Door Helga. De vorige blog is gegaan over kindertekeningen lezen en begrijpen. En ja… nu is het zover, ik ga de eerste tekening voor jullie lezen en mijn bevindingen met jullie delen! Deze krabbeltekening is gemaakt door een jongetje van 3 ½ jaar. Wat vertelt deze tekening jou?

Een krabbeltje hier en een krabbeltje daar…

Lees ook: DE SCHOONHEID VAN EEN KINDERTEKENING

Zomaar wat krabbels?

Veel kinderen beginnen met ‘tekenen’ vanaf de leeftijd van 1,5 tot 2 jaar. De eerste tekeningen zijn onbegrensd en doen denken aan de eerste tijd in de baarmoeder. Het heen en weer bewegen in een onmetelijke ruimte zonder grenzen. Het gaat vooral om het ervaren van de beweging en niet om wat er getekend wordt. Dit zijn tekeningen waarop kinderen nog geen herkenbaar beeld maken. Maar… er zijn uitzonderingen. Er zijn kinderen die met 2 jaar al iets herkenbaars tekenen en er zijn kinderen die pas op hun 5e een herkenbaar beeld maken. Toch kun je al in die krabbeltekeningen het een en ander zien, lezen en het kind beter begrijpen, al is het niet herkenbaar wat het kind heeft getekend. Gaaf hè! Lees snel verder…

krabbeltekening

Wat vertelt deze tekening jou?

Wil je mijn tekening lezen en mij beter begrijpen?

Een cirkel en lijntekening. Ik zie lijnen kriskras. Het lijken haaientanden die van boven naar beneden zijn getekend. Deze zijn gelijkmatig verdeeld. De lijnen lijken te zweven en omhoog te vliegen. In het begin van de tekenontwikkeling zweeft alles nog over het blad. Dingen hebben geen vaste plek en het is zoals het kind zichzelf in zijn omgeving ervaart; als één. Er is nog geen binnen en buiten. Het gaat nog helemaal op in wat er om hem heen gebeurt. Het kind zit in de ontwikkelingsfase van het eindeloze grenzeloze tot en met het gaan ervaren van grenzen.

Zo rond het 7e jaar is alles op de grondlijn aanbelandt en heeft ook het kind meer zicht op zijn plek in de wereld. Er is een roze cirkeltje in het midden getekend en deze is niet helemaal gesloten is. Zou het kunnen zijn dat dit cirkeltje het kind zelf verbeeldt? Het ik- bewustzijn neemt toe. Rond het 3e levensjaar tekenen kinderen cirkels. In het begin is deze nog wat wiebelig en sluit niet helemaal aan, maar langzaam en zeker staat die cirkel daar “IK”. Dit klopt dus bij de ontwikkeling van het jongetje en is een goed teken. Zou dit het begin van de separatie kunnen zijn? De moeder even loslaten en weer terugkomen, en hiermee experimenteren. Het kind leert nu fysiek en psychisch los te komen van de banden met de moeder. Het is waarschijnlijk een verlangen om los te komen van de macht van de ouders. Het zachte kleurgebruik is voornamelijk paars. Dit geeft warmte, goed voor het bevorderen van de eigen spiritualiteit en om te kalmeren (zuiverend). Het staat daarnaast voor individualiteit, geestelijk rust en bezinning. Kinderen in de leeftijd van 3-4 jaar hebben vaak een periode een sterke voorkeur voor een kleur. De kleur die het kind vaak kiest, zegt mogelijk iets over een bepaalde emoties die hij ervaart (bij zichzelf of zijn omgeving). Bij dit jongetje zou het kunnen betekenen dat hij rust, kalmte en warmte ervaart.

Lees ook: JE PEUTER UITDAGEN MET TEKENEN

Een mogelijkheid en geen zekerheid

Zoals je gelezen hebt ga ik altijd uit van hypotheses. Ik lees een tekening in vragende vorm: ‘zou het kunnen zijn dat…?’, want alleen het kind weet wat het tekent en wat het echt bedoelt!

Stel open vragen over een tekening: vertel eens…, kun je me vertellen waar ik naar kijk… ?, wat is dat?. Vraag eens naar de titel van een tekening. Zorg dat er genoeg materialen voorhanden zijn waar het kind mee kan gaan tekenen. Hoe meer materiaal voorhanden, hoe meer ze kunnen oefenen en uitproberen en dat stimuleert de ontwikkeling.

Vond je deze blog al interessant en fascinerend? De volgende blog ga ik een menstekening lezen.

Uitgelichte foto: Shutterstock

BewarenBewaren