Klokkijken spelkaarten

Klokkijken spelkaarten

Door Marjan. Ik maakte al eerder een paar spelborden met spelkaartjes. De eerste keer waren dat kaartjes met sommen, de tweede keer met woordrijtjes. Deze keer maakte ik spelkaartjes met klokken, zowel de analoge als de digitale klok om spelend te leren klokkijken. Ze zijn geschikt voor groep 3, 4 en 5.

Ik maakte al eerder een spelbord voor Het grote dinosaurusspel en voor Het grote beroepenspel. De regels staan bij de spelborden erbij. In het kort komt het hierop neer: Je gooit met de dobbelsteen en zet het aantal zetten. Kom je op een plaatje, dan moet je een opdrachtkaartje pakken en dat oplossen. Is het goed, mag je bij de volgende beurt gewoon meedoen. Is het fout, moet je een beurt overslaan.

Klokkijken spelkaarten

In de loop van groep 3 starten we met de analoge klok het hele en het halve uur en van de digitale klok het hele uur. In groep 4 breiden we dat uit naar het halve uur op de digitale klok. Aan het einde van dat schooljaar bieden we ook kwart over en kwart voor op de analoge klok aan. In groep 5 wordt dit weer verder uitgebouwd. Ik heb nu kaartjes gemaakt met de analoge klok, digitale klok en de spreektaal. Bij alle onderdelen heb ik het hele uur, het halve uur, kwart over en kwart voor gemaakt. Daarbij heb ik nog kaartjes gemaakt met een x aantal uren eerder of later. Er zijn ook nog kaartjes met 30 minuten eerder of later.

Klokkijken spelkaarten

Download de spelkaarten

Klokkijken middag en avond

Nanda maakte kaartjes voor het klokkijken voor groep 5 en 6, met de digitale tijd van de middag en avond tot middernacht. 

Klokkijken middag en avond

Download

Spelend leren met klokkijken

Je kunt de spelkaartjes op diverse manieren inzetten. Zo kun je ze gebruiken bij de spelborden van de dinosaurussen of beroepen. Daarnaast heb ik nog veel meer ideeën om deze kaartjes in te zetten. Ook de kaartjes die ik eerder bij de spellen deelde kun je op andere manieren inzetten.

  • Wandel wissel uit: De kinderen krijgen elk een kaartje met een klok. Ze lopen door de klas en op het afgesproken teken geven ze degene die het dichtstbij staat een high five. Het kind zegt hoe laat het is op zijn kaartje, de ander checkt. Daarna wisselen van rol. Als ze allebei aan de beurt zijn geweest, geven ze hun eigen kaartje aan de ander. Dan kan er weer worden rondgelopen, enz.
  • Memory: als de kaartjes op een gekleurde papier worden geplakt voor ze gelamineerd worden, kunnen ze ook gebruikt worden als memory. Bijvoorbeeld de analoge klok met de spreektaal combineren of de digitale klok met de analoge klok.
  • Blue bot mat: Wij hebben in onze klas een blue-bot. Deze mini robot kan perfect worden ingezet met het spelend leren. In de mat stoppen we de klokken en in een bakje liggen de kaartjes met de spreektaal. Kind 1 trekt een kaartje. Hij kijkt welke klok erbij hoort en programmeert de blue-bot. Het andere kind checkt. Daarna wisselen van rol.
  • Blue-bot: een uur eerder of later. Naast het bakje met de spreektaal staat nu een bakje waar in staat hoeveel uur eerder of later het moet zijn. Als de leerling bijvoorbeeld 7 uur trekt en een kaartje met 2 uur eerder, moet de Blue-bot naar de klok van 5 uur.
  • Onze groep vond het geweldig om alle kaartjes door elkaar te gooien en dan bij elkaar te leggen wat bij elkaar hoort. Dus analoog, digitaal en spreektaal.Op deze manier ontstaan er steeds meer leuke spelideeën met dezelfde kaartjes.

Bekijk ook de werkbladen.

Heb jij nog leuke ideeën?