Thema dieren, wat kun je er ontzettend veel mee! Mijn hoofd stroomt over van de ideeën die je met de klas kunt doen. In dit blog beschrijf ik de activiteiten die ik afgelopen dagen met de kinderen heb gedaan. 

In het bericht thema dieren, groot en klein en lente staan de links naar de verschillende blogs met de lesactiviteiten uitgewerkt in leerdoelen.

Een aantal activiteiten heb ik met de klas gedaan.

We begonnen met een voorstelling georganiseerd door de voorschool. Mientje en haar moeder gingen naar de dierentuin. De baby mocht ook gezellig mee. Bij de kassa hoorden ze dat Kareltje, de giraffe was ontsnapt. Als ze hem zagen, moesten ze ‘Kareltje’ roepen en dan kwam de verzorger hem vangen. De kinderen keken hun ogen uit naar alle dieren die op de tafel stonden en riepen hard als ze de giraffe zagen. Gelukkig werd Kareltje gevangen. Hij vertelde dat hij zijn hok een beetje saai vond. Hij wilde ook wel eens wat anders zien! De olifanten waren zo lief om met Kareltje te ruilen. Zo was iedereen weer blij.

De kinderen vinden het leuk om nieuwe dierennamen te leren. Vooral toekan, flamingo en antilope zijn moeilijk, dus interessant. Ik heb de kaartjes van Juf Sanne aangeleerd aan de kinderen. Later heb ik de kaartjes herhaald, ik vroeg de afbeeldingen terug aan de kinderen. Welk dier is het? Ik kwam bij het woord antilope. Een jongen wist het wel. Het was namelijk een antirenne. Ontzettend grappig!

kaartjes sanne

De dieren hebben natuurlijk allemaal verschillende soorten, maten en vormen. We spreken veel over hoe je een dier kunt herkennen. Bijvoorbeeld aan de kleur en de grootte. Ik had al die kaartjes van Juf Sanne door de helft geknipt. De ene helft van de klas kreeg een kaartje met de linkerhelft van het dier erop. De andere helft van de klas kreeg een kaartje met de rechterhelft van een dier. De kinderen moesten een maatje zoeken waarmee ze het dier compleet konden maken. Ik hoorde de kinderen de dierennamen noemen en ook de kenmerken van de dieren kwamen voorbij.

 

 

dieren landkaart

 

Met behulp van een wereldkaart keken we waar de dieren wonen. Er bleken veel dieren van de dierentuin oorspronkelijk te wonen in Afrika. Helaas hadden we niet zoveel Australische of Amerikaanse dieren in de klas.
De kinderen vonden het machtig interessant, zo’n wereldkaart. Een aantal kinderen wilde ook graag weten waar hun ouders geboren waren. Leuk om te zien!

 

 

 

fotoWe krijten veel dieren tijdens het buiten spelen. Vooral de giraffe is in trek met zijn lange nek. In het boek ‘De grootste, gevaarlijkste en andere bijzondere dieren’, staat dat het grootste dier, de walvis, wel zo groot is als vijf huizen bij elkaar. Dat moesten we natuurlijk ook tekenen. Samen met de kinderen tekende ik de huizen en de walvis zelf. Dat was veel werk om te kleuren!

 

 

 

 

slang

 

In hetzelfde boek, staat dat de langste slang net zo lang is als 15 kinderen. Dat moesten we natuurlijk ook even uitproberen! We liggen hier in de hal van de school. 15 kinderen achter elkaar, dat is echt lang!

 

 

 

 

 

 

 

 

dieren in zandtafelnamen

dier in hok

 

 

 

 

 

Tijdens het spelen/werken wordt natuurlijk ook volop over de dieren gewerkt. Er worden dierennamen geschreven, in de woestijn gespeeld, gegraven, hokken gebouwd en geschilderd. Het is een dolle dierentuinboel in de klas.

zaadjes

 

 

En natuurlijk, het is lente, dus moest er ook gezaaid worden. We vroegen ons af of plantjes ook in speelzand kunnen groeien. En tot ieders verbazing, dat kan dus. Gelukkig hebben we ook wat bloembollen die al uitgekomen zijn. Zo hebben we ook wat plantjes in onze dierentuin-klas.