Door Miranda. Thema Op wielen van Lijn 3, oftewel vervoer kan ook prima in groep 4! Graag neem ik jullie mee in wat wij zoal in de klas doen. Ook maak ik een koppeling naar Sinterklaas, omdat dit thema vaak in deze periode valt.

Thema Op wielen

Wij werken op school met de methode Lijn 3. Deze methode heeft hele leuke, wereldoriënterende thema’s. Daarom zijn de thema’s ook goed te gebruiken in een groep 3-4. Groep 4 kan prima mee in hetzelfde thema. We hadden hier eerst onze twijfels bij, omdat kinderen dan twee jaar achter elkaar dezelfde thema’s hebben, maar inmiddels merken we dat het juist meerwaarde heeft. Voor de kinderen van groep 4 is het echt verdiepend.
Maar ook als je niet werkt met Lijn 3, is dit een heel leuk thema om uit te werken in de groep.

Thema Op wielen groep 4

Lezen

Vanzelfsprekend is er veel aandacht voor lezen. Hierin voorziet Lijn 3 zelf. Alle leesteksten hebben te maken met iets ‘op wielen’. Daarnaast zorgen wij er altijd voor dat er ook boeken uit de bieb komen. Dat kan door een aantal hulpouders op pad te sturen met een lijstje gewenste boeken. Maar vaak biedt de bibliotheek ook de service om boeken in een thema te verzamelen.

Kijk ook eens tussen de boeken op school. Ongemerkt heb je op school ook al veel boeken die in dit thema vallen. Denk aan informatieve boeken over voertuigen, maar ook de brandweer, politie en ambulance. Leesboeken zijn er ook over fietsen en andere vervoersmiddelen op wielen.

Zet de boeken vervolgens aantrekkelijk en duidelijk zichtbaar neer in de groep. Om de boeken interessant te maken en houden, kun je ook regelmatig een boek bespreken met de kinderen. Of laat kinderen er over vertellen.

Taal thema op wielen

Ook op de andere taaldomeinen kun je activiteiten verzinnen die in het thema vallen.
schrijf een verhaal waarin jouw favoriete voertuig op wielen voorkomt
bedenk een nieuw voertuig op wielen en schrijf erbij wat je er mee kunt doen, hoe snel het gaat, hoe het er uit ziet etc.
Maak met de kinderen een mindmap; waar denken ze aan als ze ‘op wielen’ horen? Extra leuk, maak de mindmap met krijtstift op het raam als dat kan in jouw lokaal.

Rekenen

In groep 3 zijn de bussommen natuurlijk prachtig binnen dit thema. Dit kun je ook helemaal uitspelen, met chauffeurspet, echte haltes, zo uitgebreid als je het maar wilt. Bekijk ook de bootsommen van Juf Inger.

In groep 4 kun je bijvoorbeeld een fiets gebruiken bij het aanleren van de tafel van 2. Want een fiets heeft 2 wielen. Het mooiste is natuurlijk als je de fietsen ook echt op een rij kunt zetten. Je hebt vast wel 10 kinderen in de groep die met met de fiets naar school komen. Zet de fietsen buiten op een rij en laat de kinderen de tafelsommen erbij schrijven met stoepkrijt.
Als visuele ondersteuning in de klas kun je plaatjes van fietsen ophangen.

Techniek

Wat de kinderen fantastisch vinden is fietsbanden plakken. Vraag ruim op tijd aan de plaatselijke fietsenmaker of hij kapotte banden wil bewaren, zodat jij die met de kinderen en een aantal hulpouders kunt gaan plakken. Misschien kun je zelfs wel regelen dat de fietsenmaker op school wil komen uitleggen hoe je een band moet plakken.

Buiten

Buiten kun je ook aan de slag met het thema op wielen. Maak op het schoolplein een circuit waar de kinderen met de kleutervoertuigen kunnen rijden. Hierbij kun je ook meteen de verkeersregels oefenen. Stoppen bij de verkeerslichten, dat kan iemand zijn die een bordje ophoudt. Voorrang geven bij haaientanden, rechts heeft voorrang.
Als je de kleutermaterialen niet kunt gebruiken, of als dit echt te weinig is, kun je er ook voor kiezen om de kinderen hun eigen fiets of step mee te laten nemen.

Creatief

Als je de fietsbanden hebt gebruikt voor de techniekles, kun je ze vervolgens gebruiken om er creatief mee aan de slag te gaan, Je kunt er namelijk sieraden van maken. Door het materiaal en de kleur zijn deze ook heel stoer voor de jongens en stoere meiden. Op pinterest zijn hier veel ideetjes voor te vinden.

Als teken- of ruimtelijke opdracht kun je een voertuig op wielen laten ontwerpen. Deze kan weer gekoppeld worden aan een schrijfopdracht

Uitstapjes

Als het mogelijk is binnen je rooster, dan is het natuurlijk fantastisch om een uitstapje te maken. Kijk eens goed rond in de omgeving van jouw school, wat zit daar al? Misschien kun je naar een garage of fietsenmaker. Wellicht zit er een brandweerkazerne bij je in de buurt. In de stad waar in werk werden we daar heel welkom ontvangen. Maar wellicht lukt het ook om een brandweerwagen, politieauto of ambulance op het schoolplein te krijgen.
Denk ook goed na over de ouders in de groep, want misschien is er een boer met een tractor? Een vader die vrachtwagenchauffeur is? Iemand die bij de dierenambulance werkt? Kortom, er zijn volop mogelijkheden binnen dit thema.

Uitstapje voorbereiden

Wanneer je een excursie organiseert, of een voertuig ‘op wielen’ uitnodigt op school, is het waarschijnlijk jouw doel dat kinderen er ook iets van leren. In mijn groep stel ik kinderen dan de vraag; ‘wat wil je aan het einde van het bezoek geleerd hebben?’ Deze vragen inventariseer ik. Tijdens het bezoek let ik op of de vragen aan bod komen, en zo nodig tip ik nog wat kinderen om vragen te stellen. Na het bezoek bespreken we de antwoorden in de groep. Hebben we antwoord gekregen op alle vragen? Dit noteer ik dan op een grote poster, waar de kinderen foto’s bij kunnen plakken of bij kunnen tekenen. Zo leren we ook van elkaar, want iedereen heeft andere vragen.

Sinterklaas

Als je als laatste met het schooljaar start, of de eerste weken wat rustiger aan doet met de methode, valt dit thema vaak in de Sinterklaas-periode. Helaas blijft er dan vaak weinig tijd over om dit thema helemaal uit te diepen. Maar dit thema is ook goed aan Sinterklaas te linken.

Je kunt een ‘probleem’ introduceren. Sinterklaas wil dit jaar wel eens wat moderner op pad. Hij wil graag een vervoersmiddel op wielen. Laat de kinderen dit vervoersmiddel ontwerpen. Dit kan ruimtelijk, getekend, of geschreven of een combinatie daarvan.

Als je in de Sinterklaas-commissie zit, kun je misschien zelfs wel regelen dat de Sint met een bijzonder voertuig op school komt.

Verder is het natuurlijk aan jou en jouw groep in hoeverre je dit thema gaat uitdiepen. Doe vooral wat past in de tijd. Misschien valt het volgend jaar wel weer anders en kun je er meer mee.

Ik wens je heel veel plezier met dit leuke thema!

Uitgelichte Afbeelding van Golden Sikorka/Shutterstock