Waarom we meer betaald moeten krijgen-2

Waarom we meer betaald moeten krijgen

Verplicht het Wilhelmus zingen en naar het Rijksmuseum en de Tweede Kamer, ja natuurlijk. Laat ik vooral de formerende partijen eraan herinneren waarom we meer betaald moeten krijgen en de werkdruk naar beneden moet. 

Er komt maar af en toe nieuws over het onderwijs van de formerende partijen (naast het fooitje dat we aan extra salaris krijgen dan). We moeten verplicht het Wilhelmus zingen en ook nog even met de klas naar het Rijksmuseum en de Tweede Kamer om te leren over de Nederlandse identiteit. Lekker belangrijk, denk ik dan. Kunnen de formerende partijen zich nou echt niet op belangrijke zaken van het onderwijs richten?

Lees ook: WILHELMUS VOOR LEERKRACHTEN

We willen meer geld en de werkdruk naar beneden, waar vast ook meer geld voor nodig is. Bijvoorbeeld om de klassen kleiner te maken. Maar het geld gaat dus besteed worden aan een tripje naar het Rijksmuseum en/of de Tweede Kamer. Want ik neem toch aan dat de overheid de portemonnaie trekt voor de scholen uit Zuid-Limburg en de waddeneilanden om naar Amsterdam of Den-Haag te vertrekken? Nog los van alle praktische bezwaren…

Lees ook: 18 X WAT JE LEERKRACHTEN NOOIT HOORT ZEGGEN

Waarom we meer betaald moeten krijgen

(en de werkdruk naar beneden moet)

1. We werken veel uur, ja ook tijdens die lange schoolvakanties

Rapporten schrijven, lessen voorbereiden, klas in orde maken, noem het maar op. Hier gebruiken we toch ook echt die schoolvakanties voor. En als we wel echt vrij zijn, komt het omdat we overwerk opnemen. Denk maar aan ouderavonden, makkelijk van 7.30 tot 17.30 uur werken elke dag en die ellenlange administratie. Probeer maar eens rapporten voor 30 van je werknemers te schrijven, dat zou wel wat minder mogen zijn…

2. We betalen materiaal in de klas zelf

Ik hoor het overal om me heen en doe het zelf ook. Materiaal kopen voor de klas. Want er is echt geen budget voor prentenboeken of materiaal om een leuke hoek in te richten. Ik heb maar €50,- klassenbudget voor een heel jaar. En daar moet ik het van doen…

3. Burn-out

Het burn-out percentage is van alle beroepen bij leerkrachten het hoogst. Hoe zou dat nou komen? Er wordt nogal wat van ons geeist. Passend (hoe passend is het?) onderwijs geven, dealen met ouders die steeds meer willen zeggen over het onderwijs dat we geven en natuurlijk de eisen van inspectie en overheid. Hup, beter passend onderwijs, kleinere klassen en meer salaris graag!

4. Aanzien van het beroep

Hoewel ik vaak ouders heb die zeggen: ‘Hoe doe je dat toch? Zo’n volle klas met kinderen draaien?’ En ‘Ik doe het je niet na’ hoor ik helaas ook vaak dat wij leerkrachten het allemaal maar beter moeten doen. Alles komt op ons bordje, maar we moeten dan ook nog eens perfect zijn en nog beter worden. Vooral in de media komen we er vaak niet best vanaf. Meer salaris zal het beroep vast meer aanzien geven.

5. Omdat we ertoe doen

Wij zorgen voor het onderwijs voor alle kinderen. Wij zorgen ervoor dat ze de beroepen zullen uitoefenen die ze willen en kunnen. We leveren een grote bijdrage aan de maatschappij. Daar mag wel wat tegenover staan toch?

Lees ook: BRIEF AAN SANDER DEKKER

Uitgelichte foto: Shutterstock

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren