! Tijd om zelf uit te proberen dus. Het spel is nog wat pittig en ging nog erg moeizaam in mijn groep 3, maar ik denk dat het al veel beter zal gaan als we dit vaker spelen. Ik heb het thuis ook met mijn vriend gespeeld om uit te proberen en wat was dat leuk!
Voor degenen die het spel ook nog niet kennen: Het spel lijkt een beetje op het kaartspel Pesten. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk van al je kaarten af te komen. Er spel is hierbij alleen mooi voor kinderen vormgegeven en bevat iets minder regels. De kinderen moeten goed kijken naar het dier, het cijfer en het symbool. Als één van deze items overeenstemt, mag de kaart worden opgelegd. Daarbij staat er op sommige kaarten nog een extra teken. Dit teken staat voor een extra beurt, kaarten wisselen, het veranderen van de richting van het spel of dat de volgende speler een extra kaart moet pakken.
Ook bij dit spel vond ik de kaarten weer erg leuk vormgegeven met de verschillende dieren. Toen ik het spel in groep 3 uitprobeerde, werkten we met Lijn 3 rond het thema dieren. Het sloot dus leuk aan!

Snap

Weer een leuk competitief spel! Bij dit spel moeten alle kaarten worden opgedeeld en moet ieder kind om de beurt een kaart neerleggen in het midden. Wanneer iemand dezelfde kaart oplegt als dat er al lag, moeten de kinderen zo snel mogelijk SNAP! roepen. Wie dit als eerste roept, mag alle kaarten die er liggen houden. Wie aan het einde alle kaarten heeft, heeft natuurlijk gewonnen.
In groep 3 vonden de kinderen dit een leuk spel, omdat je zo snel mogelijk moest reageren. De kinderen werden heel competitief! Ik heb het spel ingezet aan het einde van de dag voor het groepje dat een spelletje had verdiend. Het spel hoeft niet erg lang te duren, dus dat is fijn. Ik kwam toen de kinderen het spel aan het spelen achter, dat er van ieder insect vier kaarten zijn. Het spel kan dus ook goed worden ingezet als een eenvoudig kwartet spel. Er zouden dan acht kwartetten kunnen worden gemaakt. Leuk om in te zetten in de klas bij het thema ‘lente’ of ‘kriebelbeestjes’!

Kwartet

Het laatste kaartspel van Shuffle is een mooi kwartetspel. Hier kunnen acht kwartetten mee worden gemaakt. De plaatjes bestaan uit verschillende monsters. In groep 3 spraken de plaatjes erg aan! De monsters werden door de kinderen omschreven als: De zeemonsters, de slijmmonsters, de steenmonsters, de aliens, de robotmonsters, de diamantmonsters, de houtmonsters en de harige monsters. Ze zien er leuk uit!

Algemene indruk

Alle spellen hebben het formaat van een kaartspel. Ze zijn dus compact, waardoor ze makkelijk op te bergen zijn. Alle kaarten zijn stevig en scheuren niet snel, maar ik vraag me wel af hoe lang alle spelletjes meegaan. Het blijven tenslotte kartonnen kaartjes. Wel zijn alle spelletjes erg leuk en kleurrijk vormgegeven! De spellen spraken zowel mij als de leerlingen aan. Ook zijn de spellen natuurlijk erg leuk om thuis te spelen. De spellen zijn namelijk toegankelijk voor zowel jong als oud.

Bij alle spellen van Shuffle hoort ook een leuke app! Hier kun je het spel mee uitbreiden, nadat je het spel onder de knie hebt gekregen.

De spellen van Shuffle zijn onder andere te koop bij Top1Toys, Bart Smit en Bol.com.