Thema uitvinder groep 3

Door Shanaya. Wij zijn gestart met het thema uitvinder in groep 3. Dit thema hebben we gekozen aan de hand van de SLO doelen. Wij zijn een groep 3 verdeeld over twee lokalen die dit jaar meer thematischer te werk gaan. Bekijk hier wat we allemaal doen. 

Voorbereiding Thema uitvinder groep 3

Tijdens het thema wilden we graag een uitvinderswerkplaats. Hiervoor hadden wij oude apparaten nodig. We hebben de ouders een bericht gedaan voor oude apparaten. Dit liep zelfs zo hard, dat we binnen een week een bericht moesten doen dat we geen apparaten meer nodig hadden!

Bekijk ook het blog over uitvinders circuit

Een week voor het thema zijn de hoeken gesloten. We gaan dan aan de slag met verbouwen. Dit doen we niet alleen. We vragen de leerlingen te schrijven en te tekenen wat ze in de hoeken willen. Op die manier hebben we samen als een team aan de hoeken gewerkt.

Themapakket uitvinder

Hier vind je al het materiaal van de hoeken. 

Hoeken

Uitvinderswerkplaats

Thema uitvinders

In de uitvinderswerkplaats kunnen leerlingen aan de slag om apparaten uit elkaar te halen en met die onderdelen nieuwe uitvindingen te maken. Voordat de leerlingen hiermee aan de slag gingen kregen ze bezoek van een opa van iemand uit de klas. Hij legde ons uit hoe wij op een veilige manier apparaten uit elkaar kunnen halen. Daarnaast hebben we Prof Pruts opgehangen in de hoek die handige weetjes deelt over het thema. 

De onderzoeksbieb

Om nieuwe dingen uit te vinden heb je natuurlijk achtergrondkennis nodig. Uit de onderzoeksbieb kunnen ze informatie en inspiratie halen om nieuwe dingen te ontwerpen. In de bieb liggen namelijk thematische boeken waar ze mee aan de slag kunnen. Ze schrijven hun aantekeningen op in het uitvindersdagboek en maken ontwerpen op papier. 

Robotrace

Robotrace

De robotrace is een variatie op kamelenrace. Op de muur hebben wij de getallenrij geplakt van 0 tot 50. Leerlingen kunnen door middel van een sjoelbak punten scoren. Ze kunnen 1,2,5 of 10 punten scoren. Precies het aantal punten waarbij we sprongen op de getallenlijn leren maken!

Hier vind je al het materiaal. 

Robotpolonaise

Op de kachel (die natuurlijk uitstaat! ;)) hebben we dansende robots geplakt. Alle robots hebben een getal op hun buik. De leerlingen pakken een kaartje waar ze een raadsel kunnen lezen. Het antwoord is een getal van 0 t/m 50. De leerlingen plakken de robot tussen het juiste tiental. Op die manier leren we de getallen te plaatsen op de getallenlijn.

Memory thema uitvinder

In de klas vinden we het spelen van spelletjes erg leuk. Voor het thema heb ik een memory gemaakt, geschikt voor het thema uitvinder. De kinderen lezen een woord of zin en zoeken het plaatje wat erbij hoort. Met de leerlingen die extra lezen speel ik dit spel ook vaak terwijl de kaarten ‘open’ zijn. We lezen een zin en zoeken welk plaatje erbij past.

Memory uitvinding

Download